Gå til innhold

Til dere som bruker Fragmin...hjelp!!!

Oliver-født-i-26-uke

Anbefalte innlegg

Jeg har 4 svangerskap bak meg..(.to levendefødte og to dødfødte) Jeg har gått på fragmin med begge som er levendefødte, begynte da i uke 6 med sprøytene. Ble gravid på første forsøk med alle fire. Her er saken:

Jeg er nå i gang med prøving på mitt tredje barn...men det ser ikke ut til at det skal gå like lett nå og det synes jeg er litt rart..er bare 30 år.

Det som er forskjellen er at jeg denne gangen har startet på fragminsprøyter allerede nå i prøveperioden...kan det være at det er fragmin som gjør at jeg ikke blir gravid...kanskje det ikke er så lurt å bruke den i prøveperioden? Er det noen andre som har gått på fragmin i prøveperioden eller har allle startet med den etter de har blitt gravide?

Fortsetter under...

Hei. Jeg vil tro at det er en fordel og bruke fragmin også i prøve tiden. Jeg brukte albyl-E i prøve tiden og gikk over på fragmin ved possitiv test...... Jeg er nå i uke 32 med mitt 3.barn, har spontanabortert 7 ganger før denne satt. Har legen din målt INR før du startet på fragmin eller tatt blodprøve anti faktor xa* etter at du begynte på fragmin ? - om saken er at du i utgangspuktet eventuellt bare trenger fragmin under svangerskap så kan jo blodet nå bli for tynt , men jeg aner ikke om det har noe og si for å bli gravid............

Takker for svar!

Jeg går på livslang behandling på marevan til vanlig men en kan ikke bruke marevan under graviditet så derfor må jeg da ha fragmin sprøyter. Jeg har hatt 5 blodpropper i lungene i tillegg har jeg den kraftigste leiden mutasjonen.

jeg har lest en del her inne om blodtynnenede midler i forhold til graviditet og ser at de aller fleste som trenger slike medisiner før graviditet blir satt på Albyl-E har ikke sett noen som har startet på fragmin før en positiv graviditetstest.

Dette gjelder jo deg også selv om du har en annen problem stilling.

Når det gjleder fragmin måles ikke den i INR i mitt tillfelle.

Skal høre om jeg kan ta ett annet blodtynnende middel frem til jeg blir gravid....føler meg ganske sikker på at fragmin i prøveperioden ikke er så lurt.

Setter stor pris på om det er noen andre også som vet noe om bruk av fragmin i prøveperioden, og evt om noen har brukt det selv.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*

Jeg gikk på albyl-e i prøveperioden og begynte på fragmin i uke 6 så kan nok ikke svare deg på spørsmålet ditt desverre.

Håper noen andre kan svare deg og at du har en lege som du kan snakke med angående din usikkerhet på dette.

Lykke til!

Hei igjen :-). Det måles ikke INR når man går på fragmin men Lavmol.heparin/Anti-faktorXa* .Om du sjekker ut denne linken blir du kanskje noe klokere ? http://www.uib.no/isf/utposten/2002nr3/utp02308.htm.

Jeg ble satt på albyl-E før graviditet , for og bedre fosterets mulighet til og feste seg og IKKE som profylakse pga apc-resistanse eller protein-S mangel.

Etter hva jeg har forstått så har ikke albyl-E noe for seg ved arterielle tromboser , men kan ha noe effekt ved venøse tromboser............

Jeg har selv heterozygot apc-resistanse ( leiden ) og protein-S mangel. Min søster har heterozygot apc-resistanse og fikk i fjor sommer dobbelsidig lungeemboli.............

Etter hva jeg leste av linken lenger opp , så var risikoen størst i starten og slutten av svangerskap...........

Lykke til :-)

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...