Gå til innhold

åpen bar og ca 75 gjester.

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal handle inn drikkevarer for åpen bar til 75 stk. noen som har gjort det samme ?? tips ?? hvor mye peng brukte dere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har åpen bar og 55 gjester. Regner 1 flaske vin til hver til maten, og tilsvarende til festen etterpå. Vet ikke hvor mye det koster da svigers har påtatt seg oppgaven med å handle inn dette :-)

Skrevet

Vi blir ca 70 stk og skal ha åpen bar...

Skriver ned det jeg kommer på (lista ligger hos foreldrene mine)

4 flasker Konjak (1 til sjåføren)

3 flasker wiskey

2-3 flasker bailies

5-6 flasker vodka

1 flaske bananlikør

1 flaske rom

1 flaske portvin

Dette er liters flasker.. Drar på "harrytur" og handler inn..

12 flasker muserende vin som velkomst

10-12 flasker hvitvin til forrett

30 flasker rødvin til hovedrett

Noen 3 litere med pappvin som brukes i baren..

Skrevet

Jeg syntes det der hørtes veldig lite ut jeg...men har jo ingen peiling...hehe. Kommer vfel veldig an på hvor mye man tror gjestene sine drikker. Sambo har i alle fall en del kompiser som lett hadde satt i seg en del mer konjakk f.eks;)

Skrevet

Hva med å gjøre en avtale med Vinmonopolet, slik at dere kan kjøpe inn masse og heller levere tilbake de flaskene som ikke er åpnet? Virker som et mareritt å bli sittende med for lite drikke i et bryllupp...

Skrevet

Som sagt så husker jeg ikke hele lista, er mer på den..

Og en del som ikke drikker noe særlig..

Kan komme med hele lista senere hvis det er noen ønsker det..

Skrevet

Hei!

Vi er 100 gjester, her er vår liste:

15 flasker musserende

70 flasker rødvin(skal ha tapas)

4 liter cognac

2 liter Bailey's

1 liter Cointreau

3 liter vodka

3 liter gin

2 liter whisky(en skotsk og en irsk til Irish Coffee)

1 liter rom

10 kasser øl

Alt av sprit blir kjøpt på tax-free, vinen i Sverige.

Budsjett: ca 9000 kr

Skrevet

Et lite tips.

Kjøp en type vin som finnes i flaske og papp.

Kjøp noen flasker, og fyll på de på kjøkkenet, er jo samme vinen liksom.

En sparer penger, pluss en slipper alle de ørten flaskene det blir av et sånt kalas..

Til velkomsdrink vil eg anbefale å blande hvitvin med eplecider brus eller lignende.. Vips så har man champagne ;-)

Skrevet

Eller kjøp kun dunker og ta vinen over på karaffler....

Billigere også slipper man alle flaskene:o)

Til deg som skulle ha en flaske vin pr. pers. til maten - skal du ha fyllekalas??

Man regner et glass til forrett og to til middag (2 1/2 om det er 2 omganger med mat)

Skrevet

Fyllekalas?? Dummeste jeg har hørt!!! Følgende er helt normalt:

Forret + 1 glass vin

Hovedrett servert to ganger + 2 glass vin

Dessert + 1 glass vin

Dette tilsvarer ca 1 flaske vin.... Vi skal selvsagt ha ulike typer vin til de ulike rettene, men alt i alt utgjør dette ca 1 flaske vin...

Skrevet

Da misforsto jeg... de fleste jeg omgåes med kaller vin til dessert for dessertvin!

Og det er ikke det samme som vanlig vin.

Skrevet

Vi var 43 gjester og hadde

rundt 60 l vin, mest rødvin, litt hvitvin.

Musserende til velkomstdrikk, rundt 10 flasker.

5 flasker baileys

3 flasker whisky til irish coffe

3 flasker konjakk

rundt 5 liter sprit

rundt 3 kasser øl

tror det var det.. hadde mye til overs - selv om de alle fleste ble gode og fine i gassen

Skrevet

jeg trodde ikke vinmonopolet tok varer i retur lenger jeg..

Skrevet

Nei, men utganspunktet blir jo det samme - man må beregne et ca antall flasker. Noen drikker lite, andre drikker mye. Skal i alle fall ikke ha det slik at hvis noen har tomme glass, så får de beskjed av servitøren om at "nei nå har du drukket oppp kvoten din"... Ha, ha - det skulle tatt seg ut... Så bedre å beregne litt for mye, enn litt for lite... Og "dessertvin" kan være både champagne, hvitvin, rødvin, likør etc... Alt etter som hva man har til dessert :-) Til kaffen blir det cognac og Baileys bl.a., men da blir det kun et glass på hver tenker jeg...

Skrevet

Siste var svar til HKH. Jeg lurer forresten også på hva dere øvrige definerer som dessertvin, eller har tenkt å ha som dessertvin? Jeg har aldri hør om at dessertvin må være noe annet enn "vanlig" vin... Til en sjokoladedessert ville i alle fall jeg valgt en rødvin, og ikke noe annet men...

Skrevet

Det er klart at mye vin kan brukes til "Dessertvin" men for å komplimentere maten bør vinen være en annen enn man bruker til elgstek.

Ofte bruker man en type dessertvin til sjokolade (en søt vin som får frem sjokoladesmaken) , en annen til eplekake (en portvin?), til sorbet bruker man ofte sjampagne (fordi den gir sorbeten den riktige kicken) og til annen mat bruker man vin som passer til stekt kjøtt, viltkjøtt, rødt kjøtt og hvitt kjøtt.

Selv om man synes en vin er veldig god sammen med kalkun vil den smake møkk sammen med sjokolademousse!

Så vin er ikke vin:o)

Skrevet

Ok, men da er vi enige da :-) Poenget her var, slik jeg oppfattet det, å beregne ca hvor mye drikke man trenger. Da kan man tenke seg at det til sammen vil gå ca 1 flaske vin til hver under maten, uavhengig av om det er ulike typer vin eller ikke, samt ca 1 flaske til festen etterpå.. Så kan man selvsagt lage en mer detaljert liste. Noen vil kanskje ha øl i stedet for vin til maten, noen vil ha Baileys til kaffen, andre cognac etc. etc. Hovedsaken for meg her var mengden av drikke - ikke typen. De som kjøper inn drikke på Vinmonopolet kan jo også benytte seg av returordningen - og da kan man heller beregne litt for mye, enn litt for lite. Har selv vært i bryllup hvor man fikk 2 glass vin til maten og etterpå måtte kjøpe øl i baren for 66 kr flasken - da kl var 23 var alle mer enn klar for å gå hjem, for å si det slik...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...