Gå til innhold

strikke frem og tilbake, felle i hver ende

Anbefalte innlegg

når man strikker frem og tilbake, og det står at man f.eks skal felle 5 m i begynnelsen og på slutten av pinnen.. Det skal være sånn skrå felling altså (dvs at jeg kan ikke bare strikke to og to sammen, jeg skal ha en sånn kant, f.eks for armhuler). Da feller jeg på beg av pinnen ved å strikke to, løfte første over, strikke en til, løfte første over osv.. men hvordan gjør jeg det på slutten av pinnen?

Ofte står det at man skal gjøre dette på annenhver pinne. Det jeg har gjort er å felle på beg av pinnen på hver pinne. Det blir riktig i forhold til antall masker osv, men det betyr jo at kanten blir en omg høyere oppe på ene siden...

Fortsetter under...

Kan selvfølgelig gjøre det samme på slutten, men da vil jeg stå igjen med en maske helt ytterst, uttafor fellingen. Da må jeg evt klippe av tråden før jeg snur. Det virker litt tungvint.. Skjønner? Hvordan skal man EGENTLIG gjøre det?

skal jeg strikke to og to masker sammen? Akkurat nå er det tøfler jeg holder på med, men har ofte lurt på dette når jeg f.eks har strikka ermhuler. Trodde ikke det ble så fin og tydelig kant om man strikket to og to sammen som viss man strikker to, løfter over osv (som når man feller av etter endt strikking)

Ofte når du feller av til ermehull skal du først felle av f.eks 6 masker i arbeidet da gjør du det slik du skriver, men så står det ofte fell videre 5 masker en gang 2 maske 4 ganger og der skal du da felle to og to masker sammen slik at det blir en kurve. Om du feller slik du skriver da blir det etasjer og da blir det ikke fint når du skal sy på plass ermene.

Men det komme jo selvsagt ann på oppskriften hva man skal gjøre hvor.

takk! Har aldri vært spes fornøyd med kanten nei. For stemmer at det blir sånne etasjer. Veit ikke hvorfor jeg har trodd at jeg skulle gjøre det sånn.. Neste gang prøver jeg med to og to sammen.. Men det er vel alltid lurt å strikke den aller ytterste masken for seg selv (kantmaske)?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...