Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 er 11 uker og utrolig dårlig ,spyr og spyr og er svimmel og helt matt klarer ingenting. Var å målte blodtrykk i dga men det var helt fint , hadde litt høy puls men det var også vanlig Jordmor mente det kunne være utmattelse og at jeg rett og slett ikke får nok næring til meg og de 2 små ;( er det noen med gode råd her inne , holder helt på å miste motet
trude_fikk_tvillinger_mai08 Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Hold ved motet!! Det er ofte at kvalmen gir seg nogenlunde etter uke 12, om ikke helt - kanskje den blir bedre. Og hvis den gjør det, får du jo mer energi og overskudd til andre ting. Det er så vondt å være så dårlig - for da er jo alt fokuset på nettopp det. Du skal trøste deg med at du er ikke den eneste som har det på denne måten, vi får bare håpe at det gir seg snart - slik at du får mer overskudd til andre ting enn å ligge rett ut å være dårlig. Huff a meg! Jeg var selv mye kvalm til uke 12 - hvor det har gått veldig bra siden! Så krysser fingra for deg:)
Pluttiplutt Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Kjenner meg igjen, jeg ble så kvalm at ingenting hjalp, prøvde vel alle kjerringråd som var, men jeg lå på gulvet med hodet i potta og hylte allikevel..kroppen gikk inn i ketose, fikk rett og slett null næring inn. så jeg ble sykemeldt. for meg så gikk det over etterhvert etter uke 14, sånn like plutselig som det kom nesten, gikk opp for meg at hallo nå har jeg holdt på mat, jippi. det jeg prøvde når jeg var så kvalm var å spise rett etter jeg kastet opp, for å få i noe næring. . kanskje høre med legen din om 50% nå mens kvalmen er på det verste, sove så lenge jdu kan og våkne sent om morgenen uthvilt. det var det eneste som hjalp meg, spise når jeg kunne, sove når jeg kunne og være uthvilt. Det er ikke noe godt mens det er på det værste, men det går over etterhvet, selv om det ikke virker sånn nå. Lykke til.
phantomet Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Hei, og stakkars deg! Jeg har det nettopp slik du beskriver i hvert svangerskap, og fått diagnosen hyperemisis. Nå som jeg bærer to har jeg heldigvis ikke møtt noen form for motstand hos legen min til å bli 100% sykemeldt. Jeg er nå fullgåtte 18 og fremdeles dårlig men klarer med med tabeletter fremfor innleggelse på sykehus. Mitt tips til deg er følgende: Gå til legen din. Be legen sjekke urinen din for Ketoner, og dersom det viser at du har slike i urinen, be om sykemelding (du kan be om det uansett utfall på den prøven), for det er nemlig slik med ekstrem svangerskapskvalme at det eneste som hjelper er ro, søvn, hvile, hvile, hvile!!! Det er mye bedre å ta tegnene i forkant enn i etterkant, for det er for slitsomt for kroppen å bruke opp alt av overskudd og energi, at kroppen starter nedbrytning istedenfor å ta til seg den ekstra næringen den trenger, og det tar lang tid å balansere dette opp igjen. Det finnes også medisiner å ta som hjelper. Noen må prøve litt forskjellig før de finner det som fungerer. Noen har glede av allergimedisiner, mens andre som meg må på tyngre skyts å bruke antipsykosemedisin for å få kontroll på kvalmen. Disse medisinene er av gammelt merke, og selv om man ikke anbefaler medisinereing under gravidtitet, så må man veie plagene opp mot den minimale risken det er forbundet med. Jeg for min del er ikke i tvil om at jeg ikke hadde klart med uten medikamentell behandling.. Ellers er det lurt å spise mange små måltider, og helst starte dagen i sengen med en kjeks eller en brødskive, før du står opp... husk å drikke så mye du klarer. Uttørring er det aller verste, og om du ikke får i deg væske er intravenøs væske nødvendig. Trøsten er at for de aller fleste går dette over etterhvert. de små får nok det de skal ha, for slik er naturen flott...Men det er ikke bra at du ikke får det du trenger. Ellers ville jeg bedt om en blodprøve og sjekket b-vitaminer, d-vitaminer og sink...for alt dette kan være med på å påvirke tilstanden din, sammen med andre vitaminer og minseraler som du ikke får i deg nok av nå som du er dårlig... ønsker deg lykke lykke til, og kan jeg bistå mer, som svært dreven i gamet så si endelig ifra. Klem klem
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 takk for svarene trengte bare å få det ut Prøver å telle minutter etter hvert måltid ( 15 min så har kroppen tatt til seg det meste sier de kloke) I dag har bare kjeks og cola fått holde seg på plass ikke så mye næring men men Bare det å gå i dusjen har fått meg til å spy og bli svimmel så husarbeid har ikke blitt priorietert på lenge Håpet er at det er over om 2 uker
therese 75 Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 hei, hvordan går d med deg? Jeg er uke 10 med 2 i magen og er mye dårligere enn sist, men det sies at man får alt sterkere med to. Etter uke 12 har fostrenes egen lever begynt å fungere å det blir da mindre jobb for vår. Håper bare det gir seg snart... I dag forökte jeg noe som faktisk fungerte, hakket opp litt ingefärrot og trakk det i varmt vann og drakk det som te. Både luktet og smakte mye bedre enn forventet:-)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #8 Skrevet 28. februar 2008 joda henger så vidt med skal prøve tipset ditt med ingefær skal til jordmor i morgen får å sjekke vekt håper den ser ok ut selvom ting er som de er for å ligge på sykehus er ikke noe jeg vil
maria isabell Skrevet 28. februar 2008 #9 Skrevet 28. februar 2008 hadde hypermessig sist,grusomt..går du ned mangen kilo,krev å bli lagt inn...jordmora fortalte meg at misser en mangen kilo kan en danne giftstoffer som kan være farlig for fosteret, blir du lagt inn får du jo mere næring...prostafen hjelper litt (snakk med legen din) vet hvordan du har det,,gjekk ned 10 kg på to mnd og det gjekk bra,men sliter med det enda i forhold til at musklene er halvert..håper du er betre nå
bratt Skrevet 28. februar 2008 #10 Skrevet 28. februar 2008 Huff, må bare si at hold ut og at du har mange søstre der ute som sliter med det samme.¨ Jeg fikk diagnosen jeg også og måtte begynne på tabletter Prostafen, eller bli lagt inn i uke 8. Så jeg tenkte jeg fikk kvalmestillende intravenøs på sykehuset, så jeg begynte med Prostafen, og det hjalp. Vi er jo så skeptisk for å bruke noe i graviditeten, men det hjalp meg å få i meg mat og legge på meg de 5 kg som jeg gikk ned. Jeg er i dag i uke 16 og fortsatt dårlig, dessverre:( men ikke så dårlig som jeg var i uke 8-12 så det letter litt, men det er fryktelig når det står på og du blir utrolig utmattet og enda mer deppa enn ellers, fordi du kommer deg ikke ut på noe og får se folk. Jeg husker jeg orket ikke en gang se på tv fordi da rørte jo menneskene på seg, og da kastet jeg opp:) Få noe hjelp uansett, jeg prøvde også alt av alternativ medisin først, men det var først med prostafen at jeg fikk i meg mat. Gikk på de til uke 12 og sluttet litt etter litt, fordi jeg tror da kroppen ble vandt til de og det hjelpe ikke så bra lenger, men det hjalp meg over kneika. Stå på og mange varme tanker. !!!!!!!
Gjest Skrevet 29. februar 2008 #11 Skrevet 29. februar 2008 Håper du er sykmeldt! Jeg var kvalm og kasta opp i ca 20 uker. Forferdelig! I en periode fikk jeg kvalmestillende tabeletter, som hjalp meg veldig. Jeg har også hatt god erfaring med å spise på senga om morgenen, ikke tørre kjeks og cola som mange anbefaler, men melk og banan. Det høres kanskje kvalmt ut, men begge deler inneholder stoffer som roer ned magen. Hvis jeg holdt senga i minst en time etter jeg hadde spist bananen min, klarte jeg til og med noen dager å dusje uten å spy. Jeg kastet selvfølgelig opp resten av dagen også, men lærte meg at det var bedre for meg å drikke "tykk" veske- som biola ol. i stedet for vann, saft, brus ol. Akkurat som om det holdt seg litt bedre i magen. Et tips er også å spise med en gang du har kasta opp. Smaker forferdelig, men hjelper kroppen å ta til seg næring. Jeg slapp sykehusinnleggelse, og er veldig glad for det. Ta det helt med ro, Ligg og hvil, bruk kun energi på de tingene du absolutt må. Huset står der til du er frisk det, dessuten er det på sin plass at partneren din gjør alle andre oppgaver og oppvarter deg! Husk den store jobben du gjør for dere begge:-)
Trillinger08 Skrevet 29. februar 2008 #12 Skrevet 29. februar 2008 Stakkars deg, det er så utrolig demotiverende og depressivt å være kvalm! Jeg var veldig kvalm i uke 8-14, men slapp heldigvis å kaste opp. Har vært mye plaget med kvalme før og har brukt mye ingefær mot det, så det er et veldig godt tips. EC Dahls har en ingefærøl som det er ganske mye ekte ingefær i, den kan du også drikke, er litt enklere enn teen. Nå har jeg også brukt å drikke grapefrukt-juice og spise ruccola, begge disse er 'snille' mot og hjelper nyrer, galle og lever med jobben sin. Mye av årsaken til kvalme er at disse er overarbeidet og ikke klarer å behandle mat og drikke som vi får i oss. Jeg har aldri likt grapefrukt-juice, synes det er så surt (uæææh), men Meierienes Rosa Grapefruktjuice synes jeg nå smaker friskt og godt ; - ) Det er hvertfall verdt et forsøk, håper du blir bedre så fort som mulig! Da kommer humøret tilbake også, det trenger vi nå : - ) Lykke til videre og god bedring!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 var innlagt fra fredag til lørdag fikk da et middel som heter hmmmm noe som mbegynner å A ( meg og navn å medisiner ) disse har vært vidundermiddlet for meg å de 2 siste dagene har jeg faktisk kunnet sett lyset i tunnelen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå