Gå til innhold

Vennene våre har kalt sønnen Mathias...

Anbefalte innlegg

Jeg bare fatter det ikke... Hvorfor vil noen bruke et navn som er nr 1 på navnetoppen? Er ikke det å frarøve sønnen en egen identitet? Greit nok at man ikke velger noe veldig uvanlig alla Eugen eller Alvin men - finnes det ikke en mellomting? Ville dere valgt et så populært navn i dag?

Fortsetter under...

Det viktigste er vel at foreldrene er fornøyd med navnevalget vil da jeg mene...

Ville selv aldri valgt navnet øverst på poppislista, av den enkle grunn at det ville bli kjedelig i barnehagen/skola å hete Sara S, Sara K eller Sara M.

Men, ja...mange av navnene på topplista er kjempefine navn, er vel derfor folk velger dem i utgangspunktet :)

Ville forøvrig ikke gå så langt som å si at de frarøver sønnen sin identitet. Hadde for eksempel 2 i klassen som het Marit, var jo aldri noe problem, annet enn at det ble Marit J og Marit C. Begge var jo likevel unike individer.

Det går på smak og behag:) Jeg ville ikke kalt mitt barn for det,men det er fordi jeg ikke er så veldig fan av navnet.Hvis Mathias hadde vært favorittnavnet vårt,hadde vi kalt ham det,fordi VI liker det,og det er nok det vennenne deres også gjør! Et barn blir ikke frarøvet identiteten sin,ingen av Mathias'ene i landet er ikke like vet du.

Mente ikke å si at han blir frarøvet identiteten rent bokstavelig, men tenker mer på at det må være kjedelig å kanskje bli blonde-Mathias, Mathias K., store Mathias e.l. Gikk selv på turn da jeg var liten, hvor det var fire som het Kristin, samt i klasse med to Kristin og tre Kristian - snakk om total forvirring...

Annonse

Vel - jeg synes ikke Mathias er spesielt fint, og er veldig lei navnet - kjenner nå to voksne og to små som heter det. Men akkurat det er ikke saken her - bare synes det det er et så utrolig kjipt valg blant alle de andre fine navnene der ute... Av alle navn i verden, så måtte de velge Norges mest brukte, omtrent som det måtte være å hete Jan og Anne på på 50-tallet... Sukk!

Hvis det var det navnet vi klarte å bli enige om, og det navnet som hadde passet på den babyen som kom ut, så ja, da ville jeg nok valgt navnet selv om det er populært. Det viktigste er at man finner et navn man liker og som passer, og identitet får jo gutten uansett, det er ikke navnet som avgjør det!

Jeg tror for øvrig egentlig ikke et barn synes det gjør så mye at andre heter det samme... da jeg gikk på skolen var det i hvert fall verre å ha et uvanlig navn enn et vanlig. :)

jeg ville ikke valgt det, av samme grunn som noen ikke liker navnet over her. det blir fort så kjedelig. og jeg vil ikke ha et navn på mitt barn, hvor folk reagerer, åja, han heter matias, han også? når man tror man har valgt et pent navn (for det er jo det) så ender det opp med at det først og fremst blir assosiert med kjedelig. jeg kjenner såå mange som heter lars. syns det er det kjedeligste navnet i verden, av den grunn at det er så mange som heter det. det var sikkert fint en gang, siden så mange bukte det, men det er umulig å se for seg hva som er fint ved navnet når det er såå kjedelig... navnet mister ret og slett all sin glans når det er mye brukt. derfor fatter heller ikke jeg at folk vil bruke navn som står på topp 10 lista..

Tja... Grunnen til at de valgte å kalle sønnen sin for Mathias, er vel at det var det navnet de syntes var finest.

Selv ville jeg ikke valgt et navn som er så høyt oppe på navnelista og populære navn, nettop av den grunnen at jeg synes det er kjedelig med så mange i barnehagen eller klassen som heter det samme. Jeg var selv en av de som hadde mange navnesøstre i klassen min. Det var litt kjedelig med Maria H. Maria J osv... Heldigvis var jeg så heldig at jeg har et fint mellomnavn også, så jeg ble kalt for både Maria pluss mellomnavnet, så der var jeg litt stolt, faktisk!

Mathias har lenge vært et av mine favorittnavn. Men nå er jeg blitt lei av d, akkurat fordi det er så mange som heter det. Faktisk har nesten alle mine favorittnavn blitt poppis, selv om jeg har likt dem i mange år før de ble poppis! Helt pussig, synes jeg...

Men pga at de er blitt poppis kommer jeg ikke til å velge favoritt navnene mine. Men hver sin smak.

Nei jeg hadde aldri kalt sønnen min det!Er å lei det navnet nå og tenk i alle klasser fremover da,må bli kalt enten 1,2 eller nr 3 mathias,eller med første bokstav av etternavnet for å bli skilt ut...men om noen syntes dette var det eneste og rette valget for sitt barn så er jo det deres sak selvfølgelig..men som det også blir sagt her...av så mange navn å velge mellom...hmm..

Herregud, det vil vel alltid være sånn at det i en barnehage eller klasse er noen navn som går igjen på fler av ungene.

Vi hadde 3 stk i klassen som het andreas feks. De ble da kalt bare andreas fordet, bortsett fra ved opprop og lignende.

De hadde jo helt forskjellig personlighet, så de mistet ikke identiteten av den grunn.

Nei, man må få velge det navnet man selv liker, ikke tenke på at andre også heter det, for det er alltid noen andre som heter det uansett.

Annonse

Er ikke sikkert at det havner så mange Mathiaser i hver klasse for det. Selv de "sjeldneste" navn kan hope seg opp. Nå i disse Emma og Mathias tider så er det faktisk kun en Emma og ingen Mathias i barnehagen vår. Det er derimot to Tyra, to Nathaniel og to Noah...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...