hønetuppa ønsker barn Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Hei:-) skal på UL i tr heim på Fredag. Og egguttakt blir tidligst på Mandag. Hvordan foregår dette? settes bedøvelsen i sjeden? F¨år jeg itilegg petidin/smertestilende i åra? Tar det lang tid? Tar de ut alle eggene på en gang (hvis det er flere) og putter de i forskjellige glass? Er det vondt? Hva slags apparat bruker de til uttaket? er det stort? mange spørsmål her, men begynner å grue meg litt.. klems hønetuppa
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Kan nok ikke svare deg på alle spørsmåla dine, da jeg ikke har brydd meg så hardt om å vite alle detaljer selv. Men slik det har blitt gjort der jeg hører til så får man smertestillende, kvalmestillende og paracet i tablettform som man tar ca. en time før (på venterommet) Så får man en seng og litt sykehusklær m/morgenkåpe og slapper av litt før man blir hentet inn. Rommet med uttak har vært utstyrt med en gynokolgstol og ultralydapprat. Man får lokalbedøvelse i kjeden (ikke noe i blodåra da man har fått det man skal i tablettene). Det blir satt et spekulum i kjeden, og legen fører inn en eller annet lang dings (som vi ikke automatisk får studere særlig selv) denne stikkes inn og eggene suges ut, tror bare alle sammen havner inn i røret den suges ut i. Denne dingsen blir levert til biologipersonalet som tar seg av resten. Alt blir følt med på UL-skjerm. Etterpå blør man gjerne litt, og man får derforet bind. SÅ blir man fulgt tilbake til senge og får litt drikke og kan slappe av så lenge man føler behov. Denne gangen var det ikke særlig vondt, bare litt ubehagelig. Forrige gang var det helt forferdelig vondt, men da hadde jeg ikke fått mange minuttene på meg fra jeg tok smertestilende til de satt i gang, så jeg var veldig uheldig. Lykke til!
LilleVackreAnna Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Litt om hvordan jeg har opplevd uttak. Jeg har vært på Medicus i Trondheim. En halvtime før uttak tok jeg 2 paracet+en beroligende pille (hehe, høres litt skummelt ut, men ganske behagelig å plutselig begynne å slappe av når man egentlig er kjempespent!) Fikk også et lite glass med noe som gjorde at jeg ble trøtt, før jeg la meg i stolen. Så settes lokal bedøvelse i sjeden. Var nesten det jeg grua meg aller mest til, men etter det jeg alt hadde fått i meg kjente jeg ingenting! Fikk se på UL-skjermen hele tida, og så at folikelposene ble tappet for væske, en etter en, men en slags tynn slange med nål i enden. Bioingeniøren studerer væska fra hver folikel, som helles i små glass, og hun ropte inn til oss hver gang hun fant egg! (noen kan jo være tomme). Trur selve uthantinga tok ca 1/2 time, men dette kommer selvfølgelig an på hvor mange folikler man har! Etterpå fikk jeg ligge og slappe av der inne, og fikk te og litt å spise. Ble frykelig trøtt da, og ville helst sove. Ups, dette ble kjempelangt! Håper det sier deg litt om hva som skal foregå vertfall. Selvfølgelig kan du kjenne litt ubehag, men direkte smertefult vil jeg ikke si. Husk, det blir 10.000 ganger værre om 9 mnd hvis man lykkes!! LYKKE til med uttaket ditt!
hønetuppa ønsker barn Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2008 Tusen takk for svar! Ble mer beroliget nå :-) Er egentlig ikke smertene jeg er redd for. Er mer redd for å ikke lykkes. Så en fødsel tar jeg gladelig!!
74skytte Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Jeg fikk smertestillende rett i blodåra i armen, så det er tydeligvis forskjellig fra sted til sted. Jeg holder til på Riksen.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 Jeg skal på Riksen... Bør jeg ta meg et par paracet før jeg kommer, eller får jeg det der?
Abelone76 Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Du bør ikke ta noe før du skal til egguttak på riksen. Du får nok av bedøvelse rett i armen. Det sitter en sykepleier ved siden av deg hele tiden, og bare ved den minste grimase, får du straks mere i blodåra:-)
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Å! det var godt å høre! Blir man dårlig av morfinen etterpå? Kvalm? Jeg kan vel ha gubbis sammen med meg...?
AniBer Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 Jeg ble ikke kvalm av morfinen, men utrolig trøtt!!! Gubben kan være med! Jeg ble ihvertfall tryggere når jeg hadde en hånd å holde i!! Så får de deltatt på et vis de også, ikke bare den "smertefulle" delen de må utføre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå