Gå til innhold

hva slags aktiviteter gjør dere med deres babyer....5-6-7 mnd.....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

synes det er litt flaut å spørre om det, men jeg trenger faktisk noen tips. Førstegangs mamma og ikke vant til babyer fra før. Som mange sikkert er jeg bekymret for at jeg ikke gjør nok sammen med babyen - stimulerer utviklingen osv. Synes det er vanskelig å fylle opp sånn kvalitetstid.

Dette gjør vi ihvertfall:

- blåser såpebobler

- "leser" i bøker, synger, regler

- titter i speil, ser på lys,

- ligger på lekematte og ser, tar på leker.

- "flyr" litt gjennom luften, ride ride ranke, borte titt tei osv.

- titter ut av vinduet på buss, banen osv.

- sitter i vippestol mens jeg gjør ting på kjøkkenet

sliter litt med å finne på ting. Så håper dere kan gi tips til hva deres babyer liker og dere har funnet ut at de setter pris på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo ut som dere koser dere sammen :)

Vi leker og synger mye, og går tur da som er helt supert

Skrevet

men hvordan leker dere med babyene, hva og hvordan gjør dere det? Føler meg skikkelig dum som spør.

Skrevet

akkurat hvordan man gjør det er ikke så viktig, bare vær sammen med barnet og gi det oppmerksomhet, det er det barnet setter pris på.

Hvor gammel er ungen din?

Skrevet

Synes du er kjempeflink til å finne på ting, jeg!

Og du er helt sikkert en veldig god mor, siden du hele tiden prøver å finne ting som babyen din liker.

En ting som er viktig for små babyer er jo nærkontakt og kos. Kroppskontakt hud mot hud kan det jo bli så som så med for vinterbarn, så her i huset begynner vi alltid dagen i en stol på badet - helt nakne. Koser, prater, og kanskje litt pupp hvis hun har lyst. Så blir hun stelt og legges i bare bleien på et mykt teppe på gulvet mens jeg går i dusjen. Har varme i gulvet, så det er deilig å ligge litt naken.

Prøver ellers ut "musikksmaken" hennes med å spille forskjellig lytte-musikk. Klassisk musikk liker de fleste små barn. F.eks Vivaldis 4 årstider. Eller annen instrumental musikk (Secret Garden, Enigma m.m)

Skrevet

Jeg sitter ofte på gulvet sammen med mini når han leker med lekene sine. Også har vi en del leker som han ikke helt skjønner vitsen med ennå, så da hjelper jeg han. F.eks putte på putteboksen.

Ellers så er han veldig opptatt av forskjellige strukturer om dagen, så vi går på oppdagelsesferd i huset (dusjkabinettet har en veldig morsom lyd når han banker på det).

Men jeg merker på skuldrene at jeg bærer han mye rundt fra rom til rom, så jeg lar han sitte litt i bæreselen også, når vi går rundt i huset.

Men jeg synes det virker som at han er fornøyd med å kunne leke på egen hånd, så lenge jeg er i nærheten. Tror det er viktig at de får utvikle seg i sitt tempo.

Han er 6,5 mnd

Skrevet

Synes du er veldig flink til å leke med gutten din, jeg... Lillegutt her i huset er flink til å leke for seg selv. "Prater" og "synger" for seg selv mens han studerer lekene sine, ruller rundt, ligger på magen og snurrer rundt sin egen akse, prøver å komme seg fram til leken som han akkurat skjøv bort... Også sitter jeg i nærheten og snakker med ham når han søker oppmerksomhet. Blir han lei av å ligge alene leker vi litt sammen. F.eks utforsker vi lekene litt mer enn han klarer på egenhånd, synger lille Petter edderkopp med bevegelser (det er ganske så gøy;) ), klapper i hender, går på oppdagelsesferd i huset og kikker ut av vinduet når det blåser masse for da er det gøy å se på trærne, går turer ute... Masser forskjellig i grunnen;)

Skrevet

Sønnen min er 6 mnd. Vi bruker veldig god tid på bading og stellesituasjoner.Gutten min storkoser seg i badekaret, og jeg lar han få bade en god stund. Han plasker og ler, vi teller til tre og tømmer vann over hodet. Etter på tuller jeg han inn i et hånkle slik at han blir tørr. Da pleier jeg å synge litt til han ( gjerne med litt annen bruk av stemmen.. enten hviske.. eller veldig dypt.. eller lyst.. han elsker det :) ) så kiler jeg han og blåser litt på magen. Mens han drar meg i nesen og ørene :)

Vi ligger på gulvet i stuen å leker. Jeg finner feks en bamsehund og bjeffer, og lar hunden kose med gutten min.

Vi spiller musikk. Alt fra Klassisk til Linkin Park, Metallica, Secret Garden, Stonesour , barnesanger osv :)

Vi leser bøker med sånne luker som man åpner opp.

Jeg lar han få leke med stekespade (i plast) og andre kjøkkenting som plastikk skåler. Så setter vi kanskje plastikkskålen på hodet hans, og leker bø titti :)

Lager dyrelyder og synger når jeg gjør husarbeid. Passer på å snakke til han med gjevne mellomrom sånn at han ikke føler seg alene :)

Vi koser oss egentlig veldig med de dagligdagse situasjonene. JEg går ikke bevisst inn, ja nå skal vi leke. Det bare skjer i kontakten og kommunikasjonen mellom oss. Jeg vet gutten min koser seg veldig. For han er smørblid bortimot hele tiden (Jeg overdriver ikke.. han klager når han er sulten, trøtt eller bleie og gråter når han får eller har vondt).

Jeg stortrives sammen med gulle mitt :)

Skrevet

Vi begynner dagen med kos/lek i senga. Ellers liker han veldig godt babygymmen og vippestolen. Kan godt ligge for seg selv og pludre en stund. Når han blir lei leker jeg sammen med han eller tar han opp på fanget.

Han liker også veldig godt å bli med rundt i leiligheten, se på forskjellige ting..

Mens jeg lager middag får han sitte i vippestolen på kjökkenet og leke med noen kjökkenredskaper i plast.

Vi triller en tur i löpet av dagen også..

Ellers liker han å höre på musikk, leke sammen med pappa`n sin, det er stas:) Bading er også kjempegöy! Jeg prater MYE med han, det liker han..

Skrevet

Hoeres ut som om du gjoer alt det du kan med babyen din jeg! De vil jo bare vaere sammen med oss, laere av oss, prate med oss... Og de synes ogsaa det er spennende naar du prater med andre, du faar en annen stemme enn naar du prater med de.

I tillegg kan babyer rundt den alderen faa noen flere leker a la den typen "jeg trykker paa denne knappen saa kommer denne sangen" aktivitetsleker, ikke bare kosedyr og rangler og saant. Men ellers kommer jeg ikke paa noe mer enn det du gjoer allerede! Det er nok vi voksne som tror det vi gjoer ikke er nok, for barna er det jo spennende alt sammen. Blir de lei er det nok mest fordi de er troett eller sulten, enn at de ikke stimuleres nok.

Skrevet

...hmm... og nå blir jeg litt stressa! For dere høres ut som at dere holder på med barnet deres omtrent hele tiden! Gjør dere det? I så fall er ikke jeg så veldig flink. Gjør mye av det dere beskriver ovenfor, men tulla ligger også mye i lekegrind eller på gulvet og leker mens jeg gjør andre ting, fx huslige... Går det an å si noe om frekvensen av lek?

Såpebobler, forresten! Det skal jeg prøve, hørtes moro ut!

Skrevet

Hehe... Jeg prøvde å skrive at lillegutt leker mye for seg selv, men vet ikke helt om det kom så godt fram. Vil ikke underholde ham hele tida, men han har jo klart noen dager hvor han vil ha mer oppmerksomhet og vi må finne på ganske mye sammen, mens andre dager kan han bare ligge og kose seg på gulvet med litt forskjellige leker. Dessuten sover han jo 1-2 timer et par ganger om dagen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...