Gå til innhold

Må man være tankeleser for å gi MME?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med et par dillemmas når det kommer til MME.

Hvordan er det meningen at man skal kunne blande MME i tide?

Jeg mener, når vesla våkner og skal ha mat klokka 5 om morgenen, må vi sprette opp, koke vann i vannkokeren, vente til vannet er 70 grader (som WHO sier at det skal være eller 50-60 som det står på pakka), blande inn MME-pulver, vente til vannet er 37 grader og klart til å servere.

Selv med rennende kaldtvann tar dette en evighet, og så fort jeg prøver å legge fra meg jenta i senga si, eller setter henne i vippestolen, gråter hun av full hals.

Sånn jeg har forstått det, er det nå også funnet ut at varme tåteflasker avgir hormonhermende stoffer.

Så... her sitter jeg totalt forvirret, og aner ikke hvordan man skal kunne blande opp litt MME på en trygg måte, uten at barnet får i seg farlige bakterier eller hormonhermende kjemikalier.

Hvordan gjør dere det?

Noen tips?

Hjelp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det er ikke så lett alltid, nei.. Men man finner jo en rutine etterhvert.

Sånn til å begynne med så kan du jo bruke ferdigblandet MME (NAN)om natten ihvertfall. Ca 20 sek på 350 i mikroen er passe her ihvertfall.

Vi brukte det i begynnelsen, men nå blander vi pulver.. Fant etterhvert ut når poden var sulten sånn at vi er litt i forkant med maten (han har en spesiell sutring når han begynner å bli sulten).

Og da gjør jeg det som anbefalt av WHO; Kokende vann, kjøle kjapt ned til 70 grader i rennende kaldt vann (bruker steketermometer.. Det går kjappere enn man tror), blander pulver og kjøler ned alt i et kar med kaldt vann. Ialt tar det nok ikke så mye mer enn 5 minutter. Men det kan jo være veldig lange minutter når småen skriker, det er helt sikkert!

Håper dette hjelper litt.. :-)

Skrevet

Gjør det du føler er rett du =) Vi har alle overlevd noen timers gammel mme. Jeg har til begge mine barn laget måltidene kvelden før. (jada,jada vet man med ny forskning ikke skal gjøre det) Koker vann, avkjøler, blander pulver + malt og setter i kjøleskap. Varmer til og med i micro ;P Alt er jo farlig nå til dags. får jo kreft av alt ;P

Skrevet

vi tar med stellebagen på soverommet og blander på nattbordet; har med termos med varmt kokt vann, flaske med kaldt kokt vann, boks med ferdig oppmålt pulverdose og flaske. når vesla våkner er det fort gjort å blande mme til henne fra sengekanten! finner etterhvert ut hvor mye varmt og hvor mye kaldt vann som trengs for at det skal bli lunket! :) har fungert fint for oss i 5 mnd!

Skrevet

Her så koker vi opp vann hver kveld til et døgn, og lar det bli lukent, da heller vi det i 7 flasker for så å sette de klare i kjøleskapet! Varmer da opp flaska i microen og blander pulveret og rister løs!!! Så er maten klar...

Fennikelteen står klar i en egen flaske og hvis malt brukes så dryper jeg oppi før vi setter i kjøleskapet så alt er klart!! Bruker 1 min på kjøkkenet på natta...

Skrevet

samme som anonym 00:01....

Skrevet

fyll flaskene med ferdig kokt avkjølt vann på kvelden. varm opp i microen og hell i pulver.

jeg har alltid ferdig kokt vann på beholdere. tar bare å heller i det jeg trenger på flaska og varmer i microen. tar i pulver til slutt.

om du ikke er fan av microvarmet vann kan du jo bare koke vann i vannkokeren kvelden før og ha på en tett beholder. fyll vannkokeren med nytt vann før du legger deg. på morran når baby skal ha tar du bare å slår på vannkokeren mens du skifter bleie og duller så er den ferdig når babyen er ferdig skiftet. så tar du bare å blander nykokt vann med det allerede kokte avkjølte vannet til temperaturen er passe. (ca 50/50) ha i pulver til slutt.

går fort og greit:)

Skrevet

Seriøst, blir mat "skadet" av micro?

Er det ikke bare ferdigmat beregnet på microvarming som ikke er særlig bra da?

Uansett. Vi koker opp vann hver kveld, avkjøler kjapt i kaldt vann og setter i kjøleskapet til dagen derpå. Da har vi til hele den dagen.

Heller bare etter behov i flasken, varmer i micro og tilsetter riktig mengde pulver. Klart på et laaang blunk ;)

Er først siste dagene vi har hatt behov for flaske også om natten. Har klart oss med puppen frem til nå :(

Men vi har sammen med vannet, fikset ei flaske. Da er det bare å putte den i micro, riste så er den ferdig.

Til syvende og sist kan en ikke unngå alt som er farlig.

Selv ikke de få første årene til et barn. Enn må bare velge ut hva som er "viktig" og ikke, hva en vil velge å stole på osv.

Skrevet

Jeg varmer ikke noe av maten til lillemor i micro.

Var med på et stundentprosjekt angående vann varmet i micro.

Vi hadde tre planter stående i vinduskarmen. Den første fikk kokt vann fra kjele/vannkoker.Den andre fikk vann fra springen og den siste microvarmet vann. (Alt vannet blir kjølt ned til romtemperatur før plantene ble vannet)

Den planten som fikk microvarmet hadde visnet en masse innen uka var omme.

Vi bruker varmt vann fra termos og blander med kokt kaldt vann. Kjapt og enkelt å gjøre på sengekanten.

Skrevet

Sosial og helsedirektoratet sier det er helt greit å varme både MME og vann til MME i mikroen... Og når jeg fødte,så sa de på sykehuset at man fint kunne lage MME til en dag og oppbevare det i kjøleskapet. Det gjorde de på SYKEHUSET! Og når jordmødre og barnepleiere sier det er greit,så er det greit...

Skrevet

Ringer man til nestle, så sier de at man IKKE skal lage mat for en hel dag. Melka skal alltid være fersk. Stoler mest på produsenten jeg!!

Skrevet

Jeg skjønner problemet ditt veldig godt. har vært gjennom det selv:) I begynnelsen lagde vi ferdig melk for et døgns tid og varmet opp i vannbad ...rett og slett fordi jeg heller ikke kunne skjønne hvordan man skulle greie å lage nytt hver gang kjapt. Etterhvert lærte jeg halvt om halvt metoden med kaldt og varmt kokt vann. Kjempe kjekk på reiser og når man er ute av huset!! Syntes fortsatt det var stress å gjøre dette hver gang!!

Men nå har jeg fått masse trening og prøvd flere "strategier". Ting ble lettere når hun sluttet å spise om natta og fikk en mer fast rytme om dagen. NÅ blander jeg nytt hver gang. Lager opp alle flaskene en gang om dagen med ca halvparten kokt kaldt vann og har i kjøleskapet. Koker opp vann i vannkoker og har i pulver når det er tid for mat.

Litt gråt mens man gjør klar maten må man regne med av og til.....det er drit stressende!! Men du vet inni deg at maten kommer om to strakser og da blir det stille:)

Skrevet

Vi fyller en flaske med kokt vann på en steril flaske og setter det i kjøleskapet. PÅ natta setter vi på vannkokeren. Heller f.eks. 60 ml med kaldt vann og 40 ml med kokende vann, tar i 2 doser med pulver, rister og så er MME ferdig på 1-2-3 :-) Det går fint an å varme kaldt, sterilt vann i micoren også. Bruker ca 20 sekunder på det, og så helle i pulveret etterpå, riste og så er den klar. Bruker ca. 20 sekunderå 750w hvis jeg skal varme opp 100 ml vann. Det er viktig å helle i pulveret etter du har varmet vannet til riktig temperatur, ellers kan du ødelegge næringsstoffene i MME.

Lykke til :-)

Skrevet

Hvordan fungerer den halvt om halvt metoden med kaldt og varmt kokt vann da??

Skrevet

Det skal over 60 grader til for at noen få av næringstoffene begynner å forsvinne.. Og enda da er det forsvinnende små mengder som blir "skadet".. Alle bør lese det siste nr av BAM for spebarn!! Der står god informasjon fra (som noen over sa) fra sosial og helsedirektoratet om tilberedning,oppbevaring og oppvarming av både MME og MM..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...