Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Jeg har en sønn på 8 mnd som alltid har vært vanskelig når det gjelder søvn. Samsov lenge for at vi i det hele tatt skulle få litt søvn, var våken mange ganger pr natt og vanskelig å få til å sovne om kveldene. I de siste 3 mnd har han sovet i egen seng, og nå er det er intet problem å legge han for kvelden. Problemet er at han våkner 1-2 ganger pr natt og ofte er han en av disse gangene våken i 2-3 timer. Denne trenden har vart i ca 3 uker. Ligger og babler og tuller lenge- dette går over til sutring og litt gråting etterhvert (ikke noe hysterisk). Morgenen begynner kl 0530-0600 (legger kl 19). Jeg har prøvd litt forskjellig, amme, ignorere, stryke osv, men ingenting hjelper. Blir vanligvis til at jeg legger meg ned og griner for det er så forferdelig å må være våken så lenge, og vite at neste dag begynner grytidlig og jeg har så vondt i hodet hele tiden pga søvnmangel og synes jeg ser så grå og fæl og dratt ut. Skal ingenting før jeg blir lei meg og sur på dagen og føler at jeg ikke helt har ork til å leke og prate med sønnen min. Er til tider litt bekymret om jeg begynner å bli deprimert. Barnets far jobber offshore har nesten ikke vært hjemme i år så jeg er veldig mye alene (pleier å spøke litt med at det må være bedre å være alenemor for de har iallefall "fri" annenhverhelg og en dag i uka). Ellers har jeg jo besteforeldre som kan passe på han, men vil ikke at han skal ligge over hos dem fordi jeg ikke føler meg helt komfortabel med det både iht dem og gutten (jeg er litt sånn hønemor). Han sover ca 2-3 timer på dagen, ute i vogna si, ikke noe problem å legge han da. Gutten er stort sett blid som en sol på dagtid, men er selvf trøtt de dagene nettene har vært som værst Hva skal jeg gjøre? Må nevne at gutten ligger på vårt soverom- vi har ikke egnet eget rom han kan bruke (og dessuten er jeg så sliten at jeg må velge den enkleste løsningen- og den er å ikke måtte stå opp) Hjelp meg! Tenner er på gang, men ingen god unnskyldning synes jeg. Sender snart gutten til Sibir på kostskole for umulige babyer
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Føler med deg og ja, dette er tøft. Spesielt når du er alene med han. Vet ikke hva jeg skal råde deg til, men vil vel anbefale siden han er 8 mnd at du er litt striks og kanskje ikke tyr til de enkle løsningene, selvom det krever mer av deg. Vet det er tøft, men har erfart at ved å være litt striks og ikke ta han opp osv, bare gå inn og si at det er natta og ut igjen, at det da kanksje retter seg etter noen netter. Vet jeg høres tøff ut og ikke sikkert det fungerer for dere, men jeg ville prøvd. Har to barn selv og synes det er viktig med en god rutine også om natten. Hva med å sove litt når han sover i vogna si eller få litt avlastning av besteforeldre på dagtid en periode slik at du kan ta deg inn litt. Håper du ikke tar dette ille opp, for jeg skjønner veldig godt at du er sliten. Håper det retter seg for dere snart. Masse lykke til.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Vil jo være striks, og klarer jo det noen netter, men etterhvert når jeg blir sliten nok og har fått lite nok søvn er jeg villig til å ofre høyrehånda mi bare jeg kunne ha sovet noen timer. Fatter bare ikke hvorfor han har begynt å være våken lange perioder på natta. Synes jo ikke han sover så mye på dagtid heller. hi
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Vanskelig og si hva som holder han våken så lenge om natta. 2-3 timer skulle jo ikke være forlenge på dagtid. Sover han kun 1 lur eller flere? Når sover han siste gang? Får han nok mat i løpet av dagen? Hvis det er tenner, har du prøcd dentinox? Var jeg som svarte deg isted.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 Sover to lurer- siste lur ca 14-1430-16. Skulle kanskje prøvd å la denne luren kun vare en halv time? Får nok mat iht til vektutvikling ja, men ammer endel enda. Får han til å spise godt om kvelden, virker ikke sulten om natta (ammer, men det tror jeg jeg kunne kutta ut hvis jeg hadde orka den kampen) hi
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Hva med å prøve å ta den siste luren litt tidligere isteden for å kutte ned på den. Tror det er bedre enn å bare sove en halvtime. Har en gutt som sover veldig lite dagtid og han blir veldig sutrete om dagen av det. Ammer du bare eller får han fast føde i tillegg. Ammer du om natta? Ville vel ammet så lenge du orker/klarer.... Ikke så lett dette her, men kan nesten love deg at det blir bedre på sikt, selvom det er mager trøst akkurat nå.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #7 Skrevet 27. februar 2008 Hei! Må si jeg føler med deg. Vet hva du prater om, siden jeg er i samme situasjon selv. Mannen jobber offshore. Jenta mi er riktignok bare 5,5 mnd og har til nå sovet stort sett greit, men ingenting er jo perfekt, så vet hva det vil si å være sliten og "alene". Jenta vår hadde en periode for ikke lenge siden som var lik din. Hun lå våken i opptil 2 timer fra ca 4- halv 5 til ca 7 før hun sovnet igjen. Akurat som du beskriver det. Det gikk over. Det jeg gjorde var å la henne ligge å lage lyder en stund i sin seng. Løftet henne over i min, der lå hun våken til hun begynte å sutre, løftet henne på ny over i sinn seng. Tilslutt sovnet hun. Det gikk vel ikke over før vi flyttet henne på eget rom. Du har jo ikke muligheten til det. Derfor ville jeg hvis jeg var deg flyttet madrassen i sengen din inn i stua og sovet der en periode. Nå har hun begynt å " tulle " igjen og våkner x antall ganger i løpet av natta for å få kos. Jeg har hele tiden ammet henne i søvn og har hele tiden tatt "letteste" utvei. Angre angre, men er så sliten om kvelden og natta siden jeg er alene. Tenker at hver morgen skal jeg skjerpe meg og nå må det ferber til etc. men gir etter så snart det blir kveld..Uff veldig vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #8 Skrevet 27. februar 2008 Fast føde (2-3 måltider) pluss amming, men blir jo mindre amming etterhvert selvom jeg håper å fortsette en stund. Han ammes en gang på natta, men spiser ikke mye da, så det er mest for kosens skyld (kunne som sagt sikkert kutta ut om jeg hadde orka å tatt den kampen) Tror som skrevet over her at en mulighet hadde vært eget rom. Prøver jeg også å stålsette meg og tenke at i natt, i natt skal jeg stå imot, men de gode intensjonene forsvinner engang rundt kl 4 etter å ha vært våken etpar timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå