Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #1 Skrevet 23. februar 2008 Venninna mi hadde glemt seg bort igår og kjøpt inn forskjellige oster som vi kunne kose oss med i kveld..hun tenkte jo ikke på at jeg ikke kan spise sånn ost egentlig. Jeg har holdt meg unna sånne oster hele sv.skapet, men jeg fikk kjempelyst på brie nå da! Er det krise om man spiser det en gang? Noen fler som har spist denne type oster i sv.skapet?
Hikken Skrevet 23. februar 2008 #2 Skrevet 23. februar 2008 Jeg har spist brie (glemte meg rett og slett) men alt står bra til her :-)
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #3 Skrevet 23. februar 2008 Det som er det skumle er at hvis disse skumle bakteriene finnes i akkurat den ene biten med brie du spiser, så er skaden gjort....
Sigyn - 2barnsmor :) Skrevet 23. februar 2008 #4 Skrevet 23. februar 2008 jeg har også så utrolig lyst på brie.... har ikke spist det enda... da min venninde fikk en gutt for 1år siden, var beskjeden at man kunne spise brie, men det kan vel hende de har ombestemt seg...
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #5 Skrevet 23. februar 2008 Jeg fødte mine første for over 2 års siden, og jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne spise Brie, det samme har alle venninnene mine fått beskjed om som fødte lenge før meg........så dette har vært allmenn kunnskap lenge. Men, jeg tror Brien fra Tine er pasturisert.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #6 Skrevet 23. februar 2008 HI her... Nå har jeg vært i butikken og sjekket "alle"ostene:)hehe..camenbert og castello og briene og alt er jo pasturisert....? Er det en annen grunn til at vi ikke kan spise det? Har jo alltid hørt at man ikke skal spise upasturiserte oster...
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #7 Skrevet 23. februar 2008 Det er jo en grunn til at de nå fraråder gravide å holde seg unna slike mykoster.. Om det er listeria el...tror jeg....
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #8 Skrevet 23. februar 2008 er ostene laget av pasteurisert melk kan du spise dem. er jo oster som ikke er det man advarer mot. da er nemlig melken behandlet slik at disse farlige tingene som eventuelt kunne ha vært i melken har blitt drept.. alle melkeprodukter i norge skal ha opplysning om det dersom melken ikke er pasteurisert.
Miss Misantrop Skrevet 24. februar 2008 #9 Skrevet 24. februar 2008 Til bake til Brie... Altsaa det er jo en rekke orginalprodukter som kommer med kopier mere eller mindre like sine orginaler cognac/brandy Dijone sennep har tusenvis av daarlige og gode etterlikninger der ute som bestaar av allt mulig rart. Brie, den originale varianten er upasturisert. Tine har laget noe som ligner den orginale Brie (uten samme lukt, smak og konsistens, men likefullt I min smak GOD..mmm) denne er pasturisert og kan fint spises. Men altsaa naar helsevesenet uttaler seg om ost eller sennep kan de jo ikke dekke alle produsenter som finner paa aa kalle sine produkter med samme navn.
Miss Misantrop Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Originally, Brie was a French cheese, but now there are also Brie-style cheeses from outside of France. The cheese is produced in the region of the same name (which is basically just outside of Paris). It is made of the milk of cows.The milk of soft cheeses (à pate molle in French) is not heated during the production of the cheese. Talleyrand said about this kind of cheese that it was the king of cheeses. He said that in the 19th century. This kind of cheese has been made for at least 1000 years, though.In Europe this cheese is usually not treated chemically. It might therefore change in consistency or color. It will go bad if it is not kept in the refrigerator. In most countries, Brie-style cheeses are made with Pasteurized milk.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #11 Skrevet 24. februar 2008 I følge mattilsynet - som nylig har endret retningslinjene på dette området grunnet flere dødsfall, blant annet tvillingfostre - skal man være forsiktig med myke oster selv om de er pasteurisert. Det heter at ostene skal spises ferskest mulig, fordi listeria KAN utvikle seg i osten mens den ligger kjøleskapet. Er det en stund til utløpsdato er det derfor ok å spise. Nærmer utløpsdatoen seg, eller den har utløpt, er det en liten sannsynlighet for at listeria-bakteriene har klart å formere seg så mye at det kan bli farlig. Ost som er varmebehandlet er alltid ok. Listeriaen dør ved en interntemp på 70 grader (men overlever frysing). Dette gjelder forøvrig også kjøttprodukter som kokt skinke og andre sånne pakker med ganske lang holdbarhet. Er det lenge til ostene går ut på dato skal det derfor være trygt å spise:) (Listeriaen trives ikke i harde oster, som brunost og gulost, så de kan trygt spises uansett. Smøreost er etter hva jeg har skjønt også ufarlig:))
Jeg og nurket Skrevet 24. februar 2008 #12 Skrevet 24. februar 2008 Nemlig! Et godt og litt balansert svar. Til alle dere som lurer på "kan jeg spise dette?" anbefaler jeg www.matportalen.no. Der står det egne kostholdsråd for gravide. Her inne vet du aldri hvor mye den som svarer deg egentlig kan om det du lurer på. Hos Mattilsynet har de fagfolk... Husk også at selv om melken er pasteurisert er den ikke steril (det er jo bare å sette en kartong på benken noen dager og se hva som skjer), og det kan være betingelser under produksjon og i det ferdige produkt som gjør at gravide bør holde seg unna visse matvarer.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #13 Skrevet 24. februar 2008 Nei, er man ikke den skarpeste kniven I skuffen burde man slavisk se matportalens vide begreper, men for oss andre som vet at VARMBEHANDLING og PASTURISERING er det samme og kan dra en og annen selvstendig konklusjon er det lov a bruke hodet.
Miss Misantrop Skrevet 24. februar 2008 #14 Skrevet 24. februar 2008 Lol, ja det var jo et litt merkelig innlegg. All ost som er varmebehandlet er ok, men man bor vaere skeptisk til pasturiserte produkter.... Myk oster er litt skummelt selv om de er varmebehandlet. Men ikke smoreost (?!) Hmmm... Men pasturiserte produkter er ikke ok naerme utlopsdatoen og skulle produktet som er pasturisert tilfeldigvis hete Brie er det ikke spiselig. Det er virkelig fullt kaos. Litt enig med anonym 1057- det er lov aa bruke hodet.
Trulte76 Skrevet 24. februar 2008 #16 Skrevet 24. februar 2008 visst den er pasurert hvorfor kan man ikke spise den da? Trudde det var kun upasturerte man ikke kunne spise jeg?!?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #17 Skrevet 24. februar 2008 Mange her som har litt vondt for det trur jeg.. Smøreoster fra Kavli er ok (tubeoster også) Smøresoster fra Tine er også OK,sånne med kryddersmak, ananas osv. Philadelphia er også OK. Det som ikke er OK er oster som Brie,camembert,blåmuggoster osv.
Miss Misantrop Skrevet 24. februar 2008 #18 Skrevet 24. februar 2008 Tror grunnen til det er at hvis et pasturisert produkt ligger forleng utvikler det seg ogsaa bakterier- ergo man maa holde seg godt innenfor holdbarhetsdatoer, som forovrig er satt etter hvor mange bakterier produktet vil inneholde naar fristen gaar ut. Den satte holdbarheten kan vaere litt lang for gravide, derfor anbefalles det at produktet konsumeres godt innenfor denne fristen. Saa raader det tydligvis en forvirring om begrepet varmebehandling kontra pasturisering som jo er det samme. I tillegg til dette raader det en forvirring rundt at noen tror at en brie er en brie er en brie- noe som srlvfolgelig er feil. Seff er pasturiserte produkter ok aa spise. Ps dere som mener at smoreost er I en annen kategori en smoreost: kan jeg faa en forklaring paa dette? Hvis begge er pasturiserte og innen for holdbarhetsdatoen, mener jeg...
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #19 Skrevet 24. februar 2008 Forskjellen er at det ene kalles MYKOST (som gravide blir frarådet) og det andre heter KREMOST. Det er ikke samme sak! Og pasteurisering er: Årsaken til at melk og andre meieriprodukter pasteuriseres, er at man vil uskadeliggjøre farlige bakterier. Slike bakterier kan komme fra dyrene, bonden eller melkeutstyret som brukes. Man kunne valgt å koke melken istedenfor å pasteurisere den, men da ville smaken forringes. Pasteurisering er derfor en trygg og skånsom måte å behandle melken på. Pasteurisering går ut på å varme opp melken til 72 grader i minst 15 sekunder. Dette er vanlig pasteurisering. Det finnes også andre former for pasteurisering der man bruker høyere temperatur og hvor varmebehandlingen tar lengre tid. Meieriprodukter med veldig lang holdbarhet som for eksempel kaffefløte har gjennomgått denne typen utvidet varmebehandling. Det var den franske mikrobiologen Louis Pasteur (1822-1895) som oppfant selve metoden. Napoleon III ga Pasteur i oppgave å løse problemet med sykdommer som oppsto i forbindelse med produksjon av vin. Pasteur fant ut at det var mikroorganismer som ble dannet under vinproduksjonen var forklaringen på hvorfor folk kunne bli syke av å drikke vin. Disse mikroorganismene kunne drepes ved hjelp av oppvarming. Det er den samme teknikken som i dag også benyttes i produksjonen av melk og øl. Louis Pasteur er ellers kjent for å ha funnet opp vaksinen og for å være den som først påviste forekomsten av virus. Hentet fra melk.no. Da bør det være klart at PASTEURISERING OG VARMEBEHANDLING ER SAMME SAK!! Hilsen kokk
Miss Misantrop Skrevet 24. februar 2008 #20 Skrevet 24. februar 2008 Til anonym 1257 Det du skriver her er en sannhet med modifikasjoner og jeg tror ikke paa overforenklinger. Mennesker I dag liker ikke bare aa bli fortalt hva de skal og ikke skal gjore. De vil forstaa hva som ligger til grunn for anbefallinger.
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 24. februar 2008 #21 Skrevet 24. februar 2008 Det anbefales at gravide holder seg unna ALLE lagrede mykoster som Brie, Camembert etc. Uansett om de er pasturisert eller ikke. Bakgrunnen for at disse anbefalingene er utvidet til også å gjelde pasturiserte produkter er at ulykken på Rikshospitalet skjedde til tross for at osten var laget av pasturisert melk. Det spiller altså ingen rolle om Brien er "ekte" eller ikke, poenget er at all lagret mykost KAN inneholde listeria pga. lagringen (som må til for at smaken skal frem). Smøreoster (tubeost, Philadelphia, skinkeost osv.) er IKKE det samme som mykost. Disse kalles smelteoster og er laget på en helt annen måte enn Brie, Camembert etc. Smøreoster er ikke lagrede og de er helt ufarlige å spise. Slike oster kalles også ferskoster. Mozzarella går for øvrig også under denne kategorien. Harde oster som brunost, gulost, sveitserost etc. regnes også som trygge fordi de er så harde at listeriabakterien ikke trives i slike oster.
Miss Misantrop Skrevet 24. februar 2008 #22 Skrevet 24. februar 2008 Det er seff IKKE anbefalt aa spise upasturisert mozzarella. Ku eller vannboffalo melk, et fett for listeria. Det er derimot ikke sagt at jeg ikke kommer til aa spise det.
Lille Luna Skrevet 24. februar 2008 #23 Skrevet 24. februar 2008 Ett tips alle sammen: Les på pakken før dere kjøper noe. Er det pasturisert er det trygt:-) enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #24 Skrevet 24. februar 2008 Når det gjelder mykoster: bare dersom det er lenge til varen går ut på dato!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå