Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Noen her inne som har eller har hatt barn med Rs-virus? Jeg har et barn på ca 7 mnd, som har fått dette. Det jeg lurer på er hvordan dere opplevde dette, og hvor "lenge" det varte?
supermamma til 2 tette Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Jeg er ikke sikkert på om det var RS-virus han hadde for legen sendte ikke inn noen prøver. Men legene mente at det mest sannsynlig var det han hadde. Det begynte med at vi våknet kl 3.15 på natten av at mini ikke pustet. Han hadde flere pustepauser på mange sekunder, men våknet ikke av det selv. Vi tok han opp og han var da helt "grøtete" i pusten og hadde store problemer med å puste. Ble enige om å dra på legevakten for å få sjekket det ut, ingen av oss hadde klart å sove igjen eller turt å legge han i sengen igjen... Der fikk vi beskjed om at han hadde falsk krupp og at det mest sannsynlig var RS-virus som var grunnen... Fikk efidrin for å lette pustebesværet hans. Etter et par dager ble han mer og mer surklete i brystet, hostet og var veldig slimete. Dro da til barnelege og fikk konstatert bronkiolitt, også barnelegen mente det var RS-virus som var årsaken. Da fikk vi ventoline og aerochamber som han skulle ta for å lette pusten ved behov. Etter dette gikk det er par dager før han begynte å bli merkbart bedre. Barnelegen mente at han ville bli lagt inn om ikke allmenntilstanden hans hadde vært så bra, om han ble værre eller om han ikke ble bedre innen et par dager... Nå er han helt frisk og dette startet for nøyaktig 2 uker siden. Ble litt langt dette, var en skikkelig ubahagelig opplevelse den natten det startet, nå er vi heldigvis litt mer forberedt om det dukker opp igjen. Gutten min var litt under 4 mnd da dette skjedde.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 takk for svar. bare et spm. hadde han feber i denne periode, evt over hvor mange dager?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 dytter denne jeg i håp om flere svar!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Vår datter fikk RS- virus da hun var 11 uker. Det var en skremmende opplevelse. Pustet veldig tungt og var helt blå runt munnen. Var på legevakten og fikk efidren med solbær smak og ikke talom om hun ville ta det. Så et råd til dere som opplever dette, få efidrin med lakrissmak. Den gikk med på høykant. Fikk også råd av legen å kle henne godt og ta henne med ut i kulden. Det var veldig ettektivt. Samboeren min vandret runt med henne i bæresele ( på natten og Tok også beggen fra vognen inn på sonerommet og la et par tykke bøker under ved hodet enden, det er viktig at de ligger i litt skrå. Det varte ikke mer enn en liten uke, men er de verste dagene i mitt liv ( og jeg er 40 )
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 de fleste barn liker IKKE den med lakrissmak... jobber i apotek så jeg har erfaring.. barn er forskjellige og det er ikke så lurt å lage slike innlegg..
JMAA Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Har snakket med flere som sier at det er lettere å få de til å ta den med lakrissmak. De to legene vi snakket med også. Å det er vel greit å vite at det er et alternativ til den med solbærsmak når en får problemer med at de søte små ikke vil ha den ?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har en gutt som fikk RS da han var 3mnd. Han ble da veldig surklete og tungpusten, merket at han slet for å få pustet skikkelig. Rask pust! Men ellers var han blid og fornøyd, hadde ikke feber. Ble sendt på sykehuset der dette viruset ble påvist, og så fulgte behandling med saltvannsinhalasjoner. Var på sykehuset 3 dager. Har hørt om de som også må ha adrenalininhalasjon, men det slapp vi. Ble ikke ordentlig frisk før det hadde gått vel en uke.
supermamma til 2 tette Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 Han hadde sånn feber som er litt typisk for RS-virus, 37,8-37,9 de første 2 dagene. Ellers ligger han alltid mellom 36,9 og 37,1 ;-) Mini fikk forresten efidrin med solbærsmak og det gikk ned på høykant. Han hadde aldri smakt annet enn morsmelk, så syns nok det var litt gøy med en annen smak!! Vi bygde også opp sengen hans litt sånn at hodet kom litt høyere når han sov. Ellers anbefales det som en annen nevner, kald frisk luft evt damp fra feks dusjen.
gabi Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 Eldstejenta mi fikk RS-viruset da hun var litt over ett. Hun hadde høy feber i 8 dager, lå rundt 40. Det var mye surkling og slim. Heldigvis er det ikke så stor sannsynlighet for lungekollaps når barna er blitt så store. Vi fikk Efedrin (som et innlegg til den andre diskusjonen her så er solbærsmak det eneste jenta mi liker). Ellers var det bare å holde øye med formen og vente på at det skulle gå over. Både jeg og mannen min ble også smittet, og jeg kan si at det ikke var særlig morsom sykdom å få. Slim og hoste satt i i omtrent 14 dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå