Ella og Knerten Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Leser så mange innlegg om skriking; kurer/metoder for og imot osv. Jeg hører til de som ikke lar barnet mitt ligge å skrike alene. Jeg er overbevist om at det IKKE er bra, ikke minst etter å ha lest denne artikkelen: http://www.awareparenting.com/comfort.htm Den bygger på omfattende forskning som langt på vei konkluderer med at det er direkte skadelig for babyer å ligge alene å skrike. Jeg vil tro det er interessant lesning for alle uansett om dere er for eller imot å la de små ligge å skrike. Vil nevne at jeg ikke kjenner til Ferbermetoden så det er ikke kritikk av den.
*Biola* Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 lurer på hvordan jeg skal klare å slutte å nattamme.. for jeg klarer ALDRI å la gutten min bare ligge å skrike! Da får jeg så vondt i mammahjerte mitt!! Håper han plutselig begynner å sove av seg selv! det er lov å håpe;)
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 jeg kommer aldri til la snupp ligge å gråte seg i søvn nei... Alle har sagt at jeg burde gjøre det siden han sovner lite/dårlig... men har min egen formening om dette! Jeg er også overbevist om at det ikke er bra...
Magda73 Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Etter å ha skummet artikkelen er jeg langt fra overbevist om at artikkelen bygger på omfattende forskning - i alle fall ikke konklusjonen. De aller fleste fotnotene er knyttet til den første delen av artikkelen som gjør rede for tidligere "skoler" innen barneoppdragelse. Selve konklusjonen er såvidt jeg kan se ikke forskningsmessig fundert, den refererer ikke til andres forskning eller til kliniske undersøkelser. Det er godt mulig at det finnes forskning som viser at det å ligge å skrike er skadelig, men denne er ikke det. Det skal sies at jeg synes det er vanskelig å la dem ligge...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 vil bare si det er forskjell på skriking til barnet!!! Jeg lar barnet mitt skrike, men jeg hører forskjell på om det da er sutring, krav om oppmerksomhet osv...men er det gråt med skikkelige tårer og barnet virker redd, ja det tror jeg ikke er bra! Men om barnet får ligge og sutre litt fordi det er trøtt, og bare vil ha litt oppmerksomhet, ja det syns jeg ikke gjør noe...går jo inn til henne med javne mellomrom uansett!!! Men hver enkel mamma og familie må bare finne sin greie og stå for det man gjør...det ene eller det andre er like bra...det blir somregel flott mennesker av de aller aller fleste, uansett om man har gjort sånn eller sånn....
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Jeg håper dere som sier at dere aldri lar barnet skrike: at dere mener SKRIKE...?? Alle har behov for å få gråte ut litt av og til. Dvs; jeg lar ikke barnet gråte lenge av gangen - det orker jeg ikke å høre på, får bare vondt. Men, hun er urolig når hun er trøtt og trenger da å få lov til å sutre og gråte uten at jeg går av hengslene for å trøste henne.... Enig med 23:16 - det er forskjell på gråt!!!
Gjest Skrevet 23. februar 2008 #7 Skrevet 23. februar 2008 Nei nå må dere slutte med dette. For det første viste denne undersøkelsen akkurat det du ville se HI. Og for meg virket den fryktelig useriøs, skummelt at noen sluker slik som dette rått. For det andre vil jeg si at DU kjenner DITT barn best av alle og hvis du føler at det blir feil å la barnet ditt skrike så gjør du ikke det. Man trenger ingen undersøkelse eller studie for å bevise din følelse om hva som er rett og galt for ditt barn. Jeg vil henge meg litt på det Alva skrev tidliger i uka om barn, søvn og fortjeneste. Stol på deg selv istedetfor alle mulige halvseriøse undesøkelser som ligger strødd på nettet! Det er mange der ute som tror de kan og vet alt om barn...desverre.
Gjest Skrevet 23. februar 2008 #8 Skrevet 23. februar 2008 må si meg enig i Rosa elefant. Begynner å bli en smule lei alle disse innleggene, det var akkurat sånne innlegg som dette som gjorde meg dritstressa når jeg nettopp hadde blitt mor. Folk har så lett for å overdramatisere så veldig til tider, det er som sagt stor forskjell på gråt. Det var ikke før jeg senka skuldrene og faktisk lot babyn lage lyd uten å gå helt i fistel hver gang ting begynte å gå bra. Og når det gjelder å la baby skrike, så er det stor forskjell på å la de ligge i timesvis å hyle, enn foreldre som kommer innom hvert 2-5min for å sjekke.
Gjest Skrevet 23. februar 2008 #9 Skrevet 23. februar 2008 Ja det mener jeg også Snublekjeks, man må stole på seg selv og hvis man ikke får til alt på første forsøk, nei så får man prøve igjen. Sånn er det jo å være mamma, prøving og feiling hele tiden.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 23. februar 2008 #10 Skrevet 23. februar 2008 Her var det mye skremselspropaganda gitt... Dama som har skrevet artikkelen forsøker å selge bøkene sine ved avslutningsvis nederst på siden å konkludere med at foreldre som følger hennes metode eller filosofi vil få: sitat: "Foreldre som følger denne retningen oppdrar barn som blir smarte, omsorgsfulle, kompetente, ikke voldelige og stoffrie". Hvor er forskningen som kan gjør at hun kan konkludere med noe sånt? Bare det alene får meg til å stusse. Vil bare si at jeg heller ikke kjenner Ferbermetoden eller andre "skrikekurer".
drmjenter Skrevet 23. februar 2008 #11 Skrevet 23. februar 2008 Det er normalt at barn gråter/skriker til tider!! Forskjellen ligger i type gråt/skriking. Stol på dere selv og barnet å følg magefølelsen. Jenta vår sutrer/gråter når hun ligger alene i vogga og senga- så fort vi kommer; gliser hun Vi lar henne ligge, mener bestemt at hun ikke får varige mèn av det. Hvis de gråter/skriker litt (2min) alene så lærer de også å falle lettere i ro av seg selv. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste hvis barnet er avhengig av hjelp til å roe seg til enhver tid. (Da mener jeg selvfølgelig ikke når barnet er syk,har vondt, kolikk, er redd osv.) Jeg kjenner heller ikke til Ferbermetoden eller andre kurer....
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #12 Skrevet 23. februar 2008 Trengte å lese dette akkurat nå. Prøver å få sønnen min til å sove bedre om natta. Jeg har lagt ham på eget rom og lar ham sutre, men han gråter maks et lite minutt før jeg går inn til ham og trøster. Får så dårlig samvittighet, fordi noen mener at jeg ikke er en kjærlig nok mor av denne grunn.... Men han er jo 8 mnd og vi trenger begge å sove bedre... Han er blitt borskjemt på min byssing og lalling virker det som. Vet ikke hva annet jeg skal gjøre enn å være litt sparsom på ekstraservicen om natta.... Tror det er mer skadelig om han fortsetter å våkne hver time natta gjennom i ytterligere 8 måneder.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå