Gå til innhold

Hvordan lager dere fløtegratinerte poteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner jo at det ikke er særlig hokkus pokkus, men har faktisk aldri laga det før. Fant en oppskrift på Art og Taste, der det er både purre og hvitløk i, trenger man ha det i?

Og kan man bruke matfløte i stedet for kremfløte?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg gjør det enkelt. Koker potetene først (litt juks men det korter ned tiden). Skreller de og deler de i skiver og har de i en ildfast form. Så strør jeg over salt og pepper og har på en boks med matfløte. Blir det litt snaut med væske så fyller jeg på med litt melk, men det skal jo ikke være for mye væske, da blir det bare flytende. Så har jeg ost over, og inn i ovnen på 225 grader i 25-30 minutter - på nederste rille så osten ikke blir brent. Yummi. :)

Skrevet

Jeg legger lagvis poteter, løk, og strør salt og pepper over. Litt hvitløk har jeg også mellom hvert lag. Heller fløte (går helt fint med matfløte) til litt over halve formen er full. Setter den i ovnen på ca 200 grader, i ca en time.. De siste 15-20 minuttene har jeg over osten. Nammenam!:)

Skrevet

Lager vanlig litt tjukk hvit saus med litt fløte i.

Skjærer poteter i skiver og legger dette lagvis med ost på toppen.

Har i salt, pepper og muskattnøtt...

Så inn i ovnen i en times tid eller til den er ferdig da, kommer ann på hvor tykke potetskivene er... Stekes på 200 - 225 grader..

Skrevet

Ok, så ingen purre og ingen hvitløk? Hvor mange poteter lager du av til en boks fløte?

Takk for svar, forresten :-)

Skrevet

Legger lagvis med skiva løk også, hehe glemte det... Også har jeg noen ganger i litt hvitløk..

Annonse

Skrevet

Uten hvitløk smaker det jo bare sokk.

Poteter, matfløte, løk om man vil, hvitløk, salt, pepper, ost:) Lagvis i ovnen i 45 minutter:)

Skrevet

Hvis det spørsmålet var til meg, så pleier ikke jeg bruke hverken hvitløk eller purre nei. Men ser at de fleste andre her gjør det. :) Pleier å koke mellom 8 og 10 poteter, har aldri hatt noen faste mengder... vanligvis regner jeg to poteter per person hvis man skal koke dem, men når de er fløtegratinerte går det liksom litt mer... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...