Gå til innhold

Brie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusentakk for info om pasteurisering.

Fortsetter under...

Skrevet

sitat: " Smøreoster (tubeost, Philadelphia, skinkeost osv.) er IKKE det samme som mykost. Disse kalles smelteoster og er laget på en helt annen måte enn Brie, Camembert etc. Smøreoster er ikke lagrede og de er helt ufarlige å spise. Slike oster kalles også ferskoster. Mozzarella går for øvrig også under denne kategorien. "

Har du link til dette? I mine øyne er problemet at listeria kommer til osten etter den er pasturisert. Så jeg syns det var rart det er forskjelle på brie og eks Tine smøreost.

I storbritannia blir gravide frarådet fra å spis f.eks. philadelpihia

Skrevet

la luz: Listeriaen kan være der etter pasteuriseringen, i svært små mengder. Utfordringen med modnede oster er derfor selve modningsprosessen, som skal gi osten riktig smak og konsistens ved hjelp av muggsopper. Dersom det er Listeria til stede i osten vil disse bakteriene sannsynligvis også trives godt og formere seg ved modningen, og kan nå nivåer som er farlige for gravide (men som vi vanligvis vil takle helt fint med mindre du har nedsatt immunforsvar/er svekket i utgangspunktet). Tines smøreoster er ikke modnet på en slik måte. Listeria vil ikke trives i harde oster (vanlig Norvegia og slikt), derfor er disse trygge selv om de skulle være vellagrede.

Skrevet

Veldig interessant. Er I usa og her er philadelfia, en pasturisert ost fy!

Skrevet

Sendte mail til Mattilsynet og TINE, og fikk følgende svar:

Vi har forståelse for at man som gravid har spørsmål da listeria har vært i media i det siste. Vi ønsker å informere litt om dette. Den aktuelle osten som har vært i media, kom fra et gårdsmeieri.

TINE har ikke påvist listeria i noen av sine oster. Den aktuelle osten var produsert av pasteurisert melk, men har mest sannsynlig fått en forurensing av listeria etter produksjon. Det er viktig å pasteurisere melken for å drepe bakterier, men like viktig er hygieneforholdene før, under og etter produksjon. Dette er TINE meget nøye på å gjennomføre, og vi har en tett dialog med Mattilsynet.

Det blir anbefalt at gravide ikke spiser myke oster, slik som Brie og

Camembert, da Mattilsynet ønsker at alle gravide er på den sikre siden. Det vil ikke si at listeria er vanlig i slike oster.

Smøreoster kan man trygt spise som gravid, likeledes harde hvitoster og brunoster. For mere informasjon fra Mattilsynet anbefaler vi www.matportalen.no. Håper vår informasjon var betryggende, takk for at du kontaktet oss!

Har du andre spørsmål om TINE eller TINEs produkter, kontakt oss gjerne igjen. TINE Forbrukersenter treffes på telefon 800 35 999, eller på vår internettside www.tine.no.

Med vennlig hilsen

TINE BA

Birgit Milner

Forbrukerkonsulent

Skrevet

Her er svaret fra Mattilsynet:

Spm om smøreost

Kostholdsrådet som ble endret 7.12.2007 omfatter myke og halvmyke oster som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. http://matportalen.no/Saker/1197029515.57

Andre typer ost som er pasteurisert anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer skal være trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan.

Det vil imidlertid være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike produkter og matvarer. Det essensielle er om produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitter og bakterier. Er du usikker på et produkt? - Ta kontakt med produsenten for å forhøre deg. Det er produsentens ansvar å sikre at produktene de selger er trygge.

Kontaktinfo til Tine:

Forbrukerhenvendelser

TINE Forbrukersenter; ring grønt nummer: 800 35 999

E-post: [email protected]

Hilsen

Redaksjonen Matportalen

Annonse

Skrevet

Jeg sa akkurat det samme litt lenger opp.. Hehe! Men kjekt at folk her får det inn med t-skje.. Enda vil det sikkert være noen som NEKTER å spise smøreost osv.. Husk at vi er gravide,ikke sjuke.. Men jeg tror ofte at gravide er sjuke.. I hodet iallfall.. Ingen som kan tenke selv lenger. Skal vi ta salami diskusjonen samtidig? Jeg har nemlig en e-post fra gilde som sier at det er greit.

Skrevet

Det har altsaa aldri blitt funnet listeria I et tineprodukt. Da anser jeg det for min del 100 prosent trygt. Takk for god info Bombobadilla

Skrevet

Kjaere naann! Ikke Gilde Mailen!! Iiiiiik Da maa vi igjennom den dere vi stoler ikke paa produsenten greia igjen, bukken aa havresekken, matportalen sier... God nyansert info tas ikke mot med takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...