Gå til innhold

Paracetbruk, hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo hadde sett puls i uken hvor lege sa at foreldre ga det unødvendig, at det var bedre at de hadde feber osv (så det ikke selv så dette var kort fortalt det han så). Gutten vår fikk omgangssyke denne uken, jeg har hatt den selv så vet at det innebar sterke magekramper, luft som satt seg fast i mage og bryst, feber og vondt i hele kroppen. Han hadde oppi 39 i feber og ble i tillegg helt tett med snørr som rant kontinuerlig. Jeg ga paracet innenfor dagsdosen for jeg så at han hadde det skikkelig vondt. Vrei seg i kramper og var slapp og varm. Selv når feber var nede i litt over 38 så synes jeg at han fikk det bedre med paracet, da ble han litt piggere, spiste og drakk litt og t.o.m lekte litt. Sambo mente at vi burde gi paracet kun ved høy feber, altså 39 og over. Jeg er ikke enig for hvorfor skal han ha det vondt? Selv om man ikke har feber så var de magesmertene forferdelige. Hva mener andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det samme som deg! Trenger ikke nødvendigvis være 39 i feber selv om det er det ideelle. (Dette har jeg i bakhodet hele tiden, så jeg ser paraceten an). Dersom jeg har/hatt sykdommen selv og har hatt verk i kroppen og uopplagt gir jeg også paracet ved 38komma-noe bare for at de skal føle bedre og få i seg litt mat. Dessuten slutter nesa å renne nesten helt, og det "våkner" opp.

Det er litt skjønn dette med medisinering, men skjønner at det er bra at kroppen bygger opp immunforsvar.

Skrevet

Jeg så heller ikke det Pulsprogrammet, men hvis det stemmer at den legen sa det, så ville jeg anbefale den legen og ta seg et oppfriskningskurs i legemiddellære!!

Så svaret mitt er vel i grunn at jeg er enig med deg!

Skrevet

Vi gir kun paracet ved høy feber (ca 39) samtidig som småen tydelig viser at han ikke har det bra. Altså at han er skikklig slapp og sutrete..

Men om han til tross for feber er i relativ bra form gir vi ikke.

Skrevet

Jeg gjør også som deg, gir paracet når veslegutt ikke har det bra. Jeg gir ikke dersom han "bare" har feber, men ser an almenntilstanden hans.

Feber i seg selv er ikke farlig, det er faktisk bra. Det er kroppens egen måte å bekjempe en infeksjon. Bakterier trives best i kroppstemperatur, og ved å øke temperaturen dør bakteriene.

Skrevet

Lagret visst litt fort. Hehe. Jeg tenker i allefall som deg, og gir paracet når jeg ser han har vondt. Paracet er jo ikke farlig når den gis innen anbefalt døgndose. Jeg hadde nok ikke gitt det mer enn et par dager før jeg hadde kontaktet lege.

Skrevet

Jeg gir paracet hvis de har vondt.

Hvis de har feber men ikke vondt gir jeg kun hvis temp nærmer seg 40

Skrevet

en venninne av meg var på kurs med barneoverlegen på riksen. Han hadde sagt at man ikke skal gå utifra feberen barnet har, men allmenntilstanden. om barnet er slappt, og virker som det har vondt osv så skal man gi paracet,uansett om barnet har bare 38 i feber.. men om barnet er i god form og allmenntilstanden er bra så trenger man ikke gi paracet selv om feberen er på 39... feberen går veldig opp å ned på små barn...

snuppa her gikk fra ingen feber (36.5 ca) til 40 på kanskje en time eller to..da var hun slapp da.. seg sammen mer og mer for vært min som gikk.. gav henne da først en stikk pille.. og måtte gi en til for at feberen skulle gå ned... da feberen var gått ned kom den aldri tilbake... merkelig... helt frisk igjen dagen etterpå liksom...

så det jeg mener er at du må følge magefølelsen din. om du føler at barnet har det vondt, og du ser at allmentilstanden ikke er bra så gir du med engang ..

Skrevet

Eg gir paracet om feberen nærmer seg 39, ser sjølvsagt allmenntilstanden an.

Skrevet

Gjør akkuratt det samme som deg. Gar gjort det til kvelden ved tannutbrudd også.

Skrevet

Vi gir paracet dersom hun har vondt pga et eller annet.

Jenta vår har fått paracet stort sett i forbindelse med tannfrembrudd. Jeg har ingen betenkeligheter med å gi paracet som smertestillende. Er litt mer restriktiv når det gjelder feber. Hvis hun ikke plages av feberen så lar vi det gå. Hun har hatt 40 i feber uten at hun var plaget av det.

Skrevet

Vi prøver å følge rådene fra apoteket, google litt så kan du laste ned brosjyren om feber hos barn, veldig opplysende og fin.)

Det innebærer at vi prøver å ikke gi ham noe før feberen er over 39,5 fordi den faktisk er til for å hjelpe kroppen hans!

Meeeen selvfølgelig noen unntak! Han hadde som din omgangssyken, influensavondt, hoste, snørrete osv i uken som gikk, da fikk han paracet selv om han ikke hadde mer enn 38 i feber. Men fikk ikke paracet mot feberen egentlig, det var mot vondtene i kroppen sin.

Også har han fått det til leggetid ved tannfrembrudd, han har vært veldig plaget i de periodene.

Men generellt ved feber tror jeg det er lurt å være litt restrektive faktisk. Best for barna!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...