Gå til innhold

Ang konserveringsmidler og barnemat... Vil gjerne gi brød med leverpostei, men er jo konserveringsmiddel i leverposteien...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo fått med meg at det ikke er lov med konserveringsmidler i barnemat... Men har tenkt å gi mini litt brødskive med leverpostei idag, og i leverposteien er det konserveringsmiddel. Har ikke sett på hva brødet inneholder enda... Lillegutt blir 7 mnd til søndag. Er det flere som gir brød med leverpostei i denne alderen? Hva slags pålegg gir dere da, hvis det skal være uten konserveringsmidler??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gitt brødskive med leverpostei siden 6 mnders alder! Kall meg gjerne "lat", men jeg har rett og slett ikke tenkt på konserveringsmiddel i leverpostei. Blir jo anbefalt fra helsestasjon å spise det. Jeg orker ikke tenke over alt som inneholder ditt eller datt, eneste jeg vet er at han ikke får mat med salt i og det som er vanlig at man ikke spiser i denne alderen. Bruk fornuften, ikke vær hysteriske ;)

Skrevet

Trir leverpostei går fint.. Man har da alltid gitt det til barn?? Min får det i alle fall :)

Skrevet

Jeg synes det blir overdrevet aa sjekke all mulig mat, de kan ikke spise noe som helst da.. og saa blir det en "magisk grense" paa ett aar hvor de plutselig faar baade det ene og det andre. Synes personlig det er helt fint aa gi leverpostei, og prim, og broed, og bruke smaa mengder smoer i matlagingen, det er jo smaa mengder det er snakk om. Her i Norge passer vi jo ellers veldig godt paa hva de smaa spiser, men det blir jo folk av barn i andre land ogsaa, har jo sett at Nestle f.eks har helt andre ting i barnematen i soerlige land i Europe f.eks. Men det er selvfolgelig ditt valg, du kan jo vente hvis du vil! Men er ikke sikker paa hva man kan gi som paalegg som ikke har noe konserveringsmidler eller salt o.l. Kanskje usaltet smoer?? Eller fruktpure?

Skrevet

Hørtes kanskje hysterisk ut ang maten, men var jo ikke meninga, da...;) Bare lurte hva andre gjorde og om det kanskje var en annen leverpostei man kunne bruke. Er jo ikke store mengdene det er snakk om, det skjønner jo jeg også. Når det gjelder å sjekke hva maten inneholder, så blir det jo litt som ved allergi... Man sjekker litt automatisk;) Takker så mye for svar alle sammen! Greit å høre hva andre gir og kanskje få noen flere innspill på hva slags pålegg man kan bruke:)

Skrevet

Barnematen de får (som er uten konserveringsmidler) utgjør størstedelen av matinntaket deres første leveår. Det er jo ikke sånn at det tar umiddelbar og stor skade av konserveringsmidler, de skal bare ha minst mulig av det. Hvis du gir et tynt lag leverpostei på skiven er det jo likevel veldig lite barnet får i seg forhold til alt annet han spiser. Det blir litt det samme som at de ikke skal ha salt, men de anbefaler kaviar på skiven. Et tynt lag kaviar av og til er ok selv om det inneholder salt, nettopp fordi nesten alt annet er uten.

Gi vanlig pålegg med god samvittighet du :)

Skrevet

heisann du kan jo lage leverposteien selv og fryse:)er mye jobb da....men jeg hadde ikke tenkt over det med konserveringsmiddel...husker du spurte om det samme ang svisker jeg mener at sviskemosen du lager selv er bedre enn den du kjøper uansett om det er konserveringsmiddel i sviskene noe som jeg mener det er i den nestle og div produsenter og bruker enenste er at de ikke tilsetter noe annen konservering.for meg blir det feil å kjøpe middagsglass feks,pga der i hylla står det kalv,kylling,fisk osv så tåler å stå lenge...søler du dette på klærne sitter det ganske godt..da tenker jeg hvorfor sitter den fargen så mye bedre enn annen mat? og lukta smaken off nei selv lager er tryggest i MIN mening..klarer sikker erte på meg noen her nå,men dette var min mening.ble ganske rotete og,det jeg skulle frem til er at det er konserveringsmiddel i masse mye mer enn vi tenker over...

Skrevet

Middagsglass som du kjøper i butikken er IKKE tilsatt konserveringsmidler eller fargestoffer. Det er ikke lov. Så det er like trygt som hjemmelaget. Grunnen til at de har lang holdbarhet i romtemperatur er at de er varmebehandlet og hermetisert i sterile omgivelser. Dette klarer vi ikke å gjøre hjemme så derfor er ikke hjemmelaget barnemat like holdbar!

Og hvis du tenker på det ernæringsmessige så er det kanskje til og med bedre å gi de minste kjøpe-mat. For innholdet er nøye utvalgt og sammensetningen av næringsstoffer bedre balansert enn det du vil få til hjemme... Ser ikke helt at jeg får til å måle alt like nøye her hjemme og får kokt det akkurat passelig til at alle næringsstoffene bevares best mulig.

Skrevet

Hmmm.... Lage leverpostei selv hørtes fryktelig slitsomt ut;) Når jeg først har fått med meg en ting de ikke skal ha i seg, disse små, så prøver jeg jo å passe på det, så da bare kikket jeg på leverposteiboksen og så at det var konserveringsmidler. Tenker ikke over det til vanlig egentlig... Men som hun under her (r r r) sier, så skal det ikke være konserveringsmidler i middagsglassene i butikken. Skal prøve å lage sviskemos i dag eller i morra tenker jeg. Begynte å lage middag til lillegutt selv, men har ikke godt nok kjøkkenutstyr til det nå, så det går i middagsglass for tida... Fruktmos lager jeg selv; lettere å få most;) Enig med deg, august gull:), at det er konserveringsmidler i mer enn vi tenker over, ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...