Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Da jeg ble gravid... fikk vi høre at vi kunne få senga jeg lå i eller samboers.. osv... alt av ting kunne vi få fra vi var små... MEN jeg bryr meg ikke om slike ting, ikke samboer heller... føler meg utakknemelig for at vi ikke ville ha noe av disse tingene, men vi vil gjerne kjøpe nytt til vår førstefødte og så kan det gå i arv til neste baby!! Men tror ikke jeg vil ta vare på noe av dette etter babytiden (hvis det ikke er noe helt spesielt). Alle sier vi må ta vare på vugga og la den gå i arv... jeg tror vi kommer til å selge den etter babytiden... Er dette rart... er det slik at alle vil ha ting som har gått i arv og ser kun stas med dette...?? Har en svigermor som skal ta ned gamle dukker som hun brukte for 50 år siden og la vår skatt leke med... beklager men jeg tenker automatisk æsj... Huff, føler meg så slem!! Men klarer ikke helt å se stasen i slike ting... Vi ønsker også penger i dåpsgave fordi vi ikke ønsker å få mye "unødvendige" ting som sølvbestikk og slike samlerobjekt... som vi må ta vare på til senere!! Vil heller ha penger slik at vi kan kjøpe ting som vi anser som nødvendige... som sikkelig utedress, ski, sykkel, sparing, ullklær, utesko. Slike ting som blir brukt ofte og ting jenta trenger!! Huff, noen som har synspunkter???
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Jeg liker ting som går i arv... Har dessverre ikke noe fra da jeg var liten, men min søster har latt oss arve seng osv fra hennes barn. Synes det er kjempestas. Vi har vasket og malt den selvfølgelig, men ser ennå tannmerkene etter eldstemann der i huset. Sjarmerende...
Mamsen og lillegutt Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Vi har brukt vuggen som har gått i arv i 80år. men vi kjøpte ny seng. Vuggen brukes jo bare et par mnd'er i stuen allikevel. Men føler meg dum når de kommer med leker og tåteflasker som ungene deres har brukt. Tenker også æsj. For jeg kommer til å kaste tåtesmokkene etterpå. og da skal jeg ihvertfall ikke ha noen som er 18år gamle. Og så mange stygge klær som de vil prakke på meg. Føler meg litt utakknemlig. Vi har kjøpt det meste nytt. Fikk masse penger til dåpen som vi satte inn på sparing,sånn at vi kan kjøpe nyttige ting når han blir større. Skjønner heller ikke hva vi skal med sølvskeier....
Yrha Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Tja, det er litt begge deler hos oss. Det spørs om det er 'fine' ting. Jeg setter kjempepris på en fin vugge eller en marius-genser som har gått i arv. Men jeg syns alle de stygge 70-talls klærne, lekene og møblene kan de spare meg for. Det er jo fint å knytte seg til noen få ting, men disse bør være spesielle ting som er symbolske for dere og babyen. Helt enig med dere ang. penger i dåpsgave. Kjempefint (og viktig) for et barn å ha litt startkapital til utstyr, oppkjøring, leilighet, osv.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Ang penger i dåpsgave ... jeg tror ikke jeg hadde hatt sansen for at dåpspengene jeg gav ble brukt til å kjøpe utedress eller sko (f.eks). Da "varer" jo bare gaven en sesong også er den borte. Dere bør i såfall kjøpe noe for pengene som barnet har leeeeeenge, og som er spesielt og særpreget. Ikke bare slike forbruksting. Hadde syntes det var skikkelig kjipt om jeg som voksen ikke hadde hatt noe gaver etter dåpen. Ellers bruker jeg både senga og høystolen fra da jeg var lita, og vi har arvet/kjøpt mye leker og klær fra venner med barn. Også dåpskjolen til mini har gått i arv på farsiden, fra før krigen og synes også det er spesielt og litt stas. Ellers så er det jo enkelte som har kommet trekkende med hullete klær fra 70-tallet, og da har jeg takket pent nei, da vi har fått så mye klær allerede. Leker som har vært stuet bort lenge skal vaskes grundig først, ellers er det ingenting i veien med å leke med noe som er gammelt. Synes ikke unger trenger at alt skal være nytt bestandig, men det bør være rent ;-)
