mummimammsen Skrevet 23. februar 2008 #1 Skrevet 23. februar 2008 Hei. Ser ut til at jeg har blitt bitt av tøybleie-basillen etter mye lesing her. Kan virkelig ikke se noen grunn til ikke å prøve:) Tenkte å strikke noen ullbukser selv, har ullbukseoppskriftene fra nøstebarn, men lurer på om det er noen som har noen oppskrifter på andre typer? Lurer også på om man kan bruke vanlig ullgarn for så å sette den inn med lanolin selv etterpå? Eller må man bruke ferdiginnsatt lanolinullgarn? Jeg tenker å begynne med brettebleier. Det finnes i gas og flanell, hva er best? Synes flanell kjennes mykest ut... Trenger jeg brillebukser mellom brettebleiene og sperrelag når han er helt nyfødt? Tusen takk for svar:)
Gjest Skrevet 23. februar 2008 #2 Skrevet 23. februar 2008 Jeg vil oppfordre deg til å melde deg inn i tøybleieforumet på tettinntil først som sist. Hvordan du gjør det er forklart i mange av trådene under her. Der finner du flere mønster til ullbukser, og litt om garn. Du kan bruke alt ullgarn som ikke er superwash til ullbukser, og så sette inn med lanolin etterpå. Garn som er maskinvaskbart kan ikke brukes. Brettebleiene i gas suger litt bedre enn de i flanell. Gas holder også bedre på morsmelkbæsj. Gasbleiene er litt stive, men er jo så tynne at du myker dem fort opp i selve brettingen og varmen fra barnet gjør resten. Bleia er myk og luftig når den er på. Brillebukser er kjekt for å holde bleiene på plass og tette igjen for lekkasjer ved lårene. Du kan også bruke en snappi til å feste bleia, men da mister du den ekstra tettingen ved lårene. Du trenger sperrelag også når han er nyfødt, så fort ammingen kommer i gang tisser de overraskende mye. De får jo all maten sin i flytende form.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #3 Skrevet 23. februar 2008 Takk for svar. Har søkt om "medlemskap" på tettinntil, men ikke fått noe svar ennå... Ble så utålmodig da jeg hadde lyst til å begynne å strikke idag:)
mummimammsen Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2008 Mente ikke å være anonym:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå