Gjest Skrevet 23. februar 2008 #1 Skrevet 23. februar 2008 Jeg er ei jente på 28 år som fikk påvist PCOS i fjor høst. Jeg var da gravid uten å vite om det, og jeg begynte plutselig å blø masse, etter ca 3 mnd uten mensen, men med smøblødninger innimellom. Blødde i 8 uker(!) før det sluttet, det var en veldig vanskelig tid med mye smerter og triste dager. Var til UL flere ganger, og fikk påvist PCOS på grunn av cyster og forstørrede eggstokker. Fikk resept på Diane/Feminil som jeg nå har tatt i 3 måneder. Jeg er ikke spesielt fornøyd med disse, da jeg har endel blødninger og har også hørt at disse pillene kan være "farlige" da de inneholder et svært høyt innhold av hormoner. Jeg har også fått masse kviser og ikke spsesielt redusert hårvekst av disse heller. Har bare lyst til å slutte på disse... Jeg har vært sammen med mannen min i 10 år og vi har snart vært gift i 2. Har veldig lyst på barn, men har hatt spontanabort 2 ganger(den andre var utenfor livmoren i 05). Jeg har lest masse på BIM - sidene, men vet liksom ikke hvor jeg skal begynne... Er redd for å bli gravid igjen, for er så redd for å miste... Jeg har en BMI på 30, men har gått ned 5 kg siden nyttår, så den skal nok bli lavere etterhvert. Prøver å holde meg unna de usunne karbohydratene og har økt mitt aktivitetsnivå. Jeg ønsker sterkt å bli gravid uten hormoner/kurer, men ønsker kanskje å bruke Metformin? Har fått veldig lite informasjon på sykehus/av fastlege, men ønsker å vite litt om hvordan "gangen" i prosessen. Hva er Pergo, hva er IKM, hva er tr? Føler meg ganske så grønn og håper at noen har mulighet til å snakke litt med meg om dette. VIL SÅ GJERNE HA BARN!
lindynatt Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Ja metformin kan kanskje hjelpe. Diane er p pillen anbefalt til jenter med pcos, men ikke alle tåler den og ikke alle er like. jeg tåler ikke p pille og de fleste hormonene man bruker tåler jeg ei heller. IKM = ikke kom mens (altså den dagen man venter mensen men håper den ikke kommer) TR= tante rød. Du burde oppsøke gynekolog, gjerne en som har peiling på pcos (spør deg om her på forumet f.eks om noen kan anbefale en) og be om å blii testet for insulin resistens. Sett deg ned og informer deg om sykdommen og de ulike behandlingsmetodene. Det gjorde jeg og har aldri angret et sekund på det. Jeg vet ikke hvor ofte jeg må forklare både gynekologer og andre leger hva jeg har og hvordan det behandles og hvilke symptomer osv.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Tusen takk, lindynatt! Jeg skal ta kontakt med en gynekolog så snart jeg får en mulighet. Det er jammen ikke lett dette her, jeg leser mye på nettet og har både gode og positive og innimellom veldig triste dager. Jeg bor ikke så langt fra Haugesund og der holder jo dr. Hausken til, og han er visstnok kjent for å være dyktig. Dersom du ikke tåler hormonene som er vanlig, hva kan gjøres for deg og for å øke dine sjanser for å bli gravid? Har du barn, eller prøver dere? Når fikk du din diagnose? Det er slett ikke sikkert at jeg heller vil tåle diverse hormoner, siden jeg får så mange bivirkninger av p-piller...
BAcer med mirakel-jente :) Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 Hei! Først vil jeg si at det tok ca 1/2 - 1 år før jeg begynte å merke forskjell på kroppen min etter jeg begynnte med Diane.. så det kan ta en stund.. Ellers vil jeg anbefale deg å lese den brosjyren om pcos som Miracula har lagt ut her på forumet. Den har mye nyttig informasjon synes jeg. Jeg fikk beskjed av gyn at jeg måtte gå på Metformin 3-4 mnd før jeg kommer tilbake til henne for å få Pergotime. Slik jeg leste det i denne brosjyren så det ut til at Metforminen skal forbedre kvaliteten på eggene mine, slik blir også gjerne risikoen for spontan abort mindre.. Det ble gjerne litt rotete skrevet dette, men poenget mitt er: Jeg anbefaler deg å lese brosjyren til Miracula -Lykke til!!
lindynatt Skrevet 24. februar 2008 #5 Skrevet 24. februar 2008 Jeg tålte puregon, rent follikel stimulerende hormon. men etter EL hadde funnet sted og kroppen produserte progesteron/ jeg tok progesteron tilskudd, du jøye tid. SUR SURERE SUREST. PMS som jeg ellers aldri har. Men vi prøver ikke å bli gravid lengre, ting forandrer seg og vi har bl.a pga helsemessige årsaker bestemt oss for ikke å få barn.