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Synes det er fint med ting som går i arv jeg. Men er jo selvsagt en grense for hva man vil bruke opp igjen. Forstår at du synes det er litt ekkelt med gamle leker som har støvet ned på loftet. Og dukker for 50år siden er ikke bare bare og få vasket heller. Men når det gjelder dåpsgaver henger jeg ikke helt med. Fint å ønske seg penger, men synes det også er fint med samleobjekter. Tenkt når den lille flytter hjemmefra da. Må da være fint og kunne ta med seg sitt eget sølvbestikk. Er jo ikke noe man kjøper selv. Jeg har ikke noe slik selv. Kanskje derfor jeg ønsker det også Men dette er jo opp til deg. Er jo fint med utedress o.l også, men jeg ville ikke ha brukt dåpsgave pengene på det. Men som sagt er det opp til deg. Er jo ikke noe gøy å få ting man føler at man ikke har brukt for heller
Mamsen og lillegutt Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Det vi skal bruke pengene hans til er f.eks en sykkel når han blir gammel nok til det. ellers så kan han bruke det på lappen o.l. men ikke friflyt... Bestikk skjønner jeg at er greit. men ikke disse t-skeiene.....i sølv. Har aldri likt sølvtøy selv da...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Har selv aldri hatt sølvbestikk og kan ikke si at jeg har savnet det... Nei, vi har jo tenkt å spare pengene sammen med pengegaver fra bursdager og barnetrygd så det blir jo ikke akkurat dåpspengene som blir brukt til utedress, ski, ol. Men de går inn på felles sparekonto... De pengene fra dåpen blir kanskje brukt på førerkort, leilighet, studier, reising osv... Synes det er greiest å få penger, slik at vi kan få kjøpt ting vi mener er nødvendig og viktig!!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 Sølvskeiene er ikke til dere. De er til dåpsbarnet. Og dersom barnet får penger i dåpsgave, er det ikke da meningen at de skal stå på konto til barnet selv blir myndig og kan forvalte dem? Det er vel ikke dere som skal bruke pengene???
3tøffetyper Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Er helt enig i at det blir feil å bruke dåpspengegaver til "nødvendige" ting. Jeg tror egentlig tanken bak slike (ihvertfall store) pengegaver er at de skal komme godt med når de små skal starte eget hjem eller utdannelse en gang i fremtiden. Synd da om det er oppbrukt på andre ting/bruksting. Ungene her har fått sykler, klær og alt de måtte trenge utenom, har ikke rørt sparepengene deres ,og kommer heller ikke til å gjøre det. Når det gjelder sølv o.l. har jeg selv sølvskeier som jeg har fått av mine faddere, samt dåpsplakett o.l. Dette er ting jeg i dag setter stor pris på. Likedan står dåpsrullene, plakettene og alle de fine sølvtingene ungene har fått fremme i skapene hos meg. Flotte gjenstander som viser at barna har familie som bryr seg om dem. Gavene er jo til barna, og er ment til glede og eventuelt hjelp for dem,- ikke for oss foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 jeg tenkte litt før dåpen til dattera mi, at jeg ikke ville ha de typiske dåpsgavene, som søvskje, dåpsattestholder osv...men jeg må si nå etter dåpen, at jeg syns det er koslig hun har fått alt det greiene....og 5 smykker fikk hun også...koslig å tenke på hvem hun har fått smykkene fra, selv om jeg kunne tenke meg å bytte et eller to...men jeg tenker litt tanken bak...kan ikke bytte alle gaver man får... Nei jeg liker gaver til dåpen, bare det ikke blir dobbelt opp av alt...
ennaH Skrevet 23. februar 2008 #12 Skrevet 23. februar 2008 Jeg ville aldri gitt penger i dåpsgave. Heller ikke ønsket det. Da er jo gaven "borte" straks junior vokser ut av klærne/skiene/etc. Selv synes jeg sølvbestikk er supert, men det er fordi vi bruker barne-sølvbestikket hver eneste dag. Lar det gå i oppvaskmaskina med resten av bestikket. Ja, det blir anløpent, men alle giverne ser at det er i flittig bruk! Jeg forstår at dere ikke ønsker dere ting som kun står på hylla. Men hva med bruksting som varer, da. Slik som tripp-trapp-stol, barnestol, barnesangbøker, eventyrbøker? Jeg synes du burde ta vare på i alle fall en leke eller ting til hvert av dine barn. Det kan jo hende at de vil se helt annerledes på det enn deg når de blir voksne, og anklage deg for å ha frarøvet dem alle de fysiske minnene fra barndommen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå