Gå til innhold

Hvis dere skulle bygge nytt hus i dag - hvilke (smarte) løsninger ville dere hatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

VI skal bygge oss hus, selv om det er noen år fram i tiden så har vi begynt å planlegge litt.

VI har mange ideer, og har bestilit x antall huskataloger.

Hva ville du hatt?

Smarte kjøkkenløsninger? Bad? Vaskerom? Planløsninger? Walk-in-garderobe? Egen TV-stue?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville i hvert fall hatt stort vaskerom med plass nok til å henge opp og brette tøyet der. Ville også hatt alles klesskap i samme etasje som vaskerommet. (Her er vaskerommet nede og soverommene oppe - får jo aldri klærne opp den trappa....;-) )

Skrevet

Takk, det ønsker jeg meg også - sambo mener det er tull ;)

Ønsker meg stort vaskerom med tilhørende "bod" som fungerer som garderobe for hele huset.

Skrevet

Jeg vil i allefall ha vindfang, gjerne med inngang til vaskerom derfra.

Å så vil jeg ha TV-stue/lekerom i kjelleren i stede for loft.

Skrevet

Vaskerom tilknytta yttergang!!!!

Så enkelt å bare kunne lempe inn skitne ytterklær der..

Skrevet

stort vaskerom og 1 stor eller 2 mindre boder innvendig til ting og tang som man bruker men som roter!

Skrevet

To innganger!

Den ene inngangen rett in på et stort vaskerom med varmekabler og tørkemuligheter til dresser, votter, støvler og annet utetøy. Utrolig praktisk og greit å slippe å ta det inn i en liten gang, særlig på slapsedagene som ungene elsker å være ute i, men blir blaute flere ganger på en dag.

Kjeller- eller loftstue er også kjempegreit, et sted ungene kan ha lekekasser, bilbaner, tv-spill osv. Vi har kjellerstue med egen inngang, og ungene leker der nede hver eneste dag, og har ofte venner på besøk der nede.

Skrevet

Drømmehuset har:

Stort vaskerom med masse,masse,masse tørkeplass.

Alle soveromma på samme plan

Boblebadekar

Badstu

Stort bad med varmekabler og fliser

Walk-in-garderobe har eg av en eller anna grunn alltid ønska meg ;-)

Vindfang/yttergang(stenge ute kulden)

Kjellerstue

Leikerom

Skrevet

Et plan....

varmekabler i gulv f eks vannbåren varme i alle rom man oppholder seg, spesilet barnerom.. Vi har det ikke men venninnen min har. Stor forskjell

God plass på vaskerom er et must

ei ekstra bod til div som julepynt og påskepynt

ikke skråtak om du har t o etasjer. KOselig, men jeg har ikke plass til skap....

Skrevet

-God plass på kjøkkenet.

-Hvis dere velger bad rett over vaskerommet,så få laget en sjakt fra badet,sånn at skittentøyet hives der,og lander på vaskerommet,sånn at dere slipper å gå hele veien med det.

-Matavfallskvern i kjøkkenvasken.

-Takløft hvis dere skal ha skråtak i øveretasje.

-Bodplass.

-Vannbåren varme,men ikke på badet,da denne kan være ustabil til tider.

-Fliser i yttergang.

-Garderobemuligheter i yttergang,eller i nærheten av.

-Kjeller!!

-Kanskje et lite takoverbygg ved inngangspartiet,for å sette vogn,sykler ol.

-Ikke ha innvendig trapp i stua,for lyden bærer mer enn mange tror.

Skrevet

Grovkjøkken og vaskerom i ett med egen inngang utenifra, fra garasjen. Og dette skal være innforbi kjøkkenet. Sjakt ned til vaskerommet til skittentøy, bad i andre etasje selvfølgelig. Og badet skal være innforbi master bed-room:)

Stort kjøkken med barløsning og plass til spisestue.

Stor stue, der det er stor plass foran tv'en, ønsker ikke tv-stue.

Skrevet

Walk-in-garderobe

Velutstyrt vaskerom; med plass til å henge, plass inni skap til alt det man ikke vil se (støvsuger, strykebrett, strykejern) låsbart skap til vaskemidlene, god plass til vintertøy osv. Og ikke MINST; i samme etasje som soverom og bad!!

Loftsstue/kjellerstue som vi eller ungene kan bruke når de blir eldre så alle kan ha et sosialt liv hjemme.

Gubben sier trekkerør til alarm og for å sammenkoble brannvarslerne (hvis det brenner i kjellern hører vi alarmen i 2.etg)

Tilstrekkelig med stikkontakter utendørs + vannslange som når dit den skal.

Får du skråtak på badet har vi plassert badekaret under skråtaket men med hylle innerst så man ikke dunker hodet i taket på vei opp - også god plass til sjampo og badeleker.

Overdimensjonert det elektriske anlegget sånn at man har mer kapasitet senere - pass på at alle vaskemaskinene kan gå på likt hvis man har behov for det.

Vannbåren varme *sukk*

Skrevet

Sentralstøvsuger med eget avsug i sokkelen på kjøkkenbenken.

Helt fantastisk.

Noen venner av oss ha det og de sier det er helt topp.

Koster rusk og smuler bort til luken, starter støvsugeren med en bryter nede på sokkelen og skitten forsvinner.

Ellers så er jeg enig med det sjakten fra bad til vaskerom.

Dersom vaskerom og bad er vegg i vegg ville jeg, hvis mulig,latt veggen være skap med dør både på vaskerom og bad.

Da kan man stå på vaskerommet, legge sammen klær og legge de i skapet.Og du har dør på badet til å ta ut igjen klærene når du trenger de.

Skrevet

Stort vaskerom med eget rom for tørking av tøy. Benk hvor jeg kan brette tøy.

Gjerne sjakt fra badet rett til vaskerommet....kanskje selv ungene gidder å få møkkete tøy på riktig plass selv:)

Kjøkken med kjølerom.

Store barnerom med egen garderobe til hvert rom.

Innebygde skap på badene.

Skrevet

eg ville iallefall hatt stor gang med plass til vogn store garderobeskap osv..

så ville jeg hatt to stuer..sånn at barna har egen stue når de blir større.....

Bod... må ha plass til å oppbevare ting på.. og spesielt en bod der man kan ha f.eks sykler, akebrett osv..

Skrevet

Walk-in garderobe, definitivt. Og ett rom til med hyller og hengeplass til sengetøy, gardiner, duker, evt sesongklær <-- ytterklær, ja... Ett passe stort vaskerom, med endel skapplass og benkeplass. Og en stålkum:)

Skrevet

Egen sjakt fra bad til vakerom for skittentøy og mer bodplass. Ellers er jeg fornøyd, bygde i 2003.

Skrevet

Spiskammers med kjøl, frys og god oppbevaringsplass til duker, sølv, penservise, store kjeler og kjøkkenredskaper man sjelden bruker. (kenvood major?) etc i tilknytning til kjøkkenet. Helst med inngang utenfra og ut på utvendig spiseplass.

Skrevet

Tusen takk, alle sammen :)

Ser ut som at vaskerom er en gjenganger, så den SKAL jeg ha ;)

Spiskammers er egentlig veldig smart, men sjelden å se nå i dag... den må jeg tenke litt på.

Vi har et ønske som ingen har nevnt, og det er et type bibliotek/arbeids-/multimediarom.

Vi elsker bøker, og vil ha et rom hvor vi kan ha framme alle bøkene våre. Liker ikke å ha de nedpakket på loftet, i tillegg så er planen at sambo skal jobbe mye hjemmefra når vi flytter.

Skrevet

Jeg ville hatt et par ekstra stikkontakter på badet, gjerne under eller inni skapene rundt vasken.

Et lurt tips hvis du er litt fingernem:

Lag en pappmodell av huset slik det blir etter tegningene - se hvor dører går osv. Det er noe helt annet enn å se det på papiret!

Du får også en mye bedre ide om hvor stort eller lite et rom egentlig er.

Jeg husker ikke hvilken skala vi brukte, men modellen ble ca 40-50 cm høy, og huset var 1 1/2 etasje med noe løftet knevegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...