L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 23. februar 2008 #1 Skrevet 23. februar 2008 vi har prøvd i flere mnd å få han til¨å ligge i sin seng, men det går dårlig... han våkner HELE tiden, men roer seg med en gang i vår seng... han har vært slik siden fødselen... har gjort alt for at sengen skal være koselig for han, og han kan gjerne sovne der..men våkner som sagt hele tiden... Hvor lenge samsov/er dere??? noen som har tips? Er det bare at han trenger mye nærkontakt? for han har alltid vært slik... 4 mnd og 3 uker er gullet=)
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #2 Skrevet 23. februar 2008 snuppa vår har sovet i egen seng fra dag 1, og eget rom fra hun var 1 uke gammel.. så kan vel ikke hjelpe deg her... men hvorfor ikke la han sove i egen seng noen netter, så får du heller våkne mange ganger da?? er vel verdt noen våkenetter hvis det får han til å sove i egen seng... jeg mener att ingen unger er for små til å sove i egen seng, og eget rom...
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2008 problemet er nemlig at vi er så utrolig slitne! han sover kjempe lite i løpet av hele døgnet... jeg og sambo har MANGEL på søvn seriøst... Tror det er vanskelig for andre å sette seg inn i, hvis en ikke har opplevd det selv. I går feks la jeg han i sins eng 1940.. Til vi gikk å la oss (2330), måtte jeg inn til han 20 ganger. Med andre ord, ganske slitsomt.. Vi har ingen problem med å alhan sove i vår seng, vi sover godt:) men har jo lest at de brude sove i sin seng.. Eget rom når hun var 1 uke gammel? oi det var tidlig! Men vi er forskjellige...
<3 lykkeliten <3 Skrevet 23. februar 2008 #4 Skrevet 23. februar 2008 Noen babyer trenger mye nærkontakt. Det har alle mine gjort. Vi har hatt dem i senga sammen med oss, fordi vi synes det har fungert best i forhold til amming og søvn. Vi har lagt dem i sin egen seg til kvelden og når di har voknet og skal ha mat, er det over til oss. Jeg synes vel egentlig at dere skal gjøre slik som det passer best for dere og ikke tenke på hvordan andre gjør det. Hvis det fungere best at ungen sover sammen med dere så forsett med det. Søvn må man ha. Ungene våres har vært sammen med oss til ca 16 mnd.
Lykkelig g~g~j Skrevet 23. februar 2008 #5 Skrevet 23. februar 2008 gir du han noe flakse? Vi har selv funnet en måte som gikk fint. Vi begynte med å gi han enten melk jeg hadde pumpet eller mme på flaske når han lå i sengen sin. Da sovnet han underveis stort sett og ble dermed vant til sin seng. Dette begynte vi med da han var 3mnd, før d ville han kun sove med meg i sengen.. nå kan jeg amme han om natten og legge han tilbake i sin seng og vi sover videre. Jeg syntes d e kjempe koselig med samsoving men det er ikke til å stikke under en stol at man sover bedre når man får sengen "alene"... vi brukte også softbagen hans en stund i sengen for den er lunere. Npå ligger han på en dyne, et saueskinn og med dyne over.. da er d ikke så "Lufting" rundt han...
kisso Skrevet 23. februar 2008 #6 Skrevet 23. februar 2008 Mitt råd er å la han sove med dere. Jeg har to barn nå, gutt på 6 jente på 6mndr de er totalt forskjellige. Første mann ville alltid sove i vår seng og fikk tilslutt viljen sin, vi fikk et helt anna liv når vi gav etter. Han trengte det rett og slett. Noen sier...legg deg aldri med barna dine...men vi bør heller se på selve barnet spør du meg. Det fungerte fint for oss hvertfall. Viktigste er at du passer på at barnet ikke blir for varmt, kanskje ha babydynen i din seng. Vi avvendte småen etterhvert som han ble eldre, ingen problem i det hele tatt. Litla vil jeg gjerne også ha i senga mi for kos innimellom men hun er faktisk ikke interessert i det hele tatt, hvertfall ikke på natta, men på formiddagen tar vi kanskje en lur i lag. Det er rett og slett bare forskjellige behov tror jeg...
jom83,mamma 25.aug! Skrevet 23. februar 2008 #7 Skrevet 23. februar 2008 Vest du bruke ammepute så kan du prøve å lægge den i sænga. Det funka på vårres tulla. Lokte mamma av den så trur det hjælpe på.
Lykkelig g~g~j Skrevet 23. februar 2008 #8 Skrevet 23. februar 2008 ...dersom dere alle 3 sover godt i sengen så ville jeg ikke stresset enda med det... minien her våkner hver time nesten i sengen vår fordi han lukter meg hele tiden sikkert.. men om han sover godt så ikke stress enda.. )
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 23. februar 2008 tusen takk for innspill=) vi har samsovet helt frem til han var 3 mnd da begynte vi å prøve å legge han i sin seng... gradvis liksom... prøvde å pumpe melk og la han i senga med flaske istedet for pupp... bidro iallefall at vi har fått han til å sovne i sin seng:) han sovner aldri med flaska, men etter han er god og mett=) men han våkner HELE tiden! slisomt! i senga har vi madrass med en myk dyne oppå ( nest største babystrørrelsen), helseteppe i en pølse rundt han... kose bamsen hans som han er så glad i og dyne oppå... når vi har han i vår seng bruker jeg selvsagt hans dyne:) og han ligger litt for seg selv, vi ligger litt lengre ned i senga om dere skjønner? har forresten prøvd å legge et amme innlegg/genser atme han, men det fungerer bare en liten stund:) føler bare at alle i familien rundt oss kritiserer oss for dette... altså at vi samsover... (
Lykkelig g~g~j Skrevet 23. februar 2008 #10 Skrevet 23. februar 2008 IKKE TENK PÅ HVA ANDRE MENER... )) alltid noen som ska fortelle deg at de ska ha eget rom, egen seng, kun pupp, ingen byssing, ingen kos på natten osv osv... tenk om d var så lett da!!! ingen barn er like - alle har ulike behov så gjør d dere føler er best )) lykke til... ps: husker du meg fra bim??? (so-xited)
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 23. februar 2008 ja elvsagt husker jeg deg so-xited:) går det bra? så morsomt å se deg igjen:) ja det er så mange som hele tiden skal fortelle en hva som er det beste for vårt barn... men vi kjenner barnet vårt best:)) må kanskje bli flikere til å drite litt i hva folk sier og heller si litt ifra... *sukk* men det er ikke lett=))
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #12 Skrevet 23. februar 2008 Selvfølgelig vil han bare sove i deres seng så lenge dere hiver inn håndkleet og tar han over i senga. Dette er vel klassisk? Han vet jo at dere gir etter.
Lykkelig g~g~j Skrevet 23. februar 2008 #13 Skrevet 23. februar 2008 åå så kjekt du husket meg (byttet nick ettersom d ble for mange jeg kjente som visste nicket mitt, ønkset å være litt mer "anonym" hehe Her går det veldig fint. Hadde litt "tøff" start med han ettersom han nektet å sove før kl var 02 om natten.. Gjeeesp! Men nå har vi som du ser over fått litt rutiner i hus. Var litt arbeid å få dem på plass men d gikk. Han er blitt stooor da, 9kg og 69cm lang ) hva me dere?? )) ang at alle andre har en oppfatning har jeg begynt å enten jatte med ellers så avføyer jeg dem kjapt med et lite "jeg gjør d jeg føler er bra for MITT barn..." da bruker de å slutte hehe
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 23. februar 2008 Ja det har vært en ganske tøff tid for oss også... han har hatt søvnproblem fra dag 1 egentlig... så savner sammenhengende søvn... kanskje en time hadde vært DEILIG=)) Men det går seg vel til... Vi skal til manuell terapaut med han og på sykehuset... Må finne ut hva som er "galt"... men han er blid og fornøyd gutt på dagen:) så søt atte:) Han er 64 cm og 8,2 kg... så en stor gutt=) har bare ammet han da(gjør det fortsatt)... han var 3225 ved fødsel (50 lang) så han har lagt kraftig på seg kan en si:)) hehe... Deilig med litt rutine ja:) Heldigvis har vi begynt med det her også... =) Ja sambo sier også at jeg skal bare jatte med, skal prøve fra nå av:))) hehe... Hvordan syns du ellers det går som mamma? var det slik du trodde? Det har vært tøft til tider det må jeg innrømme, men også det mest fantasiske:) er så glad i nurket vårt at:)
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 23. februar 2008 anonym: 14,16--- syns dette blir litt firkantet av deg å skrive.. men OK! takk for innspill... Kan forøvrig nevne at vi prøvde i 1 uke hvor det var opp og ned av senga hele natta... og da er det ikke snakk om 1 eller 2 ganger eller 20... vi gjorde det på skift og var oppmellom 50-70 ganger hver natt den uka! ! ! Etter 1 uke ga vi opp, vi var helt utslitt! det var ingen forbedring! Og da kan en jo spørre seg: Har det ikke noe å si at en selv skal få sove? Når han tross alt roer seg mer i vår seng? han er en god del våken JA, men på langt nær så masse!
Lykkelig g~g~j Skrevet 23. februar 2008 #16 Skrevet 23. februar 2008 fint innspill av anonym over her :-P typisk dib ;-) hehe... d e veldig kjekt å være mamma, men eg kan nok ærlig innrømme at jeg ikke har syntes det hele tiden! Er mye fokus på hvor fantastisk det er å bli mamma og at alt er vakkert og nydelig.. men jeg må si at d har vært slitsomt! Har en kjempesnill gutt som stort sett er glad og fornøyd men d er jo ikke til å stikke under en stol at d er mye arbeid, litt søvn (tenk da .. 1 natt uten å bli vekket.. hehe) men har nå virkelig begynt å bli bedre... nå "kjenner" jeg han bedre og vi kan "leke" litt sammen og jeg vet litt mer hvordan dagene blir.. trives godt me å være hjemme, har noen venninner som også er i permisjon så vi kan være litt sammen. Syntes d er koselig men laaaangt mer utfordrende enn forventet hehe... )) men når dette er sagt så er han verdens nydeligste hehe... syns vi ikke alle d )))) (var forresten 4030g og 52cm når han ble født... )
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #17 Skrevet 23. februar 2008 kan si meg VELDIG enig i det du skriver... er jo nesten litt tabu belagt det der... også tror jeg det er forskjell på hvilke unger en faktisk får... noen sover 20 timer i døgnet, andre bare 10. (slik som min kar=) hehe. Og selv om man skriver sånne ting så betyr liksom ikke det at man ville byttet eller er noe noe mindre glad i ungen sin... en sier egentlig bare det som er fakta... ingen tvil om at det var mer jobb enn jeg hadde trodd... Men som sagt det beste som har skjedd EVER... elsker at vi er en liten familie:) jeg stortrives også hjemme, syns det er deilig... men syns dagene går så fort... har til dags dato tenkt: "nå må jeg finne på noe, jeg kjeder meg"... det har liksom gått i ett... hehe...
Lykkelig g~g~j Skrevet 23. februar 2008 #18 Skrevet 23. februar 2008 ja er så rart... spør liksom meg selv.. '"hva har jeg gjort de siste snart 5mnd...!??!" tiden bare flyr avsted. har laget meg en liten tanke jeg om at jeg har en ny jobb nå.. som også er hobbyen min ) med dette mener jeg at jeg har likso fått "drømmejobben" , være hjemme og se til at min lille engel har d han trenger og får den trygghet og nærhet han trenger og i tillegg er d likso hobbyen min fordi jeg trives med det. Så har jeg satt litt av resten av livet litt på hold så jeg ikke skal få dårlig samvittighet for d jeg ikke får gjort. Skulle ha limt i album, skulle møtt venner mer osv osv.. dette tar jeg når jeg har litt mer tid på denne måten slipper jeg unna mye dårlig samvittighet nå hopper jeg i bilen, ska i solarium hehe.. må brune meg litt til kvelden for jeg skal på ace of base konsert og drikke øl hihihi ) veldig koselig å "prate" med deg igjen... vi sees nok her inne også ha en trivelig kveld ... ))
Gjest Skrevet 23. februar 2008 #19 Skrevet 23. februar 2008 Vi samsover. Jeg syns det er kjempekos og vi sover mye bedre sånn. De første mnd var jeg desperat på å gjøre alt "riktig" selv om jeg ikke var enig i det. Men takk og pris for at jeg "gav etter" og fulgte instinktene Nå sover hun MYE bedre og hun føler seg så trygg:) Vi har satt senga vår inntil hennes sprinkelseng. Har tatt av ene sideveggen på den slik at madrassene våre går i ett. På den måten sover hun i sin egen seng og blir vant til den, samtidig som hun får den nærheten hun trenger. Dersom dere sover godt sammen syns jeg dere bare kan fortsette med det inntil hun ikke trenger det lenger
Gjest Skrevet 23. februar 2008 #20 Skrevet 23. februar 2008 Sorry, inntil HAN ikke trenger det lenger... )
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #21 Skrevet 23. februar 2008 ja vi snakkes sikkert en annen gang so-xited:) kaller deg bare for det;) kos deg i kveld da;)) BluBb: Går det an? altså å fjerne den ene veggen? Vi har vanlig sprinkel seng som er kjøpt på små troll... Vurderer nesten å kjøpe en annen hvis en må han en spesiell... ? Kanskje du kan forklare litt?=)
Bergene Skrevet 23. februar 2008 #22 Skrevet 23. februar 2008 Hvis dere alle sover godt med han i sengen hvorfor ikke bare fortsette slik da? Vi samsover med vår jente på 9,5 mnd ser ingen problemer med det. Tror de bare har godt av nærkontakten jeg =).
Bergene Skrevet 23. februar 2008 #23 Skrevet 23. februar 2008 Jeg svarer for hun andre jeg (husker ikke nicket): Jada går helt fint å fjærne den ene veggen på sprinkelsengen, er bare å skru den av .
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #24 Skrevet 23. februar 2008 frulykkelig: har du sagt det til folk at dere fortsatt samsover? hvordan reagerer de?? svigermor får helt noia når jeg sa det... Hun spør HVER gang liksom:) sover han alene, sover han sammen med dere.. dere MÅ ikke la han sove i deres seng osv osv.. I morgen (hvis hun spør) skal jeg si at han sover i sin seng... slipper maset da:) hehe. så det går an altså? den blir ikke ustødig? må prøve det da:) takk for tipset;))
Bergene Skrevet 23. februar 2008 #25 Skrevet 23. februar 2008 Altså jeg sier det ikke til folk om de ikke spør, men har jo ingen problemer med å si det heller, tenker bare ikke på å si det uten at temaet blir bringet på bane liksom. Folk får mene eller tenke som de vil, bryr ikke oss så mye, vi gjør det som er best for oss uansett. Vi begynte å samsove fordi jeg ikke orket å stå opp om natten for å amme, hehe. Dessuten pleide lillemor å våkne når jeg la henne ned igjen etter endt amming, og det orket jeg ikke. Min mor spurte for noen dager siden om lillemor sov i egen seng, da jeg sa nei sa min mor noe sånt som at hun blir så bortkjemt hun jenten der. Da svarte jeg at; ja klarer jeg å skjemme henne bort på nærhet og kjærlighet har jeg klart jobben min som mamma =). Men man kan jo også bare lyge litt som du foreslår for å slippe mas, hihi. Ja vet om mange som gjør dette (tar bort den ene senge siden). Vi prøvde det og sengen ble jo litt mer ustødig, men ikke for ustødig ;-). Men vi måtte skrudde siden på igjen fordi på den sprikelsengen vi har er sengebunnen så langt inne på en måte sånn at det blir et stort glipp mellom vår seng og hennes (vanskelig å forklare). Dessuten klarte vi ikke å få madrassene i samme høyde, men du kan jo prøve å se om det går med deres seng. Det finnes fresten spesial senger å få kjøpt som er beregnet til dette. Nå har vi sprikelsengen inntil vår bare som et "gjerde" for at lillemor ikke skal rulle ned på gulvet. Jeg liker nemlig bedre å ha henne på den siden i stedenfor på midten. Da kan jeg legge meg inntil mannen som alltid sover rolig om lillemor skulle sove urolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå