Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en pjokk på 10 mnd snart. Han sliter veldig med en jeksel som skal ut om dagen - har drevet med den mer eller mindre i en ukes tid nå. Så han hyler og sutrer litt rett som det er og jeg har skyldt på tanna.

Men i dag har jeg syns det har luktet skikkelig stramt av bleiene hans, mer påfallende tisselukt enn tidligere. Kan han ha uvi? Dvs at han skriker hver gang han tisser, fordi det svir? Er det mulig å stikse ei urinen fra bleia hans, har u-stix her hjemme..?

Han har hatt tunge bleier i dag som vanlig, så han drikker da nok. Han har ikke feber.

Må dette alltid behandles? Eller kan det holde at jeg får i han en del youghurt og sur væske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du u-stix med felt for nit, leuc og blod? Vel du kan ikke ta stixen i bleia. For å ta urinprøve er det spesielle poser man setter på rundt tissen og fester med tape.. Vet ikke om de har slike poser på apotek. Jeg anbefaler at du tar kontakt med lege for veiledning om utføring av testen. Det er lett å å forurense en slik prøve. Uvi er svært plagsomt og trenger behandling, og jeg anbefaler deg ikke å selvbehandle dette da du ikke kan få tilbakemeldinger fra barnet ditt. Dessuten kan uvi hos barn få alvorlige konsekvenser rakst i form av nyrebekkenbetennelse. Du skal ALLTID ta kontakt med lege når du mistenker uvi hos barn. Skrik når han tisser og stram lukt vil jeg si at er symptomer på en sikker uvi.

Skrevet

Jeg vet egentlig alt du sier, hadde tenkt å kontakte legevakt i morgen om det fortsatte utover kvelden. Jeg er sykepleier, og trengte vel egentlig bare en bekreftelse på det jeg tenkte selv.. Er bare så skeptisk til unødvendig antibiotika, og alle bivirkningene han kan få i form av sopp, diare osv.. Så jeg tenkte å se det an noen timer før jeg evt kontakta lege.

Men den siste bleia i kveld luktet det ingenting av, og nå har han ikke skreket på en stund, så nå tror jeg egentlig ikke det er uvi likevel. Jeg ble bare så i tvil da det luktet av et par bleier, men det kan være fordi de hadde sittet på noen timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...