Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Nå er jeg mamma på 6. dagen, og brystvortene er blitt veldig såre. Tror de ble litt ødelagt før melka kom, og han sugde dagen lang. Nå har melken kommet, og han suger kanskje bare 15 min hver gang, med 2-6 timers mellomrom. Noen som har erfaring og vet hvor lenge de vil være såre?
Termin 061209 Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Hei på deg:) Jeg har hatt det akkurat som deg. Hold ut. Det varer et par uker så går det over. Jeg hadde blødende sår på begge brystvortene. Kjøp deg brystskjold på apoteket, det avlaster vortene, det ble min redning!! Jeg har en sønn på snart en mnd og har fått erfare at å amme er ikke medfødt og ikke bare bare:) Men det gjelder å holde ut. Lykke til fra meg.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Da skal jeg kjøpe det med en gang! Endret babyen på sugeteknikk, eller var det rett og slett bare uvant? Ser ut som han suger bra, men blir litt skeptisk når jordmødrene sier at du ikke blir sår hvis de suger riktig.. Er ikke bare bare nei! Men du så herlige de små er! =D
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Jeg hadde også samme problem. Hun er 3 uker i morgen, og nå går det mye bedre. Jeg kjøpte brystvortekrem som jeg smører på etter hver amming og lar de lufttørke. I tillegg bruker jeg ullinnlegg og engangsinnlegg slik at de ikke skal bli kalde. Noen dager var helt jævlige, da pumpet jeg meg. Men ta tiden til hjelp, det blir bedre etter et par uker
Termin 061209 Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 Hei igjen:) Der er ikke noe babyen suger på.. det er noen beskyttelses skjold som sitter på puppene når du ikke ammer. De beskytter knoppene mellom ammingen. Den samler også opp melken så brystvortene bade i melk, og det er jo den beste medisin. Spør og forklar på apoteket.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Jeg brukte brystskjold under amming (uke 2-3) (ikke de beskyttelses-skjoldene hun over mener) - og det hjalp meg. Hadde også blødende sår på begge vorter, og det var helt FORFERDELIG vondt å amme... Skjoldene brukte jeg vel kanskje ca 14 dager - og vortene fikk pause fra direkte sug. Mini brukte litt lenger tid på å komme igang med sugingen da han først måtte lage vakum i skjoldet sånn at det klistret seg inntil vorta/puppen - men det gikk fint. Og han hadde ikke problem med å suge på puppen igjen etterpå.
ruffen Skrevet 27. februar 2008 #8 Skrevet 27. februar 2008 Huff, det er fryktelig vondt. Hvis det ikke går over, må du sjekke at du ikke har sopp.(Da har babyen hvit tunge.) Det hadde jeg, og såra på brystvortene ville ikke gro. AU! Fikk hjelp av lege, og kjøpte brystvortekrem på apoteket slik som en over her anbefaler. Det der med at brystene ikke blir såre med riktig sugeteknikk er bare tull! Blir så provosert av at de ikke tar problemet alvorlig, for det er så mange som sliter og slutter med amming pga av sårhet. Hvis sår ikke vil gro, kan det også være du har en infeksjon. Da må du til lege og få resept på krem. Mitt beste råd: Går det ikke over innen en uke, gå til lege! Det finnes hjelp!
drmjenter Skrevet 27. februar 2008 #9 Skrevet 27. februar 2008 LUFTTØRKING ble min redning denne gangen. Sammen med gode ullinnlegg og purelan. Lå også med minst mulig tildekking om natten, lekker selfølgelig litt - men hjalp veldig på brystvortene og sårheten. En dag- helt plutselig, så er de faktisk ikke såre lenger! Høres kanskje usannsynlig ut nå- men LOVER, det blir bedre Hold ut! :)
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 27. februar 2008 #10 Skrevet 27. februar 2008 http://www.babyplaneten.no/shop123varer/bilder/image_119.jpg fås kjøpt på apotek for ca 60 kr. jeg hadde ikke klart å fortsette ammingen uten de! sprakk og blødde og måtte pumpe før jeg fikk disse. etter et par uker var sårene grodd og ammingen gikk som en lek uten skjold også
mamman til to gutter Skrevet 27. februar 2008 #11 Skrevet 27. februar 2008 Enig med tudelu! kun lufttørking som hjelper! Jeg dro for alle gardiner og satt mest mulig med puppa "løse" om dagen og la håndkle i senga og sov uten bh. Jeg hadde store sprekker og ingenting hjalp selvom babyen hadde riktig grep og jeg smurte med purelan, før jeg begynte å lufte dem.
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 27. februar 2008 #12 Skrevet 27. februar 2008 alubueskjell er kjekt å ha, så slipper du ha noe innpå brystvorta mellom ammingene melkeoppsamlere gjør også samme nytta (fra avent) begge deler fås på apoteket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå