Gå til innhold

Hva er egentlig økedager ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har liksom aldri helt skjønt hva det er snakk om.. hehe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økedager betyr at babyen i et døgn eller fler vil spise nesten hele tiden dag som natt fordi de trenger mere mat og det er måten å øke din melkeproduksjon på. Tilbud og etterspørsel. Økedager forekommer som regel rundt 3 uker, 6 uker, 3 mnd og 6 mnd. Hos noen varer det ett døgn andre kan "øke" i nesten en uke.

Det er slitsomt for man sitter med puppen ute hele tiden og kan oppleve at babyen er sutrete og aldri blir fornøyd. Når økedagene er over har han spist så hyppig av brystene at de skjønner at de må produsere mer. Så mengden babyen trenger regulerer h*n selv på denne måten.

Litt knotete forklart men..

Skrevet

Fra ammehjelpen:

En økedag betyr rett og slett at man ammer litt oftere enn vanlig, og dette vil øke din melkeproduksjon. Har du behov for å øke melkemengden din, så sett andre gjøremål til side et par dager, og ta det med ro sammen med barnet ditt.

Legg babyen til så ofte det har lyst, dette kan i perioder av dagen bety hver halvtime. Ikke se på klokka. Sørg for at antall måltider er minst ti i løpet av døgnet. Det er også fint for produksjonen om du ammer minst en gang i løpet av natten. Det er viktig at du selv får nok søvn og hvile.

Økedager forkommer vanligvis ved 1-3 ukers alder, 6-8 uker og 3 måneder. Økedagene kan forekomme så ofte som hver 14. dag

Skrevet

Så det vil si at jeg som pumper meg ganske ofte mellom måltider og slikt, sannsynligvis ikke får slike økedager da ? eller er jeg helt på jordet ? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...