Gå til innhold

Gravid utenfor livmoren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og prater med en venninne på telefonen. Hun lurer på om hun kan være gravid utenfor livmoren. De er prøvere.

Hun hadde en mindre blødning en vanlig ved menstider. Var ferdig med den på onsdag. Fredag får hun smerter som kjentes ut som stikk, skarpe smerter. Dette roet seg litt utover lørdagen men søndag og i dag har hun hatt smerter hele tiden. Noen jevne litt harde og noen stikkende bakover mot hofte og rygg i perioder, litt vondt og gå og rette seg ut. Noen som vet hva denne smerten kan skyldes. Hun har vurdert i hele dag og reise til lege men har hele tiden bestemt seg for å se an en times tid :)

Kan det være graviditet utenfor livmoren? Noen som kan noe om dette?

Kan noen legge ut på skravlesiden for meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke jeg. hadde bare gått til lege, så slipper hun jo å lure noe mer

Skrevet

Det har du helt rett i tjukkebolla og Kine :o)

Hun lurte bare på om hun kanskje burde ringe i kveld om det var det. For hun hadde lest at eggstokken kunne sprekke.

Skrevet

De symptomene er litt for vage til å kunne si noe om det. Hvis hun har en ex.u, og den sitter på en eggleder som sprekker, kan det bli blødning i bukhulen. Det krever rask behandling og gir sterke smerter på en side, med kryssmerte ofte i skulder.

Eneste måte å fastslå dette på er ved ultralyd og målinger av hcg-nivå. Du kan lese mer om det på lommelegen.no

Skrevet

Da jeg fant ut at jeg var gravid fikk jeg bsekjed av venninna mi om å ta kontakt med legen. Jeg hadde gått med smerter i magen i flere dager, var så vidt jeg kom meg over gulvet. Smertene var stikkende og skarpe. Legen sendte meg på sykehuset og fikk en innvendig ul, de var redd for at jeg var gravid utenfor livmoren. Var litt usikker på om det var en syste på eggstokken eller ikke. Det viste seg etterhvert at det bare var en syste.

Det jeg fikk vite i ettertid var at alle som blir gravide får i begynnelsen en syste på eggstokk som fungerer som "morkaken" frem til den kommer opp og gå (vet ikke om dette stemmer!!!).

Forteller egentlig dette bare for å si at det trenger ikke å være noe galt. Jeg ville ringt legen og fått dette sjekket.

Skrevet

Hun har vondt i venstre skulder, men det har hun hatt i 3-4 uker og magesmertene startet fredag. Klarer ikke løfte armen høyere en rett ut fra kroppen, Slik at arm og kropp blir 90 grader.

Hun hadde mye mindre blødning da hun forventet mens. Ikke halvparten av hva hun pleide å ha. Mest brunt (sorry detaljer her).

Hun har ikke tatt test. Vil denne bli positiv om hun er gravid utenfor livmoren eller er HCG nivået da for lavt?

Skrevet

Ikke for å være ekkel, men hvordan i alle dager skal noen av oss her inne vite om hun har exu eller ikke. Det kan hun kun finne ut ved ult lyd uansett. Det du forteller kan jo like gjerne bety at hun ikke er gravid i det hele tatt. Hvis man er prøver, så er det ikke uvanlig at mensen spiller en et puss i ny og ned (annerledes mens, noen dager forsinket osv). Be henne ta en test eller gå til lege hvis hun er i tvil.

Skrevet

Ingen her kan vite det. Hun bare lurte på om noen hadde opplevd det på en lignende måte. Hun ble litt redd da hun leste om at eggstokken kunne sprekke. Siden de er prøvere så sier det seg selv at hun ikke vil det ska skje :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...