Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Hvorfor skal vi ikke spise det? Pga miljøgifter? Håper nesten det er derfor, og ikke pga fare for listeria eller annen smitte. Har jo etterhvert skjønt at en bit med noe som kan inneholde listeria kan være farlig. Ser for meg at det skal noe slik ørret til før det blir farlig? Saken er den at i dag var jeg bedt med på middag ev mine foreldre: Buffet med både kalde og varme retter. Mye røkt og raket fisk, spekemat, og annen mat som jeg holder meg langt unna. Av varme retter var stekt laks, noe som viste seg å være ørret, fikk jeg høre, etter at jeg hadde fortært en god porsjon. Syntes det smakte laks, men det smaker vel ganske likt. Kan godt være det ikke var ferskvannsørret. For ferskvannsørret over en kilo skal vi ikke spise..... Blir littegranne frustrert jeg. Skal absolutt innrømme at jeg er overhysterisk, og følger disse kotholdsrådene for gravide, slavisk. Men i dag hadde jeg bestemt meg for å spise og slappe av. Ikke bekymre meg for denne listerian som jeg er mest engstelig for. Holdt meg jo unna rakfisken, den røkte osv. Men nå må jeg innrømme at jeg ærlig talt ikke kan spise noen ting lenger da hvis en skal følge dette?? Kan man ikke spise ørret en gang uten at det betyr skade? Det virker nemlig ikke sånn ut i fra denne lista. Vi BØR IKKE spise står det jo. Jeg vil jo bare kose meg littegranne og spise en hyggelig middag.....
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Du kan spise alt som står på lista der mange ganger uten å bli smittet av noe, eller du blir smittet etter å ha spist det en gang. Det er svært sjelden maten du spiser er infisert, og det er kun hvis du spiser infisert mat at det kan være skadelig. Det er ikke slik at det er farligere å spise 2 kilo rakfisk enn 2 gram rakfisk, hvis rakfisken ikke er infisert. Risikoen for å få i seg smitte er den samme for hver gang du spiser "faremat", den øker ikke jo flere ganger du har spist... Det går feks ikke an å si at det er ok å spise spekemat feks 3 ganger i måneden, og fremdeles være på den sikre siden, om du skjønner hva jeg mener... Hvis du ikke har blitt syk av noe du har spist, så er du nok på den trygge siden
Kanutten80 gutt 08 og gutt 10 Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Mat med radioaktivitet og kvikksølv Vær oppmerksom på at reinkjøtt, vill ferskvannsfisk, sopp og ville bær fra enkelte områder i Norge forsatt kan inneholde noe radioaktivitet etter forurensningen etter Tsjernobylulykken. Avfallsstoffer fra industrien har dessverre satt sine spor i havet. Hvalkjøtt og selkjøtt kan inneholde høye mengder med kvikksølv. Det kan også være grunn til forsiktighet med visse fiskeslag, som blåkveite over tre kilo, gjedde, abbor (over 25 cm.), ørret og røye over en kilo. Eksotisk fisk som hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk kan det også være smart å vente med. Generelt bør man unngå fisk og sjømat fanget i havneområder som er forurenset eller fjorder som er påvist skadet av utslipp fra industri. Og til dere der nord - måseegg kan være forurenset med miljøgifter. Unngå mye ferdigmat, og mat som inneholder mye tilsetningsstoffer som ofte skjuler at matvaren er av dårlig kvalitet.
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2008 Takk for svar. Er fra nord, og har spist måseegg da jeg var liten. Egentlig ganske heslig å tenke på nå synes jeg, men. Iallefall har jeg ikke spist det nå mens jeg er gravid. Ellers må jeg jo bare tro at dette går bra. Er absolutt ikke noe problem for meg å holde meg unna alt dette i graviditeten. Er mye av det jeg ikke liker til vanlig også. Men jeg går til tider så langt som å tenke at det KAN jo være en bit rakfisk har forvillet seg over i den stekte laksen eller ørreten man spiser av på et koldtbord. Selv om de er adskilte retter. Man vet jo aldri. Ja, jeg er paranoid. Så burde snart bare holde meg hjemme.
junijente fikk julijente Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Jeg er ganske sikker på at det er miljøgifter og tungmetaller som er grunnen til at vi ikke skal spise ørret. Selv er jeg oppvokst ved Mjøsa, der anbefalte de en stund at man ikke spiste fisken (spesielt ørret tror jeg) pga forurensninga. Jeg har vært ute for det samme problemet som deg, at det er ikke alltid man ser forskjell på laks og ørret. Og siden jeg ikke spiser kjøtt har jeg da som regel ikke igjen så mye å velge i på koldtbord... Så jeg tar en bit av den fisken som er der, og spiser med ganske god samvittighet. Hørte et sted at det som regel er jevnlig inntak av den fisken som kan være problematisk, om jeg spiser en liten bit tre ganger i svangerskapet kan jeg ikke helt se det store problemet (særlig siden jeg fortsatt går ut i fra at det er miljøgifter som er problemet her, hvor konsentrert kan det være i en liten fiskebit da?!). Vi skal jo leve litt mens vi er gravide også :-)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 Siden du gang på gang snakker om at du er så overhysterisk når det kommer til mat at du "burde bare holde deg inne", burde du kanskje vurdere å ta deg en samtale med jordmor eller legen din? så kanskje de kan fortelle deg at det er masse du kan spise og kose deg med selv om du er gravid...det er faktisk mye mer vi kan spise enn ikke! kanskje de kan klare å berolige deg litt slik at du slipper å sitte inne å spise tørt brød frem til mai.. må jo være utrolig slitsomt å ikke kunne ta seg en doc halslinse engang uten å lure på om det er farlig....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå