Gå til innhold

Kjøp av Oth i USA, råd

Anbefalte innlegg

Har lest her at det kan være lurt å kjøpe Oth hvis en skal på tur til Amerika. Hvordan er det å få den med seg på flyet? samboeren min reiser i slutten av mars på guttetur til California sammen med faren sin. Han skal nok handle en del ting utenom.. men tror dere det er mulig å få med seg en vogn? kommer den vekta i tillegg?

Er det noen som har noen gode råd?

Takker for all hjelp jeg kan få..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136952886-kj%C3%B8p-av-oth-i-usa-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at vogna heter mountain buggy urban der borte. Kan være greit å bestille den på forhånd (du finner oversikt over forhandlere på www.mountainbuggy.com - gå inn på USA), finn enten en butikk i nærheten av der de skal bo eller bestill den å få den levert på hotellet. Om du forhåndbestiller er sjansen større for at får den fargen og det tilbehøret du vil ha.

Kjøp med travelbag, da er det mindre sjanse for at den får skader på flyreisen. Jeg ville satt den sammen og trillet litt med den sånn at den ser brukt ut (større sjanse for å slippe unna toll om han har med seg varer av for høy verdi, kan da si at den er brukt og at dere har fått den av venner e.l). Han har lov å ha med to bager/kolli på tilsammen 45 kg. Jeg vet ikke hvor stor bagen til oth er, og om den kanskje er i største laget til å få med, men om han har plass ville jeg prøvd å bare ha en bag/koffert med utenom. Og heller pakke litt ting i travelbagen om nødvendig.

Var nettopp en som skrev i ett innlegg her inne at søsteren (?) hadde fått den med uten tillegg om hjulene var montert. Lurer på om ikke innlegget er på siden her ennå, ellers er det på side nr.2.

Den veier ikke så mye (10 kg + evt. ekstrautstyr), så om han ikke handler alt for tunge ting ellers burde det gå greit å få den med. Noen har måttet betale tillegg for å få den med pga størrelsen, men du vil uansett spare MYE på å kjøpe den der borte!

Også utstyret er MYE billigere der borte, så kjøp det du ønsker å ha med der. Regntrekk er ikke inkl. i prisen der borte så det må du kjøpe utenom. Vil også anbefale UV-nett (sun cover) som også brukes som myggnett og bumper bar (sportsbøyle).

Av orginalt utstyr har ikke oth koppeholder, men får du tak i en billig der borte ville jeg hatt med det også - det er utrolig greit å ha!

Også stellevesker er mye billigere der borte, få han til å kjøpe med en fin en =) Finnes (alt for) mye inspirasjon på fotogalleriene på www.nybaktmamma.com og www.vogndilla.com!

Leser stadig om skader på vogner, men mange det går helt fint med også. Vanskelig å si egentlig. Derfor jeg anbefaler transportbagen, da minsker risikoen for skader betraktelig =)

Har flydd med vogn to ganger selv, hatt transportbag på begge og de kom fram like fine og hele.

Noen flyselskap erstatter ødelagte vogner, du kan jo sjekke ut det flyselskaper han reiser med. Men tror at man da må melde fra om skaden før man forlater flyplassen.

Annonse

Regler som gjør at så godt som ingen butikker i USA sender til Norge, da må du iallefall finne en på ebay som ikke er forhandler.

Det desidert billigste er jo om du kan få noen til å ta med, men om det ikke går er jetcarrier.no (eller .com) et greit alternativ, iallefall om du velger sjøfrakt.

Dette er et firma, der du får en postadresse i USA som selger sender til, så booker du inn pakken din hos jetcarrier og de sender den videre til deg. Porto går på volum, så viktig å sjekke på tabellen deres hvor mye det blir. Fortollingsgebyr er inkl. i prisen men du må plusse på 25% moms i norge, og om du velger sjøfrakt må du legge til 250 kr for å få vognen sendt hjem til deg i Norge om du ikke kan hente den på kontoret deres. Alt dette står greit bekrevet på siden deres!

Men rekn litt på det før du bestiller, så du ser den faktiske prisen!

Vet noen på vogndilla.com har gjort det på denne måte, så du kan jo søke der inne og lese om erfaringene derfra.

Jeg bestilte på petitepram.com, av Ken. Fikk den levert rett til hotellet, og da jeg kom til hotellet sto vognen på rommet mitt! Super service på petitepram!!! Men, kjøp reisebag, jeg stappet den full av klær og støvletter jeg kjøpte (i tillegg til vognen) og hadde ingen problemer med å få den på flyet.

Jeg trillet den aldri utendørs for at den skulle se brukt ut, og hadde ingen problemer med toll.

Jeg fikk en phil&teds e3 søskenvogn med fullt utstyr med noen hjem fra USA, måtte ikke betale moms.

Hadde heller ikke trillet den, var ikke engang ferdig montert (men nå var det en som reiser masse i jobben som tok den med, og han har gullkort så slipper begrensningene på vekt og kolli, men moms kunne jeg fått om de hadde blitt stoppet i tollen).

Tror de fleste slipper unna moms når en tar de med hjem på den måte, dessuten har en lov å ha med varer for opptil 6000 kr tror jeg det er.

Har hørt flere som har fått vogner levert på hotell. Vi hadde forhåndsbestilt på en butikk som lå i nærheten av der han bodde, så hentet den der.

www.arunningstroller.com

Bestilte der for den lå nærmest, men er kjempefornøyd med service (hadde litt kontakt før vi bestilte, og veldig behjelpelige da pappa var der og hentet vognen). Tror også at de sender phil&teds til norge, men da ble det så mye avgifter at det ikke ble noe særlig å spare i forhold til pakketilbudene her hjemme.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...