Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På første graviditetkontroll hadde jeg blodtrykk på 120/65 og 100/60. Kjempebra sa legen min. Gikk til vanlige kontroller og det var av og til litt protein i urinen. Så fikk jeg en kveld kraftige synsforstyrrelser/flimring som varte i 15-20 min etterfulgt av hodepine. Hadde aldri hørt om svangerskapsforgiftning, men da jeg fortalte legen om dette, ble jeg sendt rett på sykehuset og innlagt for en natt. De fant ikke noe her, ingen nye anfall. De neste ukene hadde jeg gjentatte episoder med krafig flimring/synsforstyrrelser. På en rutinekontroll nevnte jeg at jeg hadde veldig vondt midt mellom brystene. Hadde i tillegg 2pluss i protein. Det høyeste som ble målt av blodtrykk var "bare" 147/85 og høyeste undertrykk på ../90. Siden blodtrykket var såpass lavt konkluderte sykehuset at jeg ikke hadde svangerskapsforgiftning... men har lest at det ikke bare er om man har høyt blodtrykk, men hvor mye det stiger fra begynnelsen av graviditeten og frem mot de siste tre månedene. Er der noen som kan mye om dette? Hva har du opplevd?

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Dette høres ut som akkurat makent til mitt tilfelle. Jeg har akkurat kommet hjem fra sykehuset idag etter 1 døgn observasjon. Jeg har vært plaget med synsforstyrrelser og en kraftig hodepine i flere dager. Også utslag av prot i urin. Sykehuset tok masse nye tester som blodprøver, blodtrykk, urinprøver og registrering av babyen. De konkluderte da med at det IKKE var sv.forgiftning hos meg, men et migreneanfall.. (sliter til vanlig med migrene ofte, men kjente ikke igjen smertene nå). Jeg er nå i uke 34.

Mitt tips til deg er å ringe fødeavd. hvis du føler deg uvel og usikker på smertene og synsforstyrrelsene.. så vil de nok ta deg inn til sjekk igjen. Utviklingen til sv.forgiftning kommer gradvis og man trenger ikke få alle symptomene med en gang.. så ta heller kontakt med sykehuset igjen hvis du er redd for at det er noe. Du kjenner din kropp best.

Jeg hadde sv.forgiftning med første barnet og da kom det først utslag i urin, så ødem, så blodtrykk... Så lytt til kroppen og ring heller en gang for mye.. så får du pratet med dem..

Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...