Gå til innhold

Dere som har hatt nattavvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gir/ga dere noen måltider i det hele tatt fra babyen ble lagt til den sto opp? Vår har spist minst hver 3.time, så helsesøster anbefalte oss å ta det gradvis og ikke kutte helt enda...men er så usikker når hun da skal få mat i løpet av natta!

I Naphaugs bok sier hun at man bør "stenge baren" mellom 24-06, så det er det vi har gjort disse dagene...snuppa har da fått mat ca 2330,og neste gang ca kl 6! Hun har da hatt en del våken-tid mellom 3 og 5, og ingen forbedring etter 4 netter med avvenning...lurer på om vi kanskje skulle hoppet over det måltidet rundt midnatt og kanskje gitt litt pupp senere på natta en gang istedet? Eller hva tror dere, og hva har dere gjort?

(Må nevnes at hun er snart 8 mnd og ikke veldig glad i fast føde enda heller...men får i henne litt hver dag i alle fall!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver å dytte litt og håper at noen orker å svare...:)

Skrevet

Hei.

Vil bare fortelle om vår erfaring med nattavvenning; vi startet nå i helga, dvs. vi har hatt to netter uten mat.

Fram til nå har han lagt seg klokka sju, fått mat rundt 24, og voknet mellom 3-4 ganger imellom tolv og sju. Dette skapte ei sliten mor, så nå i helga tok vi affære og flyttet han inn på eget rom. Dette alene gjorde at han sov mye bedre.

Vi forberedte oss på lange våkenperioder med skriking, men det hjalp at far gikk inn med tutt og ga tilbud om vann. Etter dette sovnet han med en gang. Første natta gi bra, i natt gikk det enda bedre, så vi håper det fortsetter slik. Han sov faktisk 1-2 timer lengre om morgenen enn det han har gjort fram til nå!

Han får tre måltid om dagen, og er god og mett før han legger seg. Jeg la merke til at det ikke var mye av puppen han ville ha om natta-mest kos. HS sa at så lenge han fikk min. to måltid med fast føde pr. dag skulle han klare seg uten mat fra han legger seg til han står opp. Hva med å prøve å tilby vann i steden for pupp når hun våner om natta? Det er også fordel at far gjør dette da hun forbinder deg med mat.

Dette er hvertfall vår erfaring =)

Skrevet

Takk for svar!

Snuppa ligger på eget rom, pappaen er den som er inne hos henne om natta etter vi startet med avvenningen og hun blir tilbydt vann, men er ikke interessert!

Jammen ikke så enkelt dette...får bare prøve videre og håpe at det kommer seg...!

Skrevet

"Metoden" HS anbefalte oss var at vi skulle inn og roe barnet, gi tutt og vann, gå ut, la barnet skrike i fem minutter, gå inn igjen, og samme prosedyre gjentatte ganger. Gradvis skal en øke intervallene fram til vi går inn igjen med max. 20 min (noe jeg syns var litt vel lenge). Heldigvis har vi sluppet dette siden han roet seg veldig raskt etter tutt og vann.

Kan det være at hun ikke får nok fast føde på dagen, og faktisk trenger litt mat om natten fortsatt?

Ønsker dere lykke til, ikke kjekt med en liten baby som vil ha mat heeele natten =)

Skrevet

Høres ut som en slags versjon av Ferber...Vi har valgt å bruke Naphaugs hysj-metode, der pappan sitter inne sammen med henne og hysjer til hun roer seg. Er nemlig ikke så glad i den skrikinga..

Det er akkurat det med fast føde som bekymrer meg litt...er jo redd for at hun faktisk ikke får i seg nok, og derfor våkner! Hun får grøt 2 ganger for dag, litt frukt og middag (grønnsakspure)...men det er snakk om små porsjoner.Hun vil liksom bare smake litt! Er veldig glad i puppen denne frøkna!

Men takk for lykkeønskning,det trengs!;) lykke til videre dere også, håper avvenninga fortsetter like bra som den har begynt!

Skrevet

De første nettene kan det tenkes at hun faktisk er litt sulten (i og med at hun spiser litt lite på dagen), men straks vil hun regulere dette ved å spise mer på dagtid for å kompensere. Gi vann hvis hun er tørst.

Min erfaring er at det går veldig fort å nattavvenne (jeg kuttet tvert med begge mine og det tok 3 netter).

Hvis Hysj-metoden fungerer så er det jo fint. Har selv god erfaring med Ferber. Men mange veier til Rom....:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...