Gå til innhold

noen som har hatt barn med stramt tungeband?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan fant dere det ut?

Skrevet

Svigermor og HS mente at mini kanskje hadde det, men det ble vist ikke gjort noe med det før man så at det hadde innvirkning på taleevnen.

(unntak viss det var så stramt at barnet hadde problemer med å spise)

Men nå ser det ut som om det har gått seg til heldigvis.

Svigermor snakket noe om en hjertetunge. Altså at tungen har litt hjerteform. Mini hadde dette, men det har blitt mye bedre med tiden.

Skrevet

Barnet mitt har ikke hatt det, men jeg hadde visst det når jeg ble født. Det ble funnet ut nesten med en gang etter at jeg ble født, altså på barselavdelingen - jeg greide ikke å få i meg næring, jeg "sugde" ikke godt nok. Tungebåndet ble klippet (uten bedøvelse), det var ett enkelt lite klipp - ingen inngrep... Gikk kjempefint etter det!

Skrevet

Lucas hadde det da han var baby. Du kunne tydelig se at tunga var "delt" fremme, umulig å ikke se det.

Legen klippet det da han var 5-6 mnd

Skrevet

Har ikke barn med stramt tungebånd, men jeg ble selv født med det.... Tungen var formet som et hjerte og jeg greide ikke å ta til meg mat fra brystet. De gav meg mm med skje og sprøyte.

Når jeg var 19 dager gammel, klippet de tungebandet og har ikke hatt problemer siden...

Skrevet

JA!! den er delt fremme..

ånei....

han vil ikke spise graut.. han er 7 mnd..

skal ej ringe helsestasjonen i morga?

han har aldri geipet til meg.. ser han prøver.. men tungen kommer ikke ut..

Skrevet

søren altso...

han klarte ikke å amme.. so eg beg på mme..

so var sikkert derfor..

Skrevet

et dytt før natta :)

Skrevet

hvor gammel? hadde det når jeg var ca 7 år. de klippet det. merket det fordi eg ikke klarte å si s.

Skrevet

Eldste jenta mi var født med stramt tungebånd. Hun ville heller ikke ta pupp eller smokk.

Jeg har selv klippet tungebåndet da jeg var ca 7 år pga talefeil.

Jeg måtte selv pushe på for at hun skulle få det klippet. Bestilte time hos fastlege, og fikk time hos øre, nese og hals spesialist. Hun klippet tungebåndet da hun var 15 mnd. Skulle gjerne ha gjort det før, men ting tar tid. Hun måtte gjøre det på øre, nese og hals avdelingen på St. olav i tr.heim og fikk narkose. Var sår i tungen ei lita uke, og så var det ingen problem.

Nå er hun straks 4 år og tungen ser helt fin ut, og hun snakker bra :)

Tror det kanskej er best å bestille time hos fastlege, slik at du kan bli overført til spesialist

Skrevet

Lillegutt hadde også "kløyvd tunge". Jeg bare nevnte det på helsestasjonen at tungebåndet var stramt og at han ikke tok puppen ordentlig. Barnelegen henviste meg rett videre til et privat sykehus i Trondheim, og tungebåndet ble klippet når han var seks uker. Kom et par dråper blod og han skrek en liten halvtime, men etter det gikk amminga som en drøm!

Skrevet

Gutten min har/hadde stramt tungebånd da han ble født. Merket det ved en slags kneppelyd når han ammet. Virket som om han glapp taket på brystet hele tiden. Spurte hs om denne kneppingen da hun kom på hjemmebesøk, og hun så da at tungebåndet var litt stramt.Fikk time hos lege, men det ble ikke gjort noe med det siden han fikk i seg mat og la fint på seg. Nå er han 4 1/2mnd, og vi hører sjelden kneppelyden.

Skrevet

Takk for svar:)

fikk time med fastlegen neste torsdag.. er litt spent.

han sier mamma og pappa da:)

hehe..

Skrevet

Gutten min ble også født m stramt tungebånd, men det ble klippet da han var 5 dager gammel. Han har fortsatt hjerteformet tunge, 4 mndr gammel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...