Gå til innhold

Tips mot en liten "biter"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita jente på snart 8 mnd som har begynt å bite skikkelig i puppen. Hun er tydeligvis veldig stolt over de to tennene sine, og vil vise mamma at hun begynner å bli stor jente.....

Er det noen som vet om det er noe å gjøre, har jo fått ulike tips som at man absolutt ikke skal le, at man ikke skal vise noen reaksjon, at man skal si NEI osv. Noen erfaringer dere vil dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta henne bort fra puppen og si nei el fy! Å lære henne tidlig at det er FY kan hindre skikkelige "bittskader" senere=)

Vet om ei hvor ungen bet av halve brystvorta:/ Ble ikke noe varig skade og hun amma andre ungen! Men fyy det måtte vært vondt!

Skrevet

Ja, man kan jo glede seg til tennene oppe kommer:-) *alle skrekkelige tanker inni hodet mitt; gå bort!*

Problemet er bare at det er så fryktelig vanskelig å holde seg fra å le; hun ser liksom så lurt på meg, og så "hugger" hun til. Lille tøffa!

Da skal jeg prøve å holde meg, og bruke streng-stemmen min!

Takk for svar!

Skrevet

Jeg hadde også en biter. Jeg klarte faktisk å skremme han bort fra puppen i 10 dager!! Han beit meg skikkelig da han var 8 mnd med tenner både i over- og undermunnen så blodet sprutet og jeg hylte til for det var så sinnsykt vondt. Skremte gutten skikkelig og fikk han ikke til å ta puppen igjen før etter 10 dager... Og da var det aldri mer noen biting igjen;-) Vet ikke om jeg skremte han eller det var blodsmaken som holdt han borte...?

Men nå er det kanskje ikke en anbefalt metode for du risikerer jo å skremme henne bort for alltid. Jeg fikk som tips at man skulle trykke hodet dems inn i puppen så de fikk masse pupp i munnen, noe som er ubehagelig. Jeg fikk aldri testet dette selv for min refleks var alltid å dra puppen ut. Jeg klarte virkelig ikke le, for det gjorde så forferdelig vondt...

Noen biter bare for en kort periode for å teste ut tennene.

Håper det gir seg snart!

Skrevet

Min sønn har ikke fått tenner ennå, men jeg har lest om dette på ammehjelpen.no, siterer:

Råd hvis barnet biter:

* Når barnet biter: Det er fort gjort å rope ut når en blir bitt, både fordi det er vondt og fordi en blir så overrasket. Likevel er det lurt å lære seg å ikke gjøre det, fordi du enten kan skremme barnet, eller så synes barnet det er en smule morsomt med reaksjonen din, og prøver det ut flere ganger. Prøv heller for eksempel å si rolig "Ok, vil du ikke ha mat nå?", og samtidig ta henne vekk fra brystet en stund (dette kan være fra noen sekunder til noen minutter; finn det som passer ditt barn best).

* Ros når barnet gjør noe riktig, er alltid lurt.

* Å avslutte ammestunden er sannsynligvis den mest effektive metoden for å få barnet til å slutte å bite. Snakk gjerne til barnet, si for eksempel "hvis du biter så kan vi ikke amme". Hvis barnet virkelig er sultent, vil det nok si i fra når du tar vekk brystet, og sannsynligvis ikke bite når du legger det til igjen.

* Biting i begynnelsen av ammestunden: Hvis barnet ditt har en tendens til å bite i begynnelsen av ammestunden, så sørg for at barnet gaper godt når du legger det til. Biter det når du legger det til, ta henne fra brystet, si rolig "er du ikke sulten?", og tilby henne en bitering i stedet. Husk å gi ros når hun gaper over brystet og dier uten å bite.

* Biting i slutten av ammestunden: Når barnet har stillet sulten, og begynner å kjede seg litt, hender det at det prøver å bite. Prøv i så fall å lese ditt barns signaler, følg med på barnet under hele måltidet. Det er lett å lære seg å forutse når barnet skal til å bite. Prøv så å ta det vekk før det biter.

* Er barnet sultent? Les barnets signaler før du tilbyr henne brystet. Hvis hun kaver med armene, dytter deg fra seg, eller er urolig, er barnet kanskje ikke sultent. Du kan for eksempel prøve å tilby biteleken først, og se hvordan hun reagerer på det. Hun vil nok fort si i fra hvis hun er sulten.

* Oppmerksomhet: Har du problemer med at barnet ditt biter, så kan du prøve å gi det full oppmerksomhet under ammingen, og ikke lese eller se tv mens du ammer. Noen barn kan finne på å bite for oppmerksomhetens skyld.

* Hvis hun ikke slipper taket: Det er sjelden barnet biter, og ikke slipper taket, men om så skjer, kan du prøve å få fingeren inn i munnviken, og presse gommen ned for å slippe opp vakuumet hun har når hun dier. Eller, så kan du forsiktig skyve henne nærmere brystet ditt, slik at det blir vanskeligere for henne å puste. Da vil hun slippe taket for å trekke pusten.

Skrevet

Tusen takk for fint svar!

Nå har jeg testet ut litt forskjellig, og det ser ut som at en kombinasjon av et bestemt "nei!", og umiddelbart å ta henne fra puppen har hjulpet. Hun har ikke bitt på flere dager, og jeg krysser fingrene!

Skrevet

Hei! Datteren min på 7 mnd. har "desverre" tenner oppe og nede. Når hun biter gisper jeg til, fordi det gjør vondt. Klarer ikke la være.

Da jeg sa "nei", smilte og lo hun bare og beit igjen når jeg la henne tilbake på puppen.

Redningen nå er å ikke se på henne eller gi oppmerksomhet når hun biter. Hun biter fremdeles, men mye sjeldnere.

Biting skjer som oftest etter hun har stilnet den værste sulten. I tillegg kjenner jeg at tennene er der når jeg ammer. Ikke det samme som før, men en blir vel herdet:)

Vet om noen som har begynnt å bruke brystskjold da barnet begynnte å bite.

Lykke til, du er superflink.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...