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 Jeg fikk min diagnose i begynnelsen av -06, ble da satt på diane slik at jeg skulle få mens tilbake.. (hadde mens 2-3 ganger i året) gikk på det et halvt år, ble satt på metformin og begynnte og gå ned LITT i vekt, nå er jeg gravid i uke 20.. jeg og min samober hadde prøvd i 4 år.. det er absolutt verdt et forsøk.. de mener visst at metformin kan hjelpe til at mens syklusen din blir mere stabil, og det fungerte for meg hvertfall.. etter jeg begynnte med det fikk jeg veldig regelmessig mens..
Gjest Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Jeg sitter nå og leser i brosjyren som miracula anbefalte. Helt fantastisk, nesten som en "bibel" Føler meg mye bedre nå som jeg har fått mer informasjon. Følte meg så lost, og det er ikke bra å gru ble for mye... Takk for at du deler dine erfaringer, Bacer med mirakel-jenta, det setter jeg veldig stor pris på... Hvordan var de første månedene etter du hadde begynt på Diane? Hadde du bivirkninger da?
Gjest Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 Hei bella gravid. Tusen takk for at du svarte meg, det settes virkelig pris på! Jeg har alltid hatt nesten normal menstruasjon, bortsett fra i høst da jeg blødde i 8 uker etter en spontanabort. Grunnen til at jeg fikk pp var at jeg skulle stresse ned etter SA, slik at kroppen skulle få "hvile". Metformin virker veldig spennende, leser masse om det for tida. Og så har jeg skrevet ut brosjyren som Miracula anbefalte. Den skal jammen mannen min få lese når han kommer hjem fra sjøen om 3 uker! Jeg forstår jo at det slett ikke er håpløst å bli gravid selv om jeg har pcos, og det gjør meg veldig glad! Jeg har lagt om livet mitt etter at jeg fikk diagnosen. Spiser sunt og trener regelmessig og har faktisk gått ned 5 kg etter nyttår. Nå gjenstår bare røykeslutt!!! Hadde du noen SA før det klaffet, eller gikk det som smurt når du begynte på Metformin? Hvor lenge gikk du på Metformin før du ble gravid?
BAcer med mirakel-jente :) Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 Hei igjen! Jeg husker ikke hvordan de første månedene med Diane var den første gangen jeg gikk på dem. Men denne gangen kan jeg ikke huske at jeg fikk noe bivirkninger.. annet enn vondt i underlivet (antagelig cystene), men det hadde jeg før jeg begynte på dem også, så jeg vet ikke.. hadde nok ikke noen bivirkninger, nei.. Metformin får jeg vondt i magen av, men det går over etter ca de to første ukene.. Jeg gikk på Metformin i 3 mnd, så fikk jeg Pergotime som jeg gikk 3 kurer på, sammen med Metformin. Jeg ble gravid på den tredje kuren Nå blir lillegull 1år om 1 mnd :)
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 28. februar 2008 #10 Skrevet 28. februar 2008 hei ønskebarn2009 Har aldri vært gravid jeg før jeg ble det nå.. så du kan jo si det ble full klaff;) jeg gikk vel nesten et år før jeg ble gravid.. begynnte i desember i -06.. og ble gravid i oktober -07..
Gjest Skrevet 29. februar 2008 #11 Skrevet 29. februar 2008 Hei bella gravid! Jeg satser på at det skal bli full klaff for oss også, etter vektreduksjon og brenning av cystene på eggstokkene. Takk for at du gir meg håp!
Gjest Skrevet 29. februar 2008 #12 Skrevet 29. februar 2008 Så flott! Jeg blir så glad når jeg hører at det faktisk går bra for så mange, selv om de har PCOS. Dette skal ordne seg for oss også!
Gjest Skrevet 29. februar 2008 #13 Skrevet 29. februar 2008 Ja, man kan jammen bli rar av hormoner... Jeg har ganske mye PMS til vanlig, så mannen min kommer vel neppe til å merke noen forskjell dersom jeg skal ta hormontilskudd... Helsen kommer først, uansett! Så selv om man ikke får barn har man hverandre og kan ha et godt liv likevel! Takk for at du svarte meg!
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 1. mars 2008 #14 Skrevet 1. mars 2008 Hei ønskebarn2009.. Det er da alltids et håp vettu;) tar bare litt tid;) men da blir det så mye mer spesiellt tror nå jeg;) Lykke til hvertfall:) Klem fra Bella gravid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå