Gå til innhold

Hjelp.- noen som har peiling på dette? 2 åringen våknet og løp rundt som et jaget rådyr!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Besøker dette forumet fra småtroll 0-1 år. Venninnen min ringte idag og sa de hadde hatt en forferdelig ekkel og skummel episode i natt. Datteren våknet opp, illsint/redd, hylte og løp rundt og lot seg ikke "fange". Kastet alt hun kom over, raserte hele overetasjen.........Dette skjedde 2 ganger, klokken 0100 og klokken 0300. Varte i en halv til 1 time hver gang. Som om hun ikke var våken. Endte opp med at bestemren kom opp. Fikk henne til slutt i dusjen og lot litt vann renne over kroppen for å roe henne ned......Roet seg til slutt. Men så skjedde det samme senere på natten.

Aldri skjedd før.

Info om venninnen min: enslig mor, bor hjemme hos foreldre. Jobber ikke (er ikke i Norge). Lider av tvangstanker (obsessive-cpmpulsive) og har et sykelig forhold til bakterier (ingen får komme opp i den etasjen hun og jenta bor) Har et noe anstrengt forhold til barnefaren, de skal ha rettsak i mars ang foreldreretten.

Uff, blir uansettt veldig ufullstendig dette, men skriver det bare for å lage et bilde.

Er nok umulig å trekke slutinger, men jeg tenkte først

-gå i søvne?

-et eller annet traumatisk som har skjedd?

Jeg har ingen peiling på denne aldersgruppen, men tenkte jeg skulle spørre her inne om noen har opplevd noe liknende?? Er dette "typisk" for noe?

Blir kjempeglad for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta er 2 år og 8 mnd.

Klar over at jeg ikke kan forvente noen "diagnose" her, er bare nzsgjerrig på om dette er noe som er ganske vanlig! (Akkurat som .....ja hva kan jeg si...f.eks trøske er helt vanlig i 0-1 års alderen...)

Skrevet

Hørtes veldig traumatisk ut ja.....både for mor og barn.....:-(

Skrevet

Er ingen ekspert og jeg svarer på generell bakgrunn. I denne alderen begynner ungene å drømme og kan også bli mørkeredd og våkne på natten og være redd. Men dersom man sover veldig tungt kan det hende man går i søvne. Begge mine brødre har i perioder gått i søvne og det er litt skummelt. De se våkne ut, men virker helt i transe. Det hendte også at broren min løp rundt. Tror bare rett og slett at man må holde de fast og roe de ned. Må jo nesten bare se det an om det gjentar seg flere ganger.

Bortsett fra det håper jeg venninna du får hjelp for sine tvangstanker. Ikke bra å vokse opp i et sånt hjem.

Skrevet

syntes det høres ut som nattskrekk jeg, det er ikke farlig. Man skal passe på at barnet ikke skaders seg, mange skriker og bærer seg som om de blir torturert værre, men man skal ikke prøve vekke de vet jeg.

det går over med alderen.

Skrevet

Synes det er litt rart at hun får ha ungen sammen med seg jeg da når hun er plaget med tvangstanker og har et sykelig forhold til bakterier!!

Kan jo ikke være bra for ungen å gå rundt i sånne omgivelser og aldri få besøk!

Skrevet

Enig med svar nr 4. Høres ut som nattlige skrekkanfall. Er ganske vanlig hos barn og noe de vokser av seg. Les mer her:

http://www.helse-bergen.no/avd/SOVno/diagnose/NattligeSkrekkanfall.htm

Du finner også informasjon om søvngjengeri:

http://www.helse-bergen.no/avd/SOVno/diagnose/Gaa_i_soevne.htm

Uten at jeg er en ekspert tror jeg ikke du skal være redd for noen sammenheng mellom dette og morens psykiske problemer eller bekymre deg for at det skal være utløst av traumatiske hendelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...