Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Var dere fornöyd med handelen? Hvor mye toll må mann regne med?
Musemor med tre søte små Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Handlet noe på amazon Har vært fornøyd hver gang. Dersom du handler over kr 200,- må du betale moms + kr 70,-. Tror momsen ligger på 25%. Det gjelder ikke bøker. De er fritatt.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Har kjøpt masse der, spesielt på Amazon. Kjempebra!! Kjøper oftest for under 200kr og slipper mva da. Kjøper man over 200kr kommer mva på 25% men ikke toll
Yrha Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Kjøpt på begge plassene, men holder meg mest til amazon.co.uk, fordi de sender fra England og da er portoen mye billigere. Jeg har ikke alltid måtte betale toll nåe jeg handler fra ebay, men de stopper alle amazon pakker med verdi over 200 kr i tollen.
LilleTrolle Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Hvis det kun er bøker i ordren fra amazon er det toll/momsfritt, uavhengig av om verdien er over tollgrensen på 200 kroner. Det er ikke moms/toll på bøker. Alt annet som koster mer enn 200 kroner skal det egentlig være moms/tollavgift på, men heldigvis slipper man unna det rett som det er. (Hihihi.) Kvaliteten på kjøp fra e-Bay avhenger av selgeren; der er store variasjoner fra én selger til den neste der, men min erfaring er at det stort sett er vettuge folk der og at beskrivelsene stemmer overens med produktene. Jeg har benyttet e-Bay jevnt og trutt i 7-8 år nå, og kun hatt to tilfeller hvor ting ikke har dukket opp (i det ene tilfellet ble selgeren bannlyst fra e-Bay). Ang. moms er det generelt sett 24% moms + fortollingsgebyr på ca. 90 kroner. Men, det skal ikke regnes moms av porto. Gjør de det, og bestillingen uten porto er verdt under 200 kroner, er det bare å kontakte tollvesenet/Posten Norge og kvittering (PayPal-kvitteringene er spesifikke mht. porto og faktisk verdi) over e-post/fax.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå