Gjest Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Det er flere som har erfaringer med det inne på tøybleieforumet på tettinntil! Der er gjengangeren at de fikk et ordentlig avfallsproblem med to engangsbleiebarn, og det er hyggeligere med en ekstra klesvask i uka enn et hundretalls bleier i avfallsdunken. Meld deg inn og snakk med de med erfaring!
emlyn Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Hei hei, her er jeg. Har tvillinger på 6 mnd og har brukt både papir- og tøybleier. De siste ukene har jeg brukt tøybleier på fulltid. Angrer på at jeg ikke begynte tidligere. Grunnen er så enkel at det er først nylig jeg har funnet noen tøybleier som fungerer optimalt (Bum Genius). For å ta det første først: det går veldig greit, og jeg synes ikke det er så mye ekstra jobb. Selvsagt er det noen ekstra runder i vaskemaskinen, og bleier som skal legges på plass, men med to babyer, hvorav en storgulper, samt en treningsnarkoman pappa, er det mye klesvask uansett. Kjører vel en maskin hver 3. dag full av bleier, verre er det ikke. Har 40 bleier - det er nok for vår del. Det er ingen tvil om at man vinner på det økonomisk. Tøybleier er en høy engangsutgift, men på sikt lønner det seg. Tvillinger er DYRE i drift! Med papirbleier brukte vi 500 kr/mnd på bleier, altså 6000 kr i året (de første pakken koster 20 kr, men straks de er over 4 kg ca koster det 60 kr for en pakke). Jeg har tilsammen 40 tøybleier av forskjellige merker, alle er kjøpt nye og er tildels av de dyreste merkene, og det har vel kostet meg ca 7000 kr. Men disse kan vi bruke hele bleieperioden! Litt kult å tenke på at om et år har jeg spart inn det jeg har brukt, og så og si kjører gratis bleier de siste halvannet-to årene av bleieperioden. Enda billigere blir det med billigere merker, bruktkjøp, eller å selge bleiene etterpå. Vi har lyst på flere barn, og med ham eller henne kommer vi knapt til å måtte bruke en krone på bleier! MEN : Hvis jeg skal snakke av kun egen erfaring, syntes jeg papirbleier var veldig ok i starten. Jeg var overveldet av tvilling-styret, og selv om jeg hadde kjøpt brettebleier, valgte jeg bort det ekstra arbeidet tøybleier førte med seg. Med to babyer som krevde meg dag og natt, syntes jeg det var viktig å gjøre ting så enkelt som mulig. Men jeg hadde hele tiden tøybleiene i bakhodet. Da jeg begynte å få hodet over vannet, begynte jeg å bruke Kushies på hun ene. Hun andre var for liten (hun er veldig slank), så de bare lakk. Var sånn høvelig fornøyd med Kushies, men de var som sagti kke optimale, så det var vel hovedgrunnen til at papirbleiene vant til stadighet. Men da jeg fikk tips om lommesydde bleier her på DIB for ikke så lenge siden, bestilte jeg en pakke bum genius, og nå bruker jeg altså bare dem. Det var min rotete beretning. Oppsummert kan jeg si at tøybleier funker fin-fint for oss, men at helt i begynnelsen var det litt for ambisiøst her i huset. Men hadde jeg hatt passende bleier helt fra starten, hadde jeg nok kjørt tøybleier på fulltid fra jentene var ca 2 mnd. Bare spør hvis det er noe du lurer på )
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Heisann. Tusen takk for svar! Har lest en del om tøybleier etterhvert og det virker som om når rutinene er på plass, er det ikke store ekstraarbeidet med tøybleier. Jeg begynner å bli sånn noe overbevist at dette kan være noe for oss, men har en mann som også må bli introdusert. Og at det er penger å spare er det jo ikke tvil om. Det er vel som du sier litt for ambisiøst å begynne med dette med en gang, vi har ikke barn fra før så vi er temmelig nye dette området. Jeg skal iallfall huske på det du har skrevet her, så får jeg se om jeg får overbevist min kjære..
emlyn Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Min mann ble overbevist da han ringte kommunen for å høre hva vi måtte betale for en større avfallsdunk, og den kostet 1400 kroner...!!! Produserte så mye søppel i begynnelsen at iv måtte snike oss rundt og låne søppeldunkene til naboene... Brettebleier og "avanserte" løsninger med masse lag og brillebukser og ullbukser og alt mulig er nok ikke akkurat det menn liker best. Min mann var ikke så glad i Kushies - han mente det måtte være ukomfortabelt for babyene når de ble så fuktige. Men etter at vi fikk lommebleier i hus, med fleece som holder babyene tørre, har han ikke sagt et negativt ord. Det skal være sagt at etter at de begynte med fast føde, og fikk fastere bæsj som går rett i rispapiret og så i do, er det blitt mye mindre søl, og en mer positiv tone fra mannen. Han var ikke så fan av å spyle bæsjebleier i badekaret. MEn så er det vel helst de første 1-2 månedene at de bæsjer mest uansett. Mine bæsja 1x i uka fra de var 2-5 mnd. Hos oss er det i alle fall sånn at det er jeg som tar mesteparten av stellet nå som han er på jobb (han er bare med på ett skift om dagen i ukedagene, før de legger seg), og da er det jo naturlig at det er den løsningen som passer meg best som vi går for. Hadde han vært i permisjon, hadde han fått "bestemme".
Solskinnsjenta Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 Emlyn har gitt deg lange og gode svar Jeg bruker også kun tøy på mine tvillinger på 7 mnd. Vi bruker helst Fuzzi bunz, med litt brettebleier innimellom. Det er en liten innkjøringsperiode med å finne ut hvilke bleier som passer dine unger og deg. Det kan lønne seg å kjøpe brukt, da kan du prøve noen forskjellige løsninger før du velger "din" løsning! Her var det spesielt bossmengden som overbeviste mannen Med tvillinger blir det MYE bleieboss. Vi hadde omtrent ikke plass til noe annet (her henter de bosset annenhver uke...). Det koster også en del å oppgradere til større bossdunk. Vi trives godt med våre tøybleier Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå