moden mamma Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 På Oslo-treffet i dag begynte vi å snakke litt om hva som skjedde med fostervann ved et planlagt keisersnitt når ikke vannet har gått på forhånd. Jeg ble sef supernysgjerrig og har lett og lett på nett etter svar... Fant akkurat en artikkel som forteller om et keisersnitt beskrevet av en praktikant (eller noe sånt) der står det at når de har kommet gjennom alle hinnene i magen så tar de hull på fosterhinna - og vannet fosser ut... høres lekkert ut! :-)) Det var ikke en norsk fødsel... men det høres egentlig litt rett ut... noen som vet bedre enn meg?
Sognemor Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Jeg havna i narkose ved mitt planlagte keisersnitt og har derfor ikke peiling på hva som skjedde med fostervannet...men ungene er ute og det er det viktigste..!
trønderpia 35 Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Fostervannet blir sugd opp av et sug. Var ialllefall ikke noe vann som fossa ut hos meg, men hørte derimot at det surkla bra i et sug like før tvilling en kom ut.
moden mamma Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2008 tenkte det nok var litt mer kontrollert her i Norge :-) Tusen takk for bidraget ditt! Vi var bare noen damer som satt og diskuterte på oslo-treff mandag så jeg begynte å lete og fant til slutt denne info om keisersnitt og fostervann som jeg måtte dele med jentene..
therese 75 Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 hei, jeg er i uke 11 med tvillinger men har endel efraing med kejsersnitt. Jeg fikk akutt snitt med dattern min, og jobber som oprasjonssykepleier, og har derfor värt på mange snitt. Når man gåt inn er det flere lag hud, fett, muskelhinnen, muskel , tynn hinne peritoneum og tilslutt livmoren. Når man til sist går inn i uterus/livmoren så hender det at det spruter fostervann, men det er individuellt hvor mye. Det er dekket opp med en spesialduk over mamman, som det er en pose rundt. Ned i posen renner vannet som suges opp:-) Håper ikke det ble for mye informasjon..
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Takk for all info! Jeg var en av dem som diksuterte dette på treffen tidligere i uken og det føles nå godt å vite hvordan det gjøres. Det viser seg at alle hadde mer eller mindre rett da vi både snakket om at vannet kanskje fosser ut eller at det blir sugd ut. Spiller ju ikke noen rolle så lenge ungene kommer ut, men det er gøy å vite
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå