Gå til innhold

Oppdatering trening og graviditet - starter ny tråd

Anbefalte innlegg

Hei!

Til info: Jeg hadde veiledning og lang prat med personlig trener på SATS i går - han hadde akkurat vært på kurs hos lege ang. trening og graviditet. Jeg er helt sikker på at det finnes mange skoler, og at det vil være uenighet rundt en rekke av punktene. Kjempefint om flere har andre innspill. Her er i alle fall det jeg lærte:

Først: Andre trimester er normalt et bra treningstrimester. Så vi får kline til mens vi kan :-) Er man i god form, kan man bare trene omtrent som man er vant til. En graviditet er imidlertid ikke tidspunktet for å gjøre de store kondisjons- eller muskelmessige fremskrittene.

All kondisjonstrening: Ligge jevnt på 60 % av makspuls, topper helst ikke over 80 %

Løping: Helst mykt underlag. Ikke løp hvis det er ubehagelig, men farene ved støt ifm løping er i følge ham sterkt overvurdert.

Spinning: Når vi får stor mage; sett opp styret, og stå mer hvis det klemmer å sitte. Ellerser det kjempefint å spinne, glidende bevegelser og godt for bekkenet.

Styrke generelt: Ikke press for mye. Men ellers kan man gjøre som man er vant til, LYTT TIL KROPPEN! Det skal ikke være ubehagelig.

Mage: Kun skrå magemuskler. Magemusklene i front deles jo, og ettereffekten av trening av tverrmusklene kan være slapphet. Uansett har vi lite behov for six-pack i disse dager ;-)

Kjøpte forresten kjempebra treningsbukser fra Rönisch på Den Kule Mage med plass til mage og alt :-)

Håper dette var litt oppklarende for noen!

Fortsetter under...

Dette ser veldig fint ut! Bra oppdatering. Jeg jobber som fysioterapeut, og det er helt de samme rådene jeg ville gitt, samt å ha fokus på bevegelsestrening for nedre del rygg og øvelser for stabiliserende magemuskulatur, for å ha ståtte for korsryggen.

I tillegg for dem som ikke er i like god form, som har plager med bekkenet osv: selv om man bare orker å gå rundt huset hjemme så er det positivt! Så ikke gi opp dersom spinning virker milevis unna nå =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...