Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Har måttet kapitulere og gi opp ammingen etter å ha strevet i 3 mnd.. Når vi nå skal begynne med flaske så lurer jeg på, må vi virkelig lage til for hvert måltid?? Så utrolig tungvindt..
septemberBebis Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Hei! vi har en god rutine på dette, jeg har 6 avent flasker, koker vann hver kveld, fyller på flaskene, avkjøler raskt i kaldt vannbad og rett i kjøleskapet. Så er det bare varme flaska i microen, ha i pulver og rist så har du helt fersk melk til barnet:) jeg har også kjøpt sånn små urinprøveglass på apoteket så jeg fyller pulver på, da har jeg ferdig 6 pulver posjoner til dagen etter, veldig raskt å enkelt å lage til flaska da!
Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 23. februar 2008 #3 Skrevet 23. februar 2008 Hei og velkommen som flaskemamma! Og det er lettere enn du tror, bare du får inn noen rutiner! De siste anbefalinger er nå at du må tilberede fersk melk til hvert måltid, og at utblandingen av melkepulveret skal skje i vann som holder minst 70 grader (løsningen beskrevet ovenfor er vel derfor ikke helt etter den nye boka...?). Slik gjør vi: Koker opp vann i vannkokeren, har noe under halvparten av vannet til måltidet i flasken, tilsetter alt pulveret og rister, fylller så opp med kaldt, kokt vann som vi har stående i kjøleskapet, rister - og vips har vi en drikkeklar flaske :-) Se ellers flaskeposten.org for mange nyttige tips! Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #4 Skrevet 23. februar 2008 Har lest at Who anbefaler 70 grader, men i Norge har vi for det første veldig bra vannkvalitet og på nan pakken står det at vannet skal varmes til 40 grader. Så jeg varmer bare vannet opp til rundt 40-50 grader. Bruker ikke termometer, men det er sånn ca rundt den temperaturen. Så det jeg gjør er å koke opp vann, helle det over på flasker slik at flaskene er ferdigdosert med vann. Dette setter jeg i kjøleskapet. Så nå gullet er sulten så tar jeg ut ei flaske med vann fra kjøleskapet, varmer det i micro i ca 40 sek for 150 ml. Har i pulveret og rister. Må deretter vanligvis holde flaske under rennende kaldt vann i 10-20 sek for å kjøle den ned til drikketemp. Dette gjør jeg og mannen min både på dagen og på natta og har gjort dette nå i 4 mnd. Fungerer kjempefint for oss. Vi synes også det er enklere å ta med flasker med ferdigdosert vannmengde og bokser med ferdigdosert pulver når vi er på tur. Hvis vi skal en plass hvor det er fare for at det ikke er mulig å varme opp vannet (f.eks skogstur) så tar vi med en termos med kokt vann. Så blander vi kaldt vann som ligger klart på flaskene med varmt vann fra termosen. Deretter putter vi i pulveret. Tror ikke dette heller er helt anbefalt, men noe må man jo finne på for å få hverdagen til å gå rundt. Så snart du får en rutine på dette så er det ikke noe problem. Er litt slitsom i begynnelse hvor du hele tiden på planlegge og tenke på hvordan du skal løse hverdagens utfordringen med matlaging til den lille. Spesielt hvis du skal ut på tur. Men etterhvert tenker du ikke over det engang. Blir en rutine. Lykke til. Støtter Nille's tips om flaskeposten.org. Står veldig mye bra der.
Gullet og frøet <3 FØDEKLAR <3 Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Jeg synes at jeg har fått en utrolig god og lettvindt rutine på dette. Koker opp vann hver kveld som jeg blander maltekstrakt i og setter i en mugge i kjøleskapet. Så når vesla blir sulten heller jeg over på flaske, varmer i 20 sek i microen og har i pulveret:) Vips, så er den klar:)) Du må bare finne den enkleste og beste måten å gjøre det på for deg. Men når du endelig har gjort det, så er det veldig raskt og lettvindt:))
Gullet og frøet <3 FØDEKLAR <3 Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 En ting til: Om du bruker NAN så skal pulveret ristes ut i ca 40 grader. Og om du bruker collett så skal pulveret blandes i vann ca 70 grader. Jeg synes personlig at NAN er enklere og mer lettvindt å blande ut enn collett.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Har lurt litt på dette med micro, er det ok å varme vannet der? Isåfall syns jeg det funker best å ha kokt vann i kjøleskapet og varme i microen for hver gang og så blande i pulveret.
Gullet og frøet <3 FØDEKLAR <3 Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Ja det er ingenting i veien med å varme vannet i microen. Det skal jo ristes med pulveret i, så da blir jo varmen jevnt fordelt i flaska. Det er morsmelk som ikke skal varmes i microen pga at da forsvinner mye av de viktige næringstoffene:) Lykke til!
Matja Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 Nå må vi ikke bli helt hysteriske her, jenter! Det aller viktigste er å blande fersk melk. Hvor varmt det er spiller liten rolle. Når barnet er 3 mnd er det over den verste magevondt-perioden og ting har gått seg veldig til! Det er bare å varme vannet til drikketemperatur og helle på pulveret. Jeg har brukt Hipp og gjort det på denne måten siden jeg endelig fant ut at det kunne gjøres på den måten. Før det kokte jeg opp vannet, avkjølte, tok i pulver og avkjølte til drikketemperatur, mens lille gull HYLSKREK av sult! Bare tull å utsette seg selv for et mareritt når det kan gjøres enkelt.
november26 med liten prinsesse Skrevet 2. mars 2008 #10 Skrevet 2. mars 2008 jeg koker opp vann i vannkokeren,og varmer det til40-50 grader til hvert måltid... er jeg ute på tur, så har jeg tomme flasker med og kjøper de drikkeklare pakkene til NAN, bare har jeg varmt vann på en termos slik at jeg kan varme den i vannbad;o) kjempe praktisk ;o) (har fisherprice sin termos som er beregnet på nettopp vannbad)
*1+1=2 små* Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 jeg vil bare si takk for gode tips jenter, er ny flaskemamma(med litt amming ved sidenav) fra i dag! Er det greit å bruke sånne fra avent som man kan sette i fryseren(for morsmelk)? Har de stående se, og de kan brukes med sutt fra avent. Da slipper jeg å kjøpe nye flasker...... Har nå kokt vann, putta den mengden jeg vil ha i hver sånn kopp, putta i kjøleskapet og når hun er sulten skal jeg varme vannet i micro og ha i pulver ikke sant? Bruker småfolk sin, der står det varmes til 70grader! MEN så en pakke som var litt eldre(går ut denne mnd.) og der stod det varmes til 40grader..så man blir jo LITT forvirra!
Bertine123 Skrevet 19. april 2008 #12 Skrevet 19. april 2008 Poenget med at pulveret skal blandes i vann som er 70 grader er jo at den farlige bakterien som finnes i mme pulver dør ved 70grader. Det har ikke noe med vannkvaliteten her å gjøre. Å det går ikke lengre tid å tilberede en flaske selv om en må ha 70 grader når pulveret has i. En tilsetter bare vann som er 70grader først, så pulver, deretter fyller en på med kokt kaldt vann til rett mengde og tempratur.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #13 Skrevet 22. april 2008 Mye av dette styret rundt tilberedning er rent HYSTERI. Da mitt barn ble født (i år) havnet vi pga sykdom på spedbarnsintensivavdeling. Der laget de opp en døgndose med melk av gangen, og oppbevarte den i kjøleskapet. Så tok de ønsket mengde i koppen/flaska når barna skulle ha, og varmet det i vannbad (elle micro). Så om det er farlig å gjøre det, så hadde vel ikke et sykehus tort å gjøre det med syke/svake/premature barn....
Bertine123 Skrevet 22. april 2008 #14 Skrevet 22. april 2008 Når who kommer med nye retningslinjer til hvordan en på best måte kan lage mme så syns jeg ivertfall at det bør tas til etterretning. Nå vil jeg understreke at det er rettningslinjer, altså bare rettledning, til hvordan en skal lage mme. Hvordan en vil gjøre det syns jeg er opp til hver enkelt. Men det skader jo ikke å lytte til ny forskning? Grunnen til at sykehusene fremdeles lager opp for 1 døgn er fordi de ikke vet om de nye anbefalingene. Flaskeposten.org er godt i gang med å informere om dette, også Gro Nylander Nettopp pga at sykehusene behandler små/svake/syke prematurbarn burde de jo følge med på hva som er anbefalt. Er helt enig i at en ikke å bli hysterisk, å jeg skal selv inrømme at jeg lager mme for 1 døgn, men det er pga at jeg bruker en spesial mme som må lages på den måten foreløbig, selv om jeg ikke ønsker det. Så etterhvert som jenta mi kan bruke vanlig mme vil jeg lage den med varmt/kaldt vann metoden. Dessuten, det er nesten raskere syns jeg å blande varmt/kaldt vann å så ha pulver i, enn å varme flaska i micro`n. Det tar alltid tid før folk aksepterer nye retningslinjer og ny forskning.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #15 Skrevet 22. april 2008 men det med retningslinjer fra who..det gjelder for hele verden...der de har mye dårligere vannkvalitet osv enn her i norge...så jeg vil nesten påstå hysteri jeg..på mme boksene står det jo anbefalt temp...får nesten følge den kanskje?
Bertine123 Skrevet 22. april 2008 #16 Skrevet 22. april 2008 Ja, altså vi har veldig god vankvalitet, det har vi. Men som sagt, så dør bakterien som er i mme-pulveret ved 70 grader. Den bakterien kommer ikke fra vannet, den kan leve i mme-puvler. Ser på Collett pakken at den skal blandes i 70 grader, nan tror jeg står 40 grader. Men folk får gjøre det de syns er best
brummemamma- Skrevet 23. april 2008 #17 Skrevet 23. april 2008 Velkommen som flaskemamma-ting går seg utrolig fort til og med rutiner er det ikke mye stress ved det. Alle gjør ting på sin måte, du må finne ut hva som fungerer for deg, og hvem sine retningslinjer du vil følge, pakkene eller WHO. Vi måler opp pulver i flaskene (synes det er mest tidkrevende) på forhånd, har alltdi klar termos med kokt varmt vann (veldig greit på tur spesielt) og flasker med kaldt vann- har i varmt vann, rister og har i kaldt vann. Tar 15 sekunder å blande og så er maten klar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå