Gå til innhold

gravid og vaksinert.

Lillegutt ble junibarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen her som vet hvilke skader det kan gi fosteret ved vaksinering mot røde hunder?jeg fikk den vaksinen i november,og helsesøstra sa at jeg ikke måtte bli gravid innen ett halv år.å nå er jeg jo det da..har en gutt på 8 måneder,og synes det er fælt å tenke på abort,men hvis barnet ikke er friskt velger jeg det.hjelp noen?

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble vaksinert tre måneder før jeg ble gravid. Legen sa til meg at jeg hadde 3 måneders "karantene" etter vaksinen.

Mener å huske at jeg har lest noe statistikk over hvor farlig det er hvis man blir gravid før.

Kan prøve å se om jeg finner det igjen og sette inn en link.

Jeg ble gravid 4 måneder etter vaksinen og alt var fint hos meg.

Hvor lenge etter vaksinen ble du gravid?

Skrevet

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,2859:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:28914::1:5800:5:::0:0

Her er linken igjen fra folkehelseinstituttet, som jeg snakket om.

Der står bla:

"Vaksinen skal ikke gis til gravide [3]. Det må likevel understrekes at det i systematiske registreringer aldri har vært rapportert fosterskade når rubellavaksine er gitt i tidlig graviditet. Utilsiktet rubellavaksinering tidlig i svangerskapet er derfor ikke indikasjon for provosert abort"

Dette står også på folkehelseinstituttet sine sider:

"Vaksinen skal ikke gis til gravide, og graviditet bør unngås tre måneder etter vaksinasjon. Det er ikke påvist tilfeller av fosterskade som følge av uforvarende vaksinasjon av gravide. Vaksinasjon like før eller under svangerskap anses ikke som grunn til svangerskapsavbrudd. Alle fertile kvinner bør tilbys vaksine etter antistofftesting dersom de er seronegative"

Lykke til. Synes du bør ta kontakt med legen din og spørre litt, for dett er jo bare utklipp

• 2 uker senere...
Skrevet

Shit nå ble jeg nervøs, fikk hepatitt b vaksine 1 mnd før jeg ble gravid om ikke mindre, er 10 uker på vei, har hatt 4 blødninger, men ul viste at det sto bra til med embryoet!

Hva er det værste som kan ha hendt, må jeg senabortere? Ble skikkelig redd nå!

Skrevet

Hei

dette står på fhi sine sider

"Graviditet

Det er ikke gjort systematiske studier av hepatitt B-vaksinasjon under graviditet, men det er ingen holdepunkter for at vaksinen kan skade ufødte barn eller gravide. Hepatitt B i svangerskapet er en meget alvorlig sykdom. Ved høy smitterisiko (f. eks. fast seksualpartner som er kronisk bærer av HBsAg) bør derfor gravide vaksineres."

Altså man vaksinerer gravide kvinner for Hepatitt B hvis der er risiko for smitte, så jeg tror ikke du har noe å frykte, og det er jo deilig

Men spør din lege for sikkerthets skyld, er liksom så greit å få det bekreftet. Men finner ikke noe som tilsier at det skulle være skummelt.

Kos deg med baby i magen

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar :) Det gjorde virkelig berolig, så takk ;) Skal ta en prat med legen, og få bekreftet det hele..

Du får kose deg du også

• 4 uker senere...
Skrevet

Dette var det ingen som fortalte meg på helsestasjonen! :(

Var å fikk en rekke vaksiner, blant annet denne, bare halvannen måned før jeg ble gravid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...