Gå til innhold

Oppussingshjelp :) (litt langt)

Anbefalte innlegg

Noen som har peiliing på dette og kunne komt med noen tips.

Har altså ett gammel hus(`56) med strie tapet i stue,som er rimelig stygg(nedrøykt og slitt). Enkleste måten å få opp ny "vegg"( vi har vurdert panel el å male).Er vel ett helsike å få av denne tapene.. Funker denne her Sparkel på Rull? El rett å slett bare slå opp veggpanel?

Også var d golv? Er d dumt med parkett på kjøkken? Det tåler jo lite vann,blir fort riper osv.

Vi har tenkt å rive veggen mellom stue å kjøkken,og vil derfor ha likt golv over d hele,men d finnes vel laminat og parkett som er likt,at du ikke vil se noe skille liksom?

Har googlet litt,men finner liksom ikke noe greie sider!

Har du noe linker?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136956604-oppussingshjelp-litt-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ville nok spurt noen karer i jernvaren, de har peil!

så ville jeg gått for veggpanel (av enkelhets skyld) og parkett over hele gulvet, så legger du bare matter v vasken og ved andre steder det skvettes mye vann for å beskytte gulvet!

velger dere å male rett på veggen, kan dere prøve å leie en dampmaskin greie som fjerner tapet (for det å fjerne tapet er et herk!!)

har desverre ingen sider å anbefale, men du kan goggle "DIY" (do it yourself!!) på engelske sider, kansje du får litt inspirasjon?

lykke til!

Gammel strie er et helvete å holde på med for det suger veske noe så inni hampen. Tror du kan glemme å få den av ihvertfall. Jeg ville enten ha lagt huntonittplater over, grunnet og malt eller lagt tapet, eller lagt panelplater over.

Det er jo finest å ha likt gulv over hele hvis dere skal fjerne vegg. Men da ville jeg absolutt ha valgt parkett, ordentlig parkett. Laminaten tåler mindre vann en parketten og man må jo ha et kjøkkengulv som kan vaskes en smule. Parketten kan jo pusses ned og lakkes igjen dersom den blir slitt. De som hadde vårt hus før oss har lagt laminat på kjøkkenet og det er helt håpløst. Den blir flekkete og tåler ikke noe vann før skjøtene reiser seg.

Det beste på kjøkken er egentlig gulvbelegg. Og dere kan jo legge belegg i hele stua og kjøkkenet også. Det finnes mange fine belegg i dag som ligner på parkett. Belegg er varmere og mykere og lett å gjøre reint. Blir det litt matt er det bare å bone/polere så er det som nytt.

Aner ikke noe om sparkel på rull, men ville bare si at vi gjorde med kjøkkengolvet i fjor det dere vil nå (godt formulert setning, ja)

funker som ei kule, det! Er bare nøye med å tørke opp med en gang vi søler noe, og det er jo forsåvidt likegreit. Parkett er jo mye bedre å gå på, varmer bedre, etc enn laminat også. Så jeg anbefaler det.

Men link? Til parkettsteder eller hva?

Jeg ville aldri latt gammel, innrøyka tapet henge under noe annet. Røyklukta vil sitte i veggen og gi en dårlig kvalitet på inneluften. + at strietapeten antageligvis er full av støv.

nei, ta den vekk.. samme hvor slitsomt det er!

Tenkte på linker til sider med tips/ideer osv.

Tror det blir finest me parkett,er jo det beste også :) Men hørte noe om at mørkt golv var et herk,pga alt av gris så man med ei gang. måtte mopper over d hver dag så å si! noen som har mørkt golv da?

Fant d fine golvet,eik parkett med konjakk farge :) men d er nokså mørkt da..

Annonse

Sitter også å vurderer slik Sparkel på rull....

Eg tapeteserte over slik gammel tapet med malingstrie, og det fungerte veldig fint. Var på rommet til storesøster da.

Har og har hatt laminat på kjøkken, og det var ingen problemer det. Gulvet blir vel tørka med ein gang dere søler? Om dere er redd for skjøtene, kan dere lima dei. Då toler det enda bedre vatn. Vi limte laminaten vi la i gangen, og etter 2 år med skitne sko og vått gulv er det like fint.

joda,man tørker jo så klart opp me ei gang.

men tenkte egentli mer på riper og hakk/slitasje generelt.. som d er mye mer av på ett kjøkken!

at laminaten vil tåle litt mer,du slipper liksom unna jobben med å slipe ned etter ett par år. d beste ville vel verdt vis vi fant like type laminat som parketten :)

ville lagt laminat gulv over hele jeg.det har vi ingen problem slipper å sitte med hjerte i halsen hvergang bilen til lillemann går i gulvet.ser bra ut gjør det å.vi har eik farge perfekt det,mørk fin farge men ikke så mørk at alt visses.med veggene ville jeg dampet av den gammle tapeten,går noe det når enn har ordentlig utstyr:)

lykke til!

ja,men siden vi skal ha d åpent mellom kjøkken å stue blir d bare ett golv og vet ikke helt om jeg vil ha linoleum i stua liksom.

eller samtidig finnes d jo mye fint belegg å velde mellom :) men jeg vett ikke helt ..

er så mye å velge i :)

Annonse

Det finnes noe som heter veggfornyer som du kan ha på stueveggene! Det er en slags strielignende greie, men helt glatt og nokså tykk. Denne kan da enten males eller du kan tapetsere over. Den gjør at veggen blir fin og glatt (du mister jo da strukturen i striene...) og lett å jobbe med senere.

Ellers går det fint an å male striene også, det kan bli et svært pent resultat, da det gir litt struktur i veggene, så de ikke blir glatte og "kalde".

Hadde ikke villet brukt parkett, da det blir fort stygt og ikke tåler vann noe særlig. Minuset med laminat er at det føles kaldere, så dersom det er gulvkaldt i huset må du nesten ta en liten for/imot på hvilke egenskaper du vil gulvet skal ha og hvilke negative sider du "kan leve med".

Lykke til!

Vi har glassfiberstrie på veggene som vi vil bli kvitt.

Vi ble anbefalt å kjøpe noe som heter veggfornyer. Det er ferdig underlag for tapetsering som erstatter helsparkling.Veggfornyeren monteres direkte på underlaget og kan overmales med vannbasert maling, det skal visst være både raskt og enkelt.

på ifi.no finner råd om oppussing

Ja, kan få beslutningsvegring av mindre.

Vi flytta inn her for 6,5 år sidan. Då opna vi mellom kjøkken og stue og la bjørkeparkett. Det er ein litt mjuk parkett, men veldig fin. Vi er fornøgde, og ville valgt parkett på ny om vi skulle gjere det om att. Laminat er ikkje godt å ligge på og leike, er og meir støy.

sørlandspige, linoleum funker kjempe fint i stue også, vi har akkurat lagt nytt! Send meg en pm om du vil ha link til hjemmesiden min, der ser du bilder av den nye vi har lagt i stua (noen uker siden) Det eneste som er viktig er at dere får en kyndig til å gjøre jobben, for hos oss ble det litt limbobler (de synes ikke nå lenger, men uten møbler syntes det godt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...