Gå til innhold

Vært på akuttmottaket i hele dag.. Er det noen som har hatt svangerskap utenfor livmoren? Eller noen som har tatt tidlig UL og ikke sett fosteret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våknet til morgen idag, og kunne ikke stå opp. Hadde så enorme smerter i høyre eggstokk og livmoren. Til slutt kom ambulansen og hentet meg.

På sykehuset ble det påvist svangerskap, men gynekologen kunne ikke finne verken foster eller fostersekk. Det eneste hun så var en tykkere slimhinne på livmoren og forstørret livmor, som antydet en graviditet.

Ble gravid den 26 januar, så fosteret er akkurat 4 uker idag. Gynekologen sa at enten er det for lite til å kunne sees på UL enda, eller så kan det være svangerskap utenfor livmoren.

Må tilbake på ny UL på mandag morgen. Blør ingenting, så hun var helt sikker på at jeg ikke hadde spontanabortert.

Noen som har opplevd dette selv? Hva hvis de ikke finner noe foster på mandag? Avbryter de svangerskapet da?

Skrevet

Jeg hadde et sv.skap utenfor lvmor (ex.u). Smerter i underlivet og kryssmerte i venstre skulder (visstnok vanlig) De hadde også problemer med å finne ut av det, målte hcg-verdier i 3 uker! Så, da jeg etter 8 uker fortsatt ikke hadde fått "svar", sprakk egglederen. Den måtte fjernes, ble ødelagt, og jeg fikk en stor og alvorlig indre blødning. Sier ikke dette for å skremme deg, men det bør du være obs på, det er farlig. Legen må jo ha informert deg om dnne veldig kjente risikoen...?!?!!

De pleier å fjerne foster ved ex.u ved kikkehullskirurgi/laser.

Skrevet

Jepp, jeg har vært gravid på utsiden av livmoren. Ble sendt på sykehus, de fant ikke foster i livmoren, men sendte meg alikevel hjem igjen fordi de trodde ikke jeg var gravid på utsiden av livmoren heller, tross sterke smerter på venstre side over eggstokken. Etter litt under en uke begynte jeg å blø, ble igjen sendt til sykehuset (som er 2 timer unna med bil), og ble operert. Like før egglederen min sprakk visstnok. Elendig sykehus ja.....

Vet ikke hva som vi skje med deg på mandag, men ønsker deg masse lykke til.

Skrevet

Jeg var på tidlig ul grunnet prøverørsforsøk. Legen på Omnia kunne ikke se noe foster, og sendte meg til A- hus for utskraping, da han mente det var utenfor livmoren. Legen på A- hus var ikke så sikker og ville ikke gjøre noe med en gang. Heldigvis, for det var ikke utenfor livmoren. Sitter nå med en sunn og frisk baby og er evig takknemlig for legen på A- hus! Hadde også smerter som kunne tilsi svangerskap utenfor livmoren.

Skrevet

Mathi: hvor langt var du på vei da?

Føler meg ikke trygg egentlig, er livredd for sv.skap utenfor livmor :-/ Men smertene har avtatt, nå er det kun moderate smerter.

Fikk beskjed om å ringe vakthavene gyn om jeg fikk blødninger/sterkere smerter i løpet av helgen. Skal til ny måling av hcg på mandag og UL.

Håper de kan finne ut mer da.

Skrevet

Jeg var 6 uker på vei, og det var visst for tidlig å se fosteret da, men fikk beskjed om at det kan være individuelt. De målte HCG- nivået jevnlig i to uker, også fikk jeg ny UL. Da så de heldigvis fosteret. Burde egentlig klagd på legen på Omnia, tenk om legen på A- hus hadde gjort som han sa...

Masse lykke til. Skriv gjerne inn og fortell hvordan det har gått!

Skrevet

Jeg hadde store smerter da jeg ble gravid.. Ikke så ille som deg da, men jeg oppsøkte lege..

På legesentret ble det påvist svangerskap, men de utelukket ikke xu, så jeg ble sendt til innvendig ul samme dag.. Da var jeg akkurat 4 uker på vei.

Der sa legen at de ikke kunne se hverken foster eller fostersekk.. Han sa faktisk at jeg ikke måtte kringkaste svangerskapet fordi han ikke kunne påvise det enda...

Måtte tilbake på ul noen uker senere og da så de foster..

Idag har jeg ei nydelig jente på 21 mnd!!! :-)

Ønsker deg masse lykke til!!!!!

Skrevet

jeg hadde smerter i ene eggstokken(den ene siden i allefall) å de trodde det var sv utenfor livm. så heller ingenting på ul. ventet en uke å de kunne se "noe" som lå i livm. ventet da i 7 uker,da lå det en liten en å sprella!!:))

hun ligge i senga si å sover nå:)

lykke til:))

Skrevet

hei!

huff kan ikke være særlig lett å være deg akkurat nå:-(

Jeg var på ul da jeg et par dager inn i uke 5. (vet det med sikkerhet fordi ul terminen stemte på dagen med mens terminen).

Gynekologen kunne ikke se noe foster bare en fortykket slimhinne i livmoren.

Tror det skjer mye på 2 uker der for i uke 6 skal man kunne se hjertet.

Men er nok helt vanlig å ikke kunne se noe når man er 4 uker på veg!

Er jo ikke sikkert de ser noe på mandag heller men da ville jeg bedt om ul av eggstokkene å se om det er noe der altså!

Åsså se ann smertene oxo,

Tror nok ikke du skal engste deg!

Har du kjempevondt fortsatt? Kanskje du skal finne litt utav hvordan smertene kjennes ved ett svangerskap som er utenfo livmoren..

SOm hun over her sier, hun hadde og vondt men det gikk jo fint:)

Håper det for deg:o)

si hvordan d går da! Lykke,lykke til:) klem

Skrevet

Er det ikke sånn at man vanligvis ikke kan se noe foster på ul før rundt uke 6 da?

Når jeg var på tidlig ul når jeg gikk med tuppa ( i uke 6) advarte legen meg på forhånd at det ikke var sikkert at vi kom til å se noe siden det var så innmari tidlig enda.

Uff, skal krysse fingrene for deg jeg, såå slitsomt å gå å bekymre seg sånn :(

Skrevet

Har ingen smerter nå, heldigvis :) Tror mest de vil ha kontrollen på mandag for å sammenligne hcg nivået i blodet med prøven som ble tatt idag.

Men hvis det skulle vise seg å være et sv.skap utenfor livmoren, og jeg skulle være så uheldig at egglederen sprekker, blir jeg steril for resten av livet da?

Skrevet

hei! håper du er uten smerter idag oxo!

Men du vet at det er jo ett godt teng at du ikke har vondt nå, vilel da tro at det ikke gikk over om det var svangerskap utenfor!

Du er såpass tidlig ute med kontroll nå at jeg tror ikke den vil sprekke, men om den skulle gjøre det vet jeg ikke om de kan fixe den,men har hørt at noen må fjerne den da, men du har jo en eggleder til:)

Går nok helt sikkert kjempefint!Lykke til imårgen!!

Skrevet

Du blir ikke steril for resten av livet nei, har måtte fjernet en eggleder, men ble gravid på første egg etter p-pille slutt med nr 2 (eller 3 om man ser på det sånn).

Lykke til! Jeg var forresten i uke 6 når smertene kom.

Skrevet

Jeg våknet en natt med vannvittige smerter i magen! Min kjære ringte rett på legevakta og fikk beskjed om å komme med en gang. Da vi kom dit trodde de det var blindtarmen og jeg ble kjørt rett på sykehuset.

De påviste svangerskap hos meg også. Var ca 4 uker på vei. De trodde også det var svangerskap utenfor livmoren.... Kom på innvendig UL noen dager senere og da så de foster og alt inne i livmoren.

Fikk aldri noen forklaring på hva de vannvittige smertene var, men har nå en helt frisk snart 4 år gammel jente løpende rundt her sammen med lillesøster på snart 2:)

Så det trenger ikke være sv.skap utenfor livmoren heller:)

Skrevet

Jeg hadde også noen vanvittige smerter i magen i begynnelsen da jeg var gravid første gang. Har aldri noengang hatt så vondt før - med unntak av fødselen... Klarte ikke å ligge rolig i senga, men krabbet ned på gulvet, der jeg lå og vred meg til det gikk over. Dette kom på en måte i "anfall" og gikk over på under 1/2 time, også kunne det sette i gang igjen litt senere. Hadde disse smertene kun de to første ukene etter at jeg hadde oppdaget at jeg var gravid. Legen trodde også dette kunne være svangerskap utenfor livmoren, men det var det ikke, og jenta mi er nå fire år. Fikk aldri noen forklaring på hva de forferdelige smertene var, og opplevde ikke dette senere eller ved neste svangerskap.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har hatt en ex.u. Hadde periodiske smerter på høyre side over flere dager, ikke sterke. Var på en innvendig u.l. uten at hun kunne se noenting i livmoren, men hadde tatt positiv test 1 uke tidligere.

Så kom noen dager med periodiske _sterke_ smerter i hele magen. Nå skal det sies at jeg kanskje ikke er den som ringer for tidlig til legen, så jeg ventet i enda 2 dager. Da sa samboeren min at _nå_ ringer han 113 hvis jeg ikke selv ringer legen. Jeg ble sendt til sykehuset..

Da var egglederen sprukket og jeg hadde blødd masse i bukhulen. Det liker bukhinna veldig dårlig, og dermed hadde det utviklet seg en bukhinnebetennelse. Ikke rart jeg hadde hatt vondt, noen ganger så vondt at jeg mistet bevisstheten.

Jeg var ca 6 uker på vei..

De gangene jeg har vært gravid etter det, har jeg vært til tidlig u.l. for å konstantere at fosteret er i livmoren. Siste gang var jeg ca i uke 5, men da kunne de ikke si noe med sikkerhet. Så da ventet jeg 1 uke og da i uke 6 kunne de se en skygge i livmoren som betød et rett plassert foster.

Så det kan være altfor tidlig å si om det er rett plassert hos deg, mulig du må vente et par uker før de med sikkerhet kan se det på u.l.

Lykke til, håper det går bra for deg! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...