Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Vi har en jente på 4,5 mnd som er blitt helt umulig. Helt siden hun var født var hun snill, begynte å sove hele natt ganske tidlig, hadde ikke vondt i mage, så vi hadde det bra. Inntil nå. Saken er i det at hun krever å bli bæret hele tiden. Vi har alle mulige hjelpemidler: vippestol, lekemate, babygym , masse leker, men ingenting er interessant for henne, hun nekter å ligge / sitte , må bare bæres hele tiden.Kan ikke sitte og holde henne på fanget heller, hun skal bæres rundt. Nå er det blitt så dårlig, at hun hyler så hysterisk at det høres ut som om noen holdte på mishandle eller misbruke henne, hun har sterk stemme og veldig sterk vilje, så når hun setter i gang og begynner å hyle, har jeg ingen andre valg enn å ta henne opp og bære.. disse gangene da jeg prøvde å lære henne og sette litt grenser ( på det verste er det slik at jeg ikke får gå på WC en gang, for hun nekter å sitte i vippestolen i fem min), griner hun så hysterisk at hun brekker seg og kaster opp, og så begynner å skrike igjen. Er bagynt å bli redd for at naboer skal ringe barnevernet når hun holder på sånn, folk er jo ofte så ivrige etter å melde andre til barnevernet uten å vite hva er årsaken til at barnet skriker så mye.. Trenger ikke forklare hvor slitsomt dette er, spesielt at jenta er ganske stor ( nesten 10 kg) , og jeg har nå i de siste ukene konstant vondt i skuldrene og muskler. Har noen erfaring eller tips som jeg kan forsøke ? Blir ganske så desperat når hun holder på med slik, hun er jo bare 4,5 mnd, lenge til hun begynner å krabbe eller gå , slik at hun kan forflytte seg på egen hånd.. er det noen vits å prøve å sette litt grenser på så lite barn ? er det noen vits i det ?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Er ingen ekspert på noe vis, men jeg tenker: kjør hardt mot hardt! Kjøp sov- i-ro og drit i naboene! Ikke bær henne OVERHODET, bare løft henne til og fra stellebord osv ett par dager. Sikkert 1000xlettere sagt enn gjort, men det er nå hvert fall det jeg tenker.. Gutten her har av og til forsøkt seg på å skulle opp eller få flaske kl 3 om natten f.eks og da er jeg beinhard. Tror alltid det skal bli helvete i lange tider, men i og med at jeg er SÅ bestemt går det faktisk vanvittig fort over! Du må bare ikke rikke en eneste millimeter!!! Lykke til... Skal krysse fingre for dere!
susa :) Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 hei. gutten vår var på samme måte spesielt om kveldene bortsett fra at han ikke gråt så han kastet opp da. Men det var enten pupp eller så måtte han bæres rundt, og han ble hysterisk når man satt seg ned. Jeg begynte å ta han med på WC, slik at han satt i vippestolen rett foran meg. Han likte ikke det alltid heller men da så han hvertfall at jeg var der, og da tok jeg han ikke opp av stolen. Nå er han en helt annen baby. Han er nå 6 1/2 mnd. Vi gjorde ikke noe spesielt for å få han til å bli mer tålmodig, jeg tror det bare kom med alderen. Et lite tips fra vår erfqaring er at så lenge du vet at hun ikke har vondt, våt bleie etc. og hun ser at du er der så kan du godt tøye tålmodugheten hennes litt. Syng litt for henne mens hun sittter i vippestolen f.eks og sørg for at hun ser deg. Gutten vår er også ganske tung, ikke like tung som din men jeg skjønner hva du mener med vondskuldre og muskler.
Loglady Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Hei, først og fremst vil jeg foreslå bæretøy. Mei tai eller lignende. Det kan være at babyen din rett og slett har behov for utstrakt kroppskontakt. Bæretøyet er konstruert på en måte som gjør det lett å bære, selv om babyen er tung. Samtidig får du armene fri, og mulighet til å gjøre ting i huset. Nei, jeg tror ikke det er noen vits i å sette grenser for et så lite barn. I denne alderen er de for små til å manipulere omgivelsene sine bevisst (dette kommer senere, se "det første leveåret" i margen til venstre her). Når de er så små som din, er sutringen og skrikingen kun uttrykk for behov de vil ha tilfredsstilt. Når det er sagt, er det mulig for et så lite barn å legge seg til enkelte vaner og rutiner. Men hvis det dreier seg om økt kontaktbehov, ville jeg forsøkt å imøtegå dette på en smart måte, framfor å sette grenser for kontakten. Skjønner forøvrig at du er sliten. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 La merke til at gutten min begynte å få egen vilje og begynte å bruke gråt/lyd bevist rundt 4,5 mnd som jenta de er nå. Kan jo være derfor og at hun synes at det å bli båret er veldig kjekt. Men dersom dette er en endring som har skjedd veldig brått synes jeg kanskje du skal snakke med helsestasjonen for å være sikker på at det ikke er et helseproblem. Ellers vil jeg anbefale på det sterkeste at du skaffer deg noe bæretøy slik at du ikke får slitasjeskader. Jeg har selv nettopp kjøpt ergo og er kjempefornøyd! Kan knapt kjenne at jeg bærer gutten min på nesten 9 kg. Han kan også sitte i den så lenge jeg vil.
aragon Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Kanskje det kan være noe som plager henne......??? Ville tatt meg en tur til kiropraktor og sett om hun hadde noen låsninger i ryggsøylen.
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Hei Eg forstår kjempegodt at du er sliten. Det er grisetungt å bere slike tunge babyer, nesten tyngre enn småbarn som veg meir, for då held dei kroppen bedre oppe. Det er lurt med bæretøy, sjal ,sele slik at du sparer armane litt. Eg liker ergo godt. Den er fin å ha på ryggen. Eg likte ikkje rådet du fekk av første annonym. Lar du eit lite barn skrike og skrike vil det jo lære at det ikkje er vits i å seie frå, men det er vel ikkje eit passivt barn du vil ha? Fatt mot, nokre få mnd så er dette problemet over...og så kjem andre
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Hei, har ingen tips ... men husk at du trenger ikke være redd for barnevernet! De er ikke noen stor stygg ulv som ikke ønsker annet enn å ta ungene fra folk ;-) I "verste fall" kommer de på besøk etter en bekymringsmelding og finner at alt er i skjønneste orden og at "naboens anmeldelse" var helt grunnløs!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 HI her Takk for alle svar. Følte meg som dårlig mor da jeg skrev dette innlegget, var så lei av datteren min akkuratt da, elsker jo henne høyt, men det hjelper lite når man blir så trøtt.. får dårlig samvittighet da. Tror vi skal investere i noe bæretøy, ser at flere skriver om ergo her, hva er dette for noe ? Har aldri lest noe konkret om bæretøy, trodde ikke jeg skulle få bruk for det, og så skjer plutselig dette her..Kan man kjøpe det på nettet ? Er det dyr innkjøp da ?
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 Du kan sjekke ut www.tettinntil.no som er ein nettstad for bering av babyar. Eg vart litt forvirra av alle valga, men leste meg litt opp og investerte i eit elastisk sjal (som eg no har solgt vidare) og no ein ergo som er ein slags bæresele der du kan bere på mage, rygg og hofte. Eg synst den er veldig god, men litt vanskelig å plassere baby i når eg gjer det åleine og skal ha han på ryggen. Kosta ca 1000, men den kan brukast lenge (i staden for bæremeis)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå