Gå til innhold

Ang. talefeil hos 5-åring....syns det er så rart........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste uka har vi oppdaget at vår 5-åring (min stesønn) har endret språket sitt og sier alle ord som begynner på SP feil. Jeg merket aller først at han sa VIDEO-FPILL, altså med FP..... Men nå sier han ALLE ord på SP slik:

Fprette = sprette

Fpagetti = spagetti

Fpill = spill

Fparke = sparke

Fprute = sprute

Fpor = spor

Etc. etc.....

Jeg syns det er veldig rart, for han har sagt det helt riktig før - uten problemer, men nå sier han ALLE ord med SP på denne måten. Han kan hvis vi ber han konsentrere seg da....

Hvorfor kommer dette først nå? Jeg har aldri hørt om barn som sier ord riktig lenge, også snur de om og begynner å snakke feil plutselig.

Er det andre som har erfart dette?

(Det dummeste er at jeg faktisk irriterer meg skikkelig over det....når harn sier FPILLE! Akkurat som jeg irriterer meg når voksne mennesker sier DEKDEKTIV! )

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du da kunne snakke med de i barnehagen om? Be om en ekstra samtale med hans kontaktperson. De har jo gått på kurs for å lære om kartelgging av språk. Det har de på helsestasjonen også. Hør med dem. Jeg tipper det går over, hvis du bare later som om han sier det riktig - særlig hvis han har sagt det riktig før.

Skrevet

Slapp av. Ungen har ikke talefeil. Men det har kanskje en kompis i barnehagen, som din stesønn ser opp til.

Skrevet

Mest sannsynlig har han hørt noen si ordene slik, og begynt å ta etter!

Jeg vet om et tvillingpar som snakka helt reint fra de lærte å snakke. etter et sykehusopphold begynte den ene plutselig å si: tølvene, istedet for støvlene. Han hadde lekt med en gutt på sykehuset... Vel hjemme gikk det ikke mange dagene før også tvillingbroren sa både tølvene og talva! (støvlene og tavla)

Det går nok over av seg selv etterhvert... OG,- det er da svært lite å bruke unødig tid på å irritere seg over!

Skrevet

HEi

det første jeg vil si er at du burde ikke irritere deg over dette. Dere burde ikke kommentere det i det hele tatt, men bare gjenta ordene riktig. Det verste du kangjøre for barn er å la de tro at det er noe galt med dem. Og talefeil blir sjelden borte ved at foreldre/foresatte påpeker hva som er feil og ber barna rette opp.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja, helt riktig det jea1 sier ;-)

Ikke si noe om dette til barnet - fokuser på det positive barna gjør og ellers snakke tydelig riktig selv så retter dette seg etterhvert. Jeg tror også han bare har tatt etter en som han ser opp til :-))

Har ei jente i barnehagen som er 4 år og akkurat har begynt å blunke - vi skjønte ikke hvorfor, men så fant vi ut at hun hadde begynt å leke mye med ei annen jente der som også blunker med øynene og dette har denne jenta gjort lenge ..... De tar etter hverandre i alt noen ganger ;-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...