Gå til innhold

datteren min har forsinket språk - flere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun har blitt 2 år og 6 mnd og fått operert inn dren ifjor. Språket har forbedret seg heldigvis men misunner jo alle som har barn på hennes alder og som kan snakke veldig rent om hva de vil.. må legge til at jeg har en sambo som ikke tåler å høre henne gråte/skrike og gir sutten så fort hun gir lyd fra seg , mens jeg prøver å forklare at "du kommer ingen vei med den skrikingen" . prøver å gi henne konsekvenser og være bestemt samtidig som at jeg prøver å være en god mor. De (sambo sin familie) mener jeg er alt for streng som ikke gir henne sutten når hun vil ha den,men har jo forhørt meg overalt og vet at det er ikke bra for tennene eller musklaturen rundt munnen.

Forslag på hvordan jeg kan få han til å høre på meg og faktisk skjønne at tuttien ikke er hele løsningen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville tatt den smokken helt bort. Ferdig. Både på grunn av tenner og på grunn av språk.

Og så må hun få kos, trøst og oppmerksomhet når hun trenger det da. Hun må jo være frustrert over situasjonen selv. Dere må hjelpe henne, ikke bare "shut her up".

Og var det mitt barn ville jeg sagt alt jeg gjør, alt fra "nå reiser jeg meg opp og henter melk", satt ord på hver eneste ting jeg gjør, tenker og mener, og ikke bare det, men jeg ville skvaldret med og rundt ungen så jeg gikk tørr i munnen og måtte ha vann stående. Hele tiden. Tydelig, masse, og lest mange, mange bøker. Pekebøker, myldrebøker, Willy-bøker. Snakkesnakke snakkesnakke.

Skrevet

ja, jeg snakker til henne hele tiden som du foreslår! Jeg vet hvor viktig det er for henne å kunne snakke men han skjønner jo ikke at det forsinker språket enda mere om han lar henne få viljen sin med å bruke sutt konstant.! Så hvordan forklare det for sambo? Hvis hun finner sutten så tar jeg den vekk med en gang og sier "sutten kan du ha når du skal sove og du skal ikke sove enda" osv.. og da går hun gjerne rundt i 5-6 minutt å roper på "tutti" og dette tåler ikke sambo.. blææh.. blir irritert på han! :/

Lese bøker er ganske vanskelig da hun ikke klarer å sitte stille i 5 min..

Skrevet

Du kan få inn ganske mye vokabular ved å lese bøker når ungen vil i 3 minutter. Bare ta frem boka mange ganger. La ungen få tilgang til bøker selv. Og les alltid for henne når hun kommer med ei bok. Alltid.Sett deg rett ned. Gjør det morsomt, du kan være en kjedelig leser, eller en morsom/kul en. Hva er du?

Og bestemmer du at det er slutt på smokk og smokkene kastes, så blir det slutt på smokken.

Fokser på hva du kan gjøre. Ikke hva samboer gjør galt.

Skrevet

Men er ikke så enkelt å få det slutt med smokken når sambo er på krigstien omtrent (han flyr i flint) når jeg tar vekk smukken når hu er hysterisk!! Så skal jeg da heller risikere å bli skjelt ut mens ungen hører på? det vil jeg ikke!!!

Skrevet

Du bare tar bestemmelsen og informerer ham i enerom. Og så får han finne en løsning på problemet sitt. Han kan vel gå en tur, overnatte hos moren eller noe?

Og ungen trøstes når den gråter. Den dør ikke av å ikke få smokk. Slettes ikke, du er vel der med kos og trøst?

Jeg setter ting litt på spissen nå, men skal du få utrettet noe, så må du gjøre noe. Å gjøre ingenting og skylde på sambo er forsåvidt et valg, men neppe et godt valg. Ihvertfall ikke i følge deg selv.

Skrevet

selvsagt får hun kos og trøst? hva tror du jeg er for noe? når sambo er hjemme så er hun grinete KONSTANT fordi hun vet at til slutt får hun viljen sin for å få sutten! Nå har vi vært alene siden tirsdag forrige uke og blir alene helt til lørdag/søndag og det har tatt 3-4 min før hun roet seg ned å syslet med andre ting enn å mase om sutten så er vel ikke hos meg problemet ligger? Moren til sambo bor 8 timer unna og det er faktisk der han er nå..

Men uansett så går ting mye bedre når jeg er alene med henne og jeg får "viljen" min med at hun ikke har sutten konstant nå som vi er alene!

forresten så har jeg kjempet med dette i snart 1 år..både barnehage og andre er enige med meg at han må slutte å være så snill mot henne .. hun har jo han rundt lillefingeren sin! Men nytter jo ikke diskutere ting med han :/

Skrevet

Spiller ingen trille hva jeg tror så lenge du er god med ungen din. Det eneste jeg faktisk tror er at du har en ung og kanskje noe umoden samboer. Men det gjør ingenting så lenge du har bein i nesa, og ikke bare vet hva som er ditt barns beste, men også sørger for å gjennomføre det. Lykke til!

Skrevet

ung og ung fru blom... han er halveis til 60...

Skrevet

Har ei jente på 6 som har hatt forsinka språk. Finn innlagt dren som 1,5 åring, og da oppdaga de også et mindre hørselstap.

Begynte etterhvert med høreapp.

Hun kom etter med språket sakte men sikkert, har hatt logopedstyrt språktrening i bhg. Fungert kjempefint. Hun sliter ennå litt med de harde konsonantene, men nå er det egentlig mest slurv og gammel vane..

Har gjort som Alienbud nevner over her, lest massemasse, og snakket masse.

Så nå har vi en bokinteressert skravlebøtte i hus... hehe...

Skrevet

Jeg ville ha tatt med meg gubben på hs og fått de til å fortelle han om konsekvensene av at lar henne snu seg om lillefingeren.

Jeg er pedagog og har fått høre mye "pedagogsnakk" fra gubben hver gang jeg prøvde å si noe som han ikke var enig i. Dette gav seg når jeg sende han og sønnen på kontroll hos hs og hun sa det samme som meg. Hadde sladret litt først. Hihihi.

Nå forteller jeg hvorfor jeg sier og gjør som jeg gjør og at det er viktig å være konsekvens. Jeg er nok den stengeste her i huset, men vi er enig om de grensene vi har også bryr vi oss ikks så mye om andre ting.

Skrevet

Litt til

Ikke beskymre deg så mye om språket enda, hun er bare 2 år hun må få tid på seg til å utvikle språket sitt. I barnehagen følger vi med på de barna som vi ser og hører at de har språkproblemmer, men vi gjør ingen utredning eller setter i gang med noen "store" ting før de fyller tre.

En viktig ting er at du aldri skal rett på hva hun sier, men gjenta lat riktig og snakke og snakke og snakke om alt som er, benevne. Retter du på og prøver å presse hun til å snakke riktig, kan det føre til større problemmer og lav språkforståelse.

Skrevet

hun er 2 år 6 mnd gammel .. og de har kontaktet PPT allerede.. barnehagen til snuppa har dårlig tid..

Skrevet

Jeg har også sett på andre og sammenlignet jevnaldrende barn med min jente på 2 år og 8 mnd. Ho skravler ivei og har alltid gjort det, men vi skjønner ofte ingenting av det ho sier. Kjøleskap er bla "suppsapp". Jeg har vært bekymra og har sjekket hørselen hennes, da det kan ha noe å si på språkutviklinga. Men jeg har kommet fram til at jeg er litt for fokusert på hva hun ikke kan, enn det hun faktisk kan!

Hun forstår mye, og følger lett oppfordringer fra oss, hvis hun vil da:)

Jeg fant feks frem en gammel billedbok og pekte på bildene, og da hadde hun en benevning for alle bildene.

Hun snakker ikke i lange setninger, men jeg ser at hun setter sammen flere og flere ord.

Jeg ser at hun har en progressiv utvikling av språket. Hennes egen språkutvikling, ikke "de andres" sin.

Vi har lest masse og pratet masse med ho, men jeg tror vi virkelig skulle gjort mye galt om det var vi som hemmet språkutviklinga til de grader!!! Da vil det jo si, satt litt på spissen, at foreldre med barn med tidlig språk, er flinkere foreldre... Så jeg tror ikke den fortapte pappaen er en som hemmer språket. Det gjør større skade etter min mening, og dele skyld og skape uro rundt barnet!

Helsesøster sa til oss: "slapp av ho er faktisk bare 2 1/2 år!" I denne tida skjer det utrolig mye! Vi har en fysisk jente som klatrer høyt (litt for høyt?) i trær, stuper kråke, hopper fra store høyder (hjelp!).

Når jeg ser på hele jenta er hun helt fantastisk og helt seg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...