Liaes Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Idag var vi til utredning, og fikk beskjed om at sambo har veldig dårlig sædkvalitet, så dårlig at legen synest det var utrolig at han har gjort meg gravid 3 ganger tidligere. Så om sædkvaliteten hans ikke har forbedret seg til neste gang (om ca 3 uker) så blir vi hennvist til Haukeland sykehus for prøverør.. Fikk beskjed om vi ikke trenger donorsæd. Er det store pris forskjeller fra privat og offentlige klinikker? Hvorfor velger noen og gjør det i Danmark? Er det lange ventetider i det offentlige? Akkurat hva er det som blir dekt av medisiner og sånne ting? Er veeeldig ny på dette med prøverør,så har en del spm. Var ikke helt forberedt på å få en sånn beskjed på første time til utredning,så glemte liksom å spørre en del når vi var der! Tusen takk for svar!
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Sansynlig vis derfor du har hatt 3 SA, da, at kvaliteten har vært dårlig... Ikke vet jeg... Offentlig vil nok ha en ventetid på mellom 3 og 6 mnd, mens privat er det kort ventetid. Offentlig betaler man kun 1500,- pr forsøk + 15000 i egenandel for medisiner... Privat kommer det på 25000,- eller mer for selve forsøket, også kommer medisinene i tilleg... Samme egenandel der også... Noen prøver i Danmark for de som er over 38 (tror jeg) og de som har prøvd 3 ganger, som er grensa i Norge... Der kommer jo reise og hotell i tilleg... Etter hva jeg har forstått... Masse lykke til til dere!
Liaes Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. februar 2008 Tusen takk for svar! Noen flere som har peiling på dette? Er det bare 3 forsøk som er lov i Norge? Noen som vet grunnen til dette?
Thea-81 Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Vi har samme "problem" som dere. Valgte Danmark pga: - Orket ikke vente i offentlig kø (opptil 12 mnd) Stilte oss i kø bare.. - Trengte ICSI og har hørt de er mye flinkere i Danmark på dette - Ante ikke om vi måtte t.o.m ha donor og i Norge er ikke donorene anonyme - Da vi kom ned dit viste det seg at vi også trengte Assisted hatching, noe som ikke er lov i Norge - Kjøpte pakke på 3 behandlinger til kr 48.000,- Ett forsøk ville kostet kr 24.000,- Er vel ikke så mye dyrere med DK, men blir jo selvfølgelig reise og opphold i tillegg... - I tillegg er det ikke ventetid, men det er det nok ikke privat i Norge heller Venter tvillinger i mai så angrer ikke et sekund
Liaes Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. februar 2008 Gratulerer med tvillinger i magen:) Hva står ICSI og Assisted hatching for? Aner ikke hva vi må igjennom.. Tre behandlinger til 48.000,- er det inkludert medisinene? Har jo ikke så lyst til og vente i opp til ett år før vi kommer oss i gang! takk for svar:)
eple3 Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 Hei, Velkommen i klubben av prøverørere.. Det er stor forskjell i pris på forsøk i offentlig og private klinikker. På offentlige klinikker koster det som det nevnes over her 1500 i egenandel for selve forsøket. På privat klinikk ligger vel prisene fra 24.000 og oppover tror jeg (de har pakkepriser også). Utgifter til medisiner kommet i tillegg, det er ikke inkludert i pakkepriser eller noe annet, da det er individuelt hva hver enkelt trenger. Vi må selv ut med utgifter opp til kr 15.000 for medisiner - det som overstiger dette beløpet, får man refundert tilbake fra NAV - samme regel for offentlige og private forsøk etter hva jeg har forstått - men da innenfor rammen av 3 ordinære forsøk. Et ordinært forsøk regnes som syklus med medisinstimulering, uttak av egg, og tilbakesetting av befruktet egg/embryo. Dersom en er heldig å få ut flere/mange egg, kan disse fryses, for å bruke i "fryseforsøk". Da tines embryoene og settes tilbake med en kortere medisinstimulering enn i et ordinært forsøk. Disse fryseforsøkene regnes som "bonusforsøk" som tilhører det ordinære forsøket der du hentet ut eggene. Kanskje litt forvirrende - men jeg har nå hatt 2 fryseførsøk etter det 1.ordninære da jeg fikk ut mange egg første gangen, og for NAV er jeg da fortsatt i mitt 1.forsøk.. Det blir derfor litt forskjellig hvor mange forsøk vi kan få dekket/refundert for da noen får ut mange egg- som kan bety mange fryseforsøk, mens andre ikke får fryseforsøk dersom de har få egg. Dersom en ønsker å gå videre etter de 3 ordinære forsøkene, må man ta dette privat da det offentlige som sagt kun dekker 3 ordinære forsøk. Ang ventetider tror jeg ikke det er så lang ventetid alle steder for tiden. Hørte for en mnd siden at det f.eks ikke er noen ventetid på Riksen om dagen. Det kan lønne seg å ta en telefonrunde til de ulike klinikkene, evt sjekke nettsidene deres (ikke alle som er oppdatert så ville ikke stolt 100% på det). Dersom en ikke har flust med penger og det ikke er annen spesiell grunn (alder, vekt, singel e.l. som gjør at en ikke blir godkjent for forsøk i det offentlige i Norge), ville jeg nok startet med forsøk i det offentlige om jeg var deg. Klinikkene i Norge har god konmpetanse, og har god anseelse internasjonalt, selv om det ikke er tillatt med f.eks assisted hatching eller kromosomanalyser på egg/embryo. Vi har hittil betalt kr 24.000 i medisiner og totalt med alle private UL underveis i prosessene (har tatt dette hos samarbeids-gyn hvor jeg bor), og reiseutgifter (til tross for at en får refundert noe) er vi nok oppe i mellom 30-40.000 kr for 1 ordinært forsøk inkludert 2 fryseforsøk. Pga at jeg har brukt en medisin som heter progestan, har jeg ikke fått refundert noen medisinutgifter - så det koster selv i det offentlige. Ble langt og kronglete svar, dette... Sorry.. Anbefaler deg å ta en titt på nettsidene og på forumet hos www.onskebarn.no - veldig mye god info der om assistert befruktning (og adopsjon) Lykke til videre!
Thea-81 Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Takk, takk ICSI: http://www.alerishelse.no/item.aspx?id=559 Assisted hatching: http://www.nordica.org/composite-332.htm Medisinene kommer i tillegg, kostet ca 10.000,- for èn gang.
Liaes Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 25. februar 2008 Tusen takk for svar:) Noen som har peiling på hva grunnen til at vi skal til haukeland, og ikke til haugesund kan være? Har hørt at haukeland er stiller høyere krav til div test resultater enn haugesund.. Og vi bor i stavanger,så er jo kortest til haugesund....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå