Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Ser det er flere som fortsatt bruker bleier da og noen til og med til de er fem!!!!! Gidder ikke dere som foreldre å prøve på bleieslutt eller er ikke barna deres fysisk klare enda?? Et godt tips..begynn med pottetrening og klistremerkebok som belønning =)
EvaL Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Det er på tide å slutte med bleier når barnet er modent for det, hverken før eller senere. Det spiller altså ingen rolle om barnet er 1, 2, 3 eller 5 år gammelt. Det er kroppens modningsprosess det hele handler om. Det som overrasker meg mest med innlegg av den typen du kommer med her, er at det virker som om mange faktisk tror at foreldre som har 5 åringer som går med bleier enda faktisk ønsker at barna skal gjøre det? Er dere virkelig så naive? Jeg jobber i barnehage og min erfaring er at det nettopp er foreldre av barn som er sene med å bli tørre som virkelig er de som har forsøkt allt i forbindelse med bleieslutt og pottetrening. Fortvilelsen disse foreldre føler over at barnet ikke blir tørr er ikke spesielt god kan jeg love deg. Tror du ikke de selv føler det sårt at nettopp deres barn er den eneste ungen som går med bleie i buksa på sin avdeling i barnehagen? Og det flere år etter at man normalt kan forvente at barnet er blitt tørr? Nei, tenk dere om et par ganger før dere kommer med slike innlegg som dette.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 ja kunne ikke vært mere enig enn eval i dette.har selv en gutt nå som er 4.5 år som fortsatt må bruke bleie.helt frisk og rask på alle måter.men skikkelig sperre på dette området.og tror du virkelig ikke vi har prøvd?blir så veldig irritert å priovosert av slike innlegg.dette slier på både oss og gutten.selfølgelig er han også lei seg da han ser at de andre i barnehagen som også er mye mindre enn han mestrer dette fint,men ikke han.tenk deg lenge om før du kommer med slike innlegg engang til da dette sårer.desuten har vi prøvd alt fra belønningsystemer til tvang.og sykehus osv.men funker ikke.....
nick39 Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 heldigvis har vi ei jente som sluttet med bleie allerede da hun var 2 år og sluttet om natten da hun var 2 år og 2 månder. Men hun har ei veninnde som er 4 år og 8 månder, hun bruker ikke bleie. Men har stadig uhell dag som natt. Og skal jeg være ærlig, har det vært mi jenta så har bleien kommet på igjen. Det har blitt prøvd det meste på denne jenta men ingenting nytter. Så jeg synes det blir feil når andre uttaler seg om noe de ikke har peilig på.Det kan være en grunn for at de bruker bleier.
Ups...4 blir til 5 i sommer... Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Hei du Anonym. Jeg kan godt skjønne at du kan komme med en slik uttalelse hvis dine barn har vært tørre i alderen 2-3 år... Men, jeg syns du i all hovedsak er rimelig naiv i din tenkemåte.. Nesten så jeg må trekke litt på smilebåndet faktisk.... Jeg er da en av de foreldre som ikke har oppnådd full mestring innenfor dette området, (selv om det er framgang hver dag nå..) Jenta mi er 4 år og 3 mnd og har de siste 3 UKENE begynt å gå på do.... Men jeg ser at du sier at dette kan jeg skylde på at jeg ikke har giddi å gjort noe med før... du er bare helt fantastisk syns jeg... det er rimelig godt gjort å komme med en slik uttalelse før du har "gått en dag i mine sko"... For det er som flere her sier, ingen ønskesituasjon at barna fremdeles bruker bleie i denne alderen... Jeg har ikke tall for hvor mange tårer, frustrasjoner krangler osv jeg har hatt både med meg selv og datteren min. Du må forstå at ikke alle er like "heldige" for å bruke et slikt ord, med denne prosessen og det tar myyyye lengre tid før mestring oppnås. Så før du kommer med flere slike fantastiske uttalelser TENK DEG LITT BEDRE om neste gang... Det er faktisk ikke bare bare for alle. Og at slike uttalelser faktisk er veldig vondt for oss foreldre som sliter med denne problematikken...
2-barns mor Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Henger meg på denne jeg og, da jeg har en datter på litt over 3 år. Hun er dessverre ikke tørr og hun virker heller ikke moden for dette. Vi har prøvd en del, men føler at hun ikke er klar til dette, og da er det ikke noen vits å presse henne. Så dette er nok veldig forskjellig fra barn til barn og man kan ikke si at når de er 3 år skal bleia av. Så hvis du som har skrevet dette innlegget selv har barn, så må det ha gått ganske knirkefritt hos deg. Men det er ikke bare bare..........
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 27. februar 2008 #7 Skrevet 27. februar 2008 Har du noe greie på det HI? Vi begynte tidlig med pottetrening med vår eldste. Han var tørr da han var 21-22 mnd. både på dagen og natten og gikk på do. Han var kjempeflink. Så ble jeg gravid igjen. Så ble jeg syk og innlagt på sykehuset. Pappaen var pendler så gutten så han nesten bare i helgene og var ikke vant med at pappaen skulle ordne hjemme. Pappaen var heller ikke inne i det der. Når gutten sa at han måtte på do sa pappaen vent litt (noe en unge på 22 mnd ikke kan så veldig lenge). Så han opplevde at det ikke var noen vits i å si ifra til den superstressede faren som føyk rundt som en huggern høne, så tisset han på seg, gang på gang. Samtidig var han engstelig fordi jeg var borte. Han hadde også litt mageproblemer med forstoppelse mens jeg var på sykehuset og turte ikke lenger bæsje på do. Pappaen orket ikke sjonglere en krevende jobb, husarbeid og å ta seg av gutten og også å styre med denne do gåingen på det tidspunktet. Synd, men slik ble det. Etter at lillemor ble født har vi tatt opp igjen do gåingen, han tisser på do og har god kontroll på det, men glemmer seg av og til og da kommer det i bleia. Vi har snakket mye om dette og i det siste han han bæsjet på do 2 ganger, men er fortsatt litt engstelig når det gjelder dette og vil helst gjemme seg bort. Planen er om det fortsetter slik å ta av bleia til sommeren, da blir han 3,5. Han var som sagt klar for lenge siden, men.. Noen ganger skjer det ting i barns liv som påvirker dette og setter en litt tilbake. Klistremerker vil for øvrig kun funke for de barna som har kontroll over blæremusklaturen.. Tenk så trist å ha den fristelsen og så ikke klare det fordi kroppen ikke er klar for det?! Vi har brukt belønningsmetoder selv, men ikke før vi visste at han hadde kontroll på kroppen.
småmåsen Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 jeg er for det første i mot belønning på generell basis. Om barnet er frisk og raskt så skal det være naturlig å gå på do.. det er som regel med for mye mas fra foreldre at man ender opp i belønningfella som siste utvei.. jeg har en stor jente på 5 som slutta med bleie når hun var 3.. og da hadde vi masa og styra lenge... hun har den dag i dag mange uhell, bl.a når hun ler... da kommer det en dråpe i trusa.. noe som kan tyde på at vi startet for tidlig og at lukkemuskelen ikke har hatt godt av det... lillesøster som vi ikke brydde oss noe med pottetrening eller noe fordi jeg hadde bestemt meg for at hun ikke skulle mases på og at hun i alle fall skulle være 3 før vi startet... ja, hun sluttet selv... nekta å tisse i bleien og var tørr som 2 åring.. og har hatt to uhell på 1 år.. ingen store barn ønsker å gå med bleie, men med for mye press og mas kan de fort ende med det!
Psyche Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Sønnen min er tre år og tre måneder.Han bruker bleier fortsatt. Vi har prøvd med trening og belønning i to år..så problemet er ikke at vi ikke gidder... Snakket med helsesøster om det, og hun sa at vi bare skulle ta det rolig og ikke presse ham. Noen blir ikke fysisk klare før de er nærmere fire.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå