Gå til innhold

Hva med trening?

Shnuppi

Anbefalte innlegg

Hei igjen! Jeg starter en diskusjon med en gang...))

Jeg lurer på hvor mange av dere som trener/mosjonerer regelmessig under graviditeten? I såfall hva gjør dere? Treningsstudio, gåing, løping, styrketrening....?

Jeg er veldig glad i trening og trente mye før jeg ble gravid, men fikk ikke trene fra uke 6 til uke 8, nå er legen mindre restriktiv. Trener nå relativt moderat ca 3-4 ganger i uka med forskjellig: step, styrke og bevegelighet. Opplever at kvalmen blir bedre når jeg trener og jeg håper det vil hjelpe på eventuell vektoppgang...Første svangerskap la jeg på med 40 kg...helt vilt, satt på rompa og spiste. Trodde det var helt ok siden jeg var gravid. Tok meg fem år å komme meg i normalvekt igjen. Derfor trening også, men først og fremst trener jeg for velværet i kroppen.

Tror ikke barnet har vondt av det, bare det er tilpasset trening og at man ikke starter på noe helt nytt som kroppen ikke er vant til.

Jeg bruker å si at det ikke er så nøye hva man gjør, bare det er morsomt!

Vil gjerne høre andres erfaringer.

Fortsetter under...

Jeg har ikke trent i dette svangerskapet eller det forrige. Dette fordi jeg fikk tidlige kynnere som gikk over til premature rier i tredje svangerskap (dette er nr. fem). Ble derfor anbefalt å ikke overbelaste kroppen i det hele tatt. Fikk tidlige kynnere i dette og i forrige svangerskap også, og kan ikke gå lange biten før kynnerne er der hele tiden. Tar det derfor med ro som jeg er anbefalt. Er også sykemeldt på grunn av faren for premature rier.

Dere som kan trene uten at det går utover svangerskapet er heldige. Jeg regner med at du har en kyndig veileder i forhold til hvordan du skal trene styrke etc., nå når du er gravid. Mulig det må endres etter hvert som du vokser til. Lykke til med treningen.

Hei!

Jeg trener litt, og har gjort det hele livet mitt. Jeg foretrekker å gå turer, helst i skog, mark og på fjell, og på denne tida av året går jeg gjerne på ski. Jeg trener ellers litt i helsestudio, men under graviditet er jeg forsiktig med tunge løft.

For meg er det nødvendig å røre på meg, jeg blir mer opplagt og føler et kroppslig velvære. Jeg er klar over at jeg, etter hvert som graviditeten skrider fram, må justere både treningsmengde og -øvelser, men enn så lenge koser jeg meg med mine moderate treningsøkter :-)

Lykke til!

Hei,

Jeg trener regelmessig og bruker pulsklokke for å regulere intensiteten.

Jeg trener sykkel i sal for å mosjonere samt litt lett styretrening etterpå slik som push ups og "planken" ellers knipeøvelser og situps på skrå.

Jeg går også på Yoga for gravide. Det er veldig bra for ryggen som jeg fort får kink i, men har ikke hatt det siden jeg begynte med øvelsene :)

Jeg har hatt to veldige svangerskap; første gang var lett, jeg gikk lange turer, trente aerobic, gjorde styrketrening hjemme (anbefaler Kari Jaquessons bok "Hurra, jeg er gravid" med fine øvelser) + yoga. Gikk opp 20 kg, men raskt ned igjen.

2. gang hadde jeg kraftig bekkenlåsning, og måtte derfor droppe lange turer etter ca 12 uker, men svømte 2 ganger i uken + gjorde styrkeøvelser/gravid aerobic og yoga. Syklet så lenge ikke magen var i veien. La på meg 15 kg, og gikk relativt raskt ned til matchvekt, men litt tregere enn første gang.

Har blitt raskt frisk og rask igjen begge ganger, og er overbevist om at treningen er noe av grunnen til det. Viktig å komme seg raskt i gang igjen etterpå også, om ikke annet så med trilleturer - superfin og koselig trim!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...