Bergene Skrevet 23. februar 2008 #2 Skrevet 23. februar 2008 Hvorfor vil du det i så fall? Grunnen for at man bør begynne med fast føde er at det er fare for at jernlagene blir tomme. Jeg ammer vår jente på 9,5 mnd veldig masse, dette fordi hun er veldig små spist når det kommer til fast føde. Jeg er ikke så veldig bekymret for dette, men jeg prøver likevel så godt som mulig å få i henne litt annen mat også, det tror jeg er lurt. Hadde nok ikke bare bestemt at babyen ikke skulle få noe annet enn pupp liksom, men vil ikke babyen ha fast føde kan man jo ikke tvinge i h*n mat heller. Gi biter av mat og la barnet spise selv hjelper ofte når man har et småspist barn.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #3 Skrevet 23. februar 2008 Det går an, men da får ikke barnet all næring det trenger. Bla vil det mest sannsynlig få for lite jern. Et aktivt barn på 10-12 mnd vil nok heller ikke føle seg godt nok mett på kun melk
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #4 Skrevet 23. februar 2008 Ville ikke gjort det selv, men snakket med ei venninne idag som visstnok vil fullamme i 1 år! Ho har hele tida sagt at ho gjerne vil amme datteren sin fram til ho er 1 år, men det var først idag at jeg skjønte ho mente FULLAMME til ho er 1 år. Ble litt paff så jeg prøvde liksom å få stotret fram noe om at "ho må jo få noe annet!" og at siden ho hadde begynt å våkne og spise på natta igjen så var det et tegn på at ho trengte mer mat... Men fikk det jo bare ut helt feil, så jeg tror kanskje ho ble litt fornærma.... Bare følte jeg ville ha noe mer å "slå i bordet med" neste gang vi snaktes. Vi er i samme barselgruppe også og skal ikke ha ny time med helsesøster før 6. mai, så jeg ble bare litt bekymret... Sikkert noen som mener jeg blander meg opp i andres saker, men jeg tror venninna mi har misforstått litt dette med å skulle amme i 1 år... Er anonym, siden dette er et konkret tilfelle om noen andre enn meg selv...
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #6 Skrevet 23. februar 2008 Jeg ble visst det. Men fikk selvfølgelig smake på forskjelig mat ettersom jeg ble større da.
Fire småtroll Skrevet 23. februar 2008 #7 Skrevet 23. februar 2008 Jeg regner med denne venninna skal gå hjemme med barnet sitt i mer enn et år da, det tar jo litt tid å venne den til fast føde uansett om den er 6 eller 12 mnd... Kan ikke levere en unge som aldri har har fått fast føde i barnehagen. Tror ikke du trenger å være bekymret, hun kommer sikkert til å få beskjed om å gi jerntilskudd på helsestasjonen, det kan hun kjøpe på apoteket. Tror nemlig det kommer til å stoppe seg selv jeg. Vesla mi ville overhodet ikke ha noen form for fast føde før hun var ca 7,5mnd, bare pupp. Men siden hun ble mer og mer aktiv trengte hun jo mer energi, og det fikk hun ved å begynne å våkne for å få mat annen hver time om natta, hvor lenge tror du din venninne orker det? Dessuten begynte jenta mi å legge på seg for lite, kurven flatet ut fordi det ikke var nok med morsmelk lenger. Enhver mor vil jo gjøre alt for å få i ungen nok mat, det vil sikkert din venninne også. Jenta mi er nå 9 mnd og spiser endel fast føde (grøt, middag og litt brød), men hun ammes både morgen, kveld og to ganger om dagen i tillegg. Det kan jo din venninne gjøre også.. En annen ting er at ungene somregel ikke gidder å bli ammet så lenge, det er kjedelig, og de har ikke tid til å henge i puppen så ofte som det kreves, de vil heller leke og være med på det som skjer. Så igjen, jeg tror det er vanskelig å gjennomføre å fullamme i ett år, selv om jeg ikke tror det er skadelig i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #8 Skrevet 23. februar 2008 Jeg har en bekjent som har gjort dette med 3 barn.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #9 Skrevet 24. februar 2008 HI her: Tusen takk for svar alle sammen:) Da går det iallfall an ser det ut til, men at det kan bli ganske slitsomt for en mamma å skulle amme så ofte som ho etter hvert må om ho vil fullamme i et år. Og at lillejenta til venninna mi kanskje bør få i seg noe jerntilskudd om det skulle trenges... For meg virker det veldig som om ho har misforstått dette med amming i et år. Ho tror amming er det samme som fullamming, og det kan man vel fort tro... Hvis ikke det er jeg som er helt på jordet, da;) Jeg mener at det er anbefalt fullamming fram til 6 mnd og deretter gi mer og mer fast føde samtidig som man ammer, og at det å amme i 1 år betyr at man fullammer så lenge man kan fram til ca 6 mnd og deretter supplerer med fast føde. Som ei nevnte her; blir jo vanskelig med barnehage! Jenta skal i barnehage fra ho er 1 år, så det kan bli vanskelig med mat. Da får vi se hvordan det går. Tusen takk for alle svar iallfall; så kan jeg prøve å hjelpe venninna mi så godt jeg kan etter hvert:)
tudeluuu Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 vet om ei som fullammer i tillegg til å gi barnet sitt på 1,5 år vanlig mat! Dvs hun ammer like mye og ofte som da babyen var kun på melk, men nå får ungen mat i tillegg...
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #11 Skrevet 24. februar 2008 Jeg ville ikke tatt den sjangsen hvis du ikke har særdeles næringsrik melk(=stort barn). Jernlagrene blir tomme, noe som kan føre til blodmangel. Men du kan jo kose deg med amming ved siden av fast føde da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå