Mamma mia! Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Hei! I Nederland er det like vanlig å føde hjemme som det er i Norge å føde på sykehuset. Jeg bor nå i Nederland og er ca 18 uker på vei. Spørsmålet dukker stadig opp: Skal jeg føde hjemme eller på sykehuset? Selv om tanken skremmer vettet av meg vurderer jeg faktisk å føde hjemme. Venninnene mine i Norge går vel av skaftet hvis jeg bestemmer meg for det. På den ene siden er det ikke noe problem å føde hjemme hvis alt går slik som forrige fødsel, altså uten problemer. Jordmora kommer å hjelper meg og vi kan alltids dra til sykehuset hvis det er nødvendig. På den andre siden føler jeg meg kanskje tryggere på sykehuset dersom det skulle skje noe. Men man blir visst sendt hjem kort tid etterpå og må betale sykehusutgiftene på ett par-tre tusen kr. Lurer på om det er noen som har hatt hjemmefødsel og kan dele erfaringer. Hva ville du ha gjort?
venter nr 3 :-) Skrevet 15. april 2008 #2 Skrevet 15. april 2008 Hei! Jeg bor ogsaa i Nederland og foedte min datter hjemme for 5 mnd siden! Jeg ville egentlig foede paa sykehuset og syntes det hoertes skummelt ut aa foede hjemme. Men da foedselen begynte hadde jeg ikke lyst til aa sette meg inn i bilen for aa kjoere til sykehuset, og det foeltes mer rett aa bli hjemme. Alt gikk veldig bra, og jeg syntes det var en veldig fin opplevelse! Venninnene mine i Norge synes jeg er gal:) Jeg foedte foerstemann paa sykehuset hjemme i Norge, og syntes det var bedre aa foede hjemme (men saa var foedsel nummer to ogsaa mye lettere). Jeg ville raade deg til aa ha alt klart slik at du kan foede hjemme dersom du vil, saa kan du alltids bestemme deg for aa reise til sykehuset i siste liten. Lykke til med valget!
Mamma mia! Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2008 Hei! Takk for svaret:) Har tenkt den samme tanken selv også. Ta det som det kommer... Er nå i uke 30 og fikk kraampaket-en i posten for ett par uker siden. Har ikke åpnet den enda men jeg får vel ta en titt snart. Håper alt er bra med dere:) Hvor bor dere? Vi bor i Lochem, Gelderland.
Avokado Skrevet 31. mai 2008 #4 Skrevet 31. mai 2008 Heia!! Du må selfølgelig ta det valget som føler tryggest for deg. Før jeg tok mitt valg sanket jeg info om begge delene. Du må huske Nederland er flinke på hjemmefødsel, det er det dem kan. Od de tar jo aldri noe sjanse. Er noe noe en milimeter avvik er det rett på sykehus. Selv endte vi opp med hjemmefødsel, leide et fødekar. Kan virkelig ambefales. God smertelindring. Uansett lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå