meg og jentene Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Min på halvvannet år begynte å kaste opp lørdag kveld. Bedre nå, men har litt diaré og dårlig matlyst. Liker generelt ikke mye forskjellig mat, men vil nå ha litt melk og yoghurt. Får ellers vann og litt annet hvis hun vil ha. Har kastet opp melken, men jeg har tenkt at hun sikkert hadde kastet opp hvis hun hadde drukket noe annet også. (Har kastet opp vann også). Plutselig sier både moren og faren min at melkeprodukter skal man absolut ikke gi ban med omgangssyke. Jeg mener å ha lest på et nettsted at melk og yoghurt er greit, hvis det er det barnet vil ha. Vet det ikke bør gis ved forkjølelse, men hun er ikke forkjøla. Burde sikkert heller ringt legen om dette spørsmålet, men det er stengt nå og greit å vite hva andre mødre mener om dette...
Bøggly Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 En bør styre unna melk og melkeproduketer ved omgangsyke - dine foreldre har rett!
happybirthday Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 I utgangspunktet bør melkeprodukter unngås i slike tilfeller, men alle "regler" bør brukes med fornuft. Er melk det eneste du får i jenta, så e det bedre enn ingenting. Med jevne mellomrom kan du jo prøve vann eller andre drikker. Et annet tips er å tilby henne saftis. Dette er jo noe barn gjerne liker, i tillegg får man sikret seg at hun får i seg væske. Ved omgangssyke og diare er det svært viktig å påse at barnet får nok drikke/væske i seg, ellers kan hun bli dehydrert siden hun taper mye væske gjennom omgangssyken sin.
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Styr unna melk og melkeprodukter ved all sjukdom, og spesielt omgangssjuka.
Prins05&07C",) Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Er enig med alle egentlig. Generelt skal man unngå melkeprodukter ved slike virus, men gi det dersom dette er det eneste hun vil ha. Gutten vår på snart 3 hadde omgangssyken før jul, fikk ikke i han noe uten at det kom opp igjen. Han ble tilslutt dehydrert. Vi fikk beskjed av lege om å gi han det han hadde lyst på, bare i SMÅ mengder om gangen, kanskje kun et par - tre t-skjeer. Et annet tips er farris og eplemost, noen t-skjeer av dette er veldig bra om du får i henne:o) Lykke til og god bedring!
meg og jentene Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. februar 2008 Ok, takk tipsene. Da vet jeg det ikke er ideelt at det eneste hun har villet ha i dag er en yoghurt + melk.... Vil ikke ha noe annet, føler meg litt rådvill. Ble rasende da jeg prøvde å gi saftis.
*gruffalo* Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Jeg spurte legen min om det en gang, for jeg har også alltid hørt at en ikke skal gi melkeprodukter. Han mente at det ikke var verre å gi dette ift noe annet, og at det viktigste va å gi det de ville ha. Er de syke så ikke tenk så mye på hva de spiser/drikker. Det viktigste er at de får i seg noe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå