Gå til innhold

I uke 9 og drukker alkohol hver helg til nå.....

Sandra1975

Anbefalte innlegg

Skrevet

Testet ikke før igår, og fant ut at jeg er i uke 8 eller 9.

Jeg har drukket vin hver helg i hele år (ikke flatfylla, men 2-4 glass vin i helgene) og er nå supernervøs for om dette kan ha skadet babyen!?

BØR jeg av den grunn ta en tidlig UL for å utelukke kromosonfeil?

Eller er jeg helt på jordet nå?!

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les under emnet "svangerskap og alkohol" her på BarniMagen.com, så får du noen svar.

Skrevet

du kan i alle fall ikke drikke på barnet kromosomfeil. tror uansett det skal mere til for å skade barnet enn den mengden du oppgir.

Skrevet

du kan ikke se evt fosterskader på UL når det kommer til alkoholrealterte fosterskader. de mest kjente skadene er mer utviklingsforstyrrelser av type adhd, læringsvansker osv.

Barn av mødre som har drukket MASSE under svangerskapet kan få FAS (fetal alcohol syndrome) Fysiologisk har de ett forandret utseende, fjeset kan man se det lett på. søk på nett hvis du lurer.

Når det er sagt, så er min mening at det du har drukket, ikke høres ut som den største mengden. Noen vil nok være uenige med meg der.

problemet med alkohol i svangerskapet er at man ikke vet hvor mye eller lite som skal til for å forårsake skade hos barnet, det er derfor man sier at man ikke skal drikke noe.

Ta en tur til fastlegen din og ta en prat. så slipper du å lure og uroe deg.

tror dette kommer til å gå bra:)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg skal ihvertfall ikke røre alkohol mer i svangerskapet, og vet jo at jeg ikke kan tenke mer på det som allerede er drukket...

Men man tenker vel spes. på dette rett etter man har testet positivt og tankene svirrer om ALT mulig...

Skrevet

Første barnet til storesøsteren min ble unnfanget mens hun var på sydenferie med mannen sin. De drakk noe alkohol hver kveld til maten, og til festlige lag. Hun ble ikke klar over graviditeten før etter et par uker etter hun kom tilbake til Norge. Men, barnet viste seg å være 100% sunt, og går i dag i 5.klasse, og får masse skryt av lærere og er veldig smart og engasjert. Ingen lærevansker der:-)

Det er vel også noe med at så tidlig i svangerskapet, vil fosteret "automatisk" aborteres om det blir for skadet på noe vis, så tror ikke du trenger å bekymre seg så mye om du bare drakk noen få glass med vin de første ukene og er avholdende nå.

Lykke til!

Skrevet

Grunnen til at det er så mye rundt det med alkohol og graviditet nå tror jeg rett og slett er fordi det er fler og fler som ikke er klar over at det er gravide. Selvfølgelig er det ikke bra for et foster, men tror også det kan ligge mye psykisk bak det jeg. Ikke drikk hvis du vet du er gravid... Har to venninner der hun ene fant ut i 5 mnd, hun andre var nesten 7 mndr på vei. Det blir mye alkohol i løpet av så mange mndr når man er singel og mye på byen. Alt har gått bra med deres barn. Og så tidlig som hos deg så er det nok ikke noe å bekymre seg for! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